شناسه خبر:37262
1399/12/9 10:45:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره توسعه تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در 11 ماه امسال بخش تعاون پنج میلیون دلار صادرات داشته که این میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته 85 درصد کاهش دارد.

ابوبکر یاره میزان صادرات بخش تعاون استان را در سال گذشته 37،5 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مرزی بازارچه صادرات متوقف شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی بخش تعاون، گفت: امید است سال آینده با بهبود شرایط کرونا و قطع زنجیره این بیماری، صادرات از استان نیز رونق گیرد.

این مقام مسئول همچنین محدودیت‌های برگشت ارز حاصل از صادرات را از دیگر علل کاهش صادرات این بخش برشمرد.

وی عمده محصولات صادراتی بخش تعاون را کشاورزی، ظروف یک‌بارمصرف، روغن پایه، انواع عرقیات گیاهی شفا، فرآورده‌های لبنی، مواد خوراکی و میوه خشک ذکر کرد.

به گفته یاره این محصولات بیشتر به کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه صادر شده است.

هم‌اکنون از تعداد دو هزار تعاونی در استان یک‌هزار و 800 مورد در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات فعال است.

این تعاونی‌ها در بخش‌های شیلات، باغ‌داری، آبخیزداری، زراعت، مرغ‌داری، گاوداری، مواد لبنی و گیاهان دارویی، در بخش صنعت (سنگ‌بری، معدن، ریخته‌گری) و در بخش خدمات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فعالیت دارند.

کردستان از استان‌های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه، یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.

طبق سرشماری مسکن سال 95 جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر است که از این تعداد 70،8 درصد در مناطق شهری و 29، 2 درصد در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

 

شناسه خبر 37262