شناسه خبر:37025
1399/12/3 10:40:47

سپهرغرب، گروه خبر: حضور تورهای گردشگری با جمعیت‌ها بالای 500 نفر در برخی مناطق بکر گردشگری لرستان باعث وارد شدن آسیب جدی به طبیعت شده است. این در حالی است که متأسفانه به علت فراهم نشدن زیرساخت‌های اولیه گردشگری در این مناطق حضور گردشگران هیچ‌گونه سودی برای مردم محلی و اقتصاد استان ندارد و در مقابل منجر به آسیب دیدن طبیعت نیز می‌شود.

طی روزهای گذشته در فضای مجازی کلیپ‌هایی از حضور تعداد زیادی وسیله نقلیه در برخی از تفرجگاه‌های شهر خرم‌آباد و دیگر مناطق استان منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به منطقه‌ای به نام پشت «تنگ پیرجد» در حوالی خرم‌آباد بوده است.

پس از نشر این کلیپ دوستداران طبیعت‌ و برخی از مردم استان از حضور تعدادی زیادی گردشگر در بخش کوچکی از طبیعت استان انتقاد کردند و معتقد بودند حضور این تعداد مسافر در یک منطقه کوچک تنها باعث تخریب گسترده محیط‌زیست استان می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه این گردشگران از اقصی نقاط مختلف کشور به این نواحی گردشگری می‌آیند سبب شیوع ویروس کرونا در مردم محلی منطقه نیز می‌شوند.

پس از مطرح‌شدن موضوعات فوق به سراغ یکی از مردم محلی این منطقه که خود یکی از فعالان حوزه طبیعت و گردشگری استان است رفتیم.

     حضور تورهای گردشگری با جمعیت بیش از 500 نفر در یک منطقه کوچک

احمد حسنوندی با اشاره به اینکه کلیپ منتشرشده در فضای مجازی متعلق به تاریخ 17 بهمن‌ماه سال جاری است، افزود: با توجه به طبیعت بکر این منطقه متأسفانه شاهد هستیم در اواخر هفته تورهای گردشگری با جمعیت بیش از 500 نفر در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این تورهای گردشگری از اقصی نقاط کشور به این منطقه می‌آیند، افزود: بیشتر تورهایی که در منطقه حضور دارند دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هستند.

     90 درصد سرپرست تورهای گردشگری غیربومی هستند

این فعال محیط‌زیست بیان کرد: متأسفانه 90 درصد سرپرست تورهای گردشگری که در این ناحیه حضور پیدا می‌کنند غیربومی هستند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به حفاظت از طبیعت این منطقه کم‌توجه باشند و پس از حضور هرکدام از این تورها بخش زیادی از طبیعت منطقه از بین می‌رود.

حسنوندی با اشاره به اینکه حضور گردشگران در این منطقه فایده مالی برای مردم منطقه ندارد، تصریح کرد: متأسفانه میراث فرهنگی استان در این نقطه هیچ‌گونه زیرساختی مانند یک عدد سرویس بهداشتی ایجاد نکرده است و این افراد بدون پرداخت هزینه‌ای آسیب جدی به طبیعت پشت «تنگ پیرجد» می‌زنند این در حالی است که در استان‌های هم‌جوار وزارت میراث فرهنگی با ایجاد زیرساخت در مناطق گردشگری علاوه بر درآمدزایی برای دولت باعث ایجاد اشتغال برای مردم محلی شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مجموعه میراث فرهنگی استان درصورتی‌که در مناطق گردشگری استان زیرساخت ایجاد نکند باعث می‌شود که این مناطق با توجه به حضور گسترده گردشگرانی که درآمدزایی برای این مناطق ندارند ظرف چند سال آینده از بین بروند.

     میراث فرهنگی نمی‌تواند میزان حضور گردشگران یک تور را تعیین کند

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان با اشاره به این موضوع اظهار کرد: معمولاً علت حضور گسترده گردشگران در یک منطقه به علت حضور تورهای گردشگری سایر استان‌ها است همچنین سازمان میراث فرهنگی بر اساس قانون نمی‌تواند میزان حضور گردشگران یک تور را تعیین کند.

سیدامین قاسمی با بیان اینکه این سازمان تنها بر موضوعاتی مانند بحث بیمه افراد حاضر در تور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نظارت کند، افزود: برای جلوگیری از تخریب طبیعت یک منطقه به‌واسطه حضور تعداد زیاد گردشگر بایستی سازمان‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست حضور پیدا کنند.

     برخورد با 25 متولی تورهای غیرمجاز گردشگری در لرستان

وی افزود: در سال‌های اخیر در راستای برخورد با افرادی که بدون مجوز در فضای مجازی در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند برای 25 نفر تشکیل پرونده داده‌ایم و پرونده آنان را به مراجع قضایی ارسال‌شده و برخوردهای لازم با آنان صورت گرفته است.

درهرحال آنچه نمایان است این‌که به‌واسطه عدم نظارت کافی بر تورهای گردشگری غیربومی و همچنین نداشتن زیرساخت‌های مناسب در مناطق گردشگری پذیر استان شاهد آسیب دیدن طبیعت بکر لرستان هستیم موضوعی که حتماً باید راهکاری ویژه برای آن در نظر گرفته شود.

شناسه خبر 37025