شناسه خبر:38092
1399/12/26 09:16:41

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در آخرین گزارش میدانی خبرنگار سپهرغرب در سال جاری مشخص شد معضلات اقتصادی و گرانی عمده‌ترین مشکل شهروندان همدانی در سال 99 بود که آن را هم‌تراز با کرونا قلمداد می‌کردند.

سال 99 را شاید بتوان یکی از سال‌های پُرماجرای دهه اخیر دانست. سالی که از نخستین روزهای آغازش با شیوع و اوج‌گیری بیماری کرونا و در پایانش با اوج گرانی همراه شد تا شکی در پُرفراز و نشیبی امسال باقی نماند؛ باز هم تأکید می‌کنم سالی که گذشت، سال بدی بود، کرونا و تحریم ‌ترکیب ناخوشایندی را برای کشور و مردم رقم زد و درنتیجه امید به چشم‌انداز مثبت را کم‌رنگ‌تر کرد؛ البته پرداختن به این موضوعات یقیناً در مجال یک گزارش نمی‌گنجد، اما بدترین بخش ماجرا اثرات این عوامل بود که خود را در قالب افول اقتصادی و فقر و گرانی نشان داد، وضعیتی که همه خانوارهای کشور و به تبع استان و شهر همدان را درگیر خود کرده است.

همه ما با تمام وجود گرانی و کاهش قدرت خرید را حس کردیم، وضعیتی که در گذشته مسبوق به سابقه نبود؛ هرگاه خرید کردیم، نخستین چیزی که به ذهنمان خطور کرد، این بود که با این قیمت‌ها بسیاری از مردم چگونه می‌توانند نیازهای حداقلی خود را تأمین کنند؟ نمی‌خواهم که فقط نقاط منفی را ببینم، همین که ایران در برابر این تحریم‌های گسترده مقاومت کرده و نیز زیرساخت‌های ضروری مثل آب، برق، انرژی و ارتباطات و راه را تأمین کرده و حتی توسعه داده، مهم است؛ اما هیچ‌کدام کافی نیست، زیرا برای ایجاد حس خوب در بین مردم می‌بایست نتایج این موفقیت در جیب و سبد مصرفی مردم دیده شود.

بر این اساس در آخرین روزهای سال بر آن شدیم تا پای حرف مردم بنشینیم؛ پس در سطح شهر گفت‌وگویی را با شهروندان همدان درخصوص شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سال 99 و انتظارشان از سال 1400 ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

برای نخستین گفت‌وگو سراغ پیرمردی رفتیم که روی یکی از نیمکت‌های پیاده‌راه بوعلی نشسته بود؛ گویا مشکلات اقتصادی در مواجه با موج گرانی فشار مضاعفی را بر وی وارد کرده بود، به‌طوری که تا خواستم گفت‌وگو کنم، گفت: مملکت خوبی داریم، اما اگر بگذارند.

      مسئولان نقص کار را در کارهای خود جستجو کنند و نه در بین مردم

این پیر مرد 85 ساله با اشاره به آنکه گران‌فروشی‌ها و مشکلات معیشتی مردم را به نظام و رهبری بدبین کرده است، گفت: چرا باید اقلام غذایی با رشد چند ده برابری قیمت مواجه شود؟

این بازنشسته شهربانی با اشاره به آنکه مدیران می‌بایست دلایل این نابه‌سامانی را در بین خود جستجو کنند و نه بین مردم، اذعان کرد: چرا باید درصد سود در بین کاسبان یکسان نباشد؟ چرا کسی نظارت نمی‌کند؟ چرا باید یک کالای مشابه در شهری همچون همدان به قیمت‌های متفاوت فروخته شود؟

وی با تأکید بر اینکه به نظر من می‌بایست در گام نخست با مدیری که به وظایف خود در حوزه نظارت عمل نمی‌کند برخورد کرد، گفت: متأسفانه نظارت در بخش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز به همین منوال بود.

این پیرمرد اهل محله حمام عبدل همدان با تأکید بر آنکه از قدیم گفتند کار را باید از بن درست کرد، ابراز کرد: در فضای اجتماعی نیز امسال با بروز کرونا و کاهش نیروهای انتظامی در سطح شهر با بروز ناهنجاری متفاوتی مواجه بودیم؛ به‌طوری که متأسفانه مکان‌هایی همچون پارک‌ها طی ماه‌های اخیر به محلی برای توزیع و فروش مواد مخدر بدل شده است.

این پیرمرد دل‌زنده همدانی با اشاره به آنکه در مباحث فرهنگی نیز تا زمانی که معیشت مردم درست نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد، اذعان کرد: متأسفانه مؤلفه اقتصاد در جنبه‌های مختلف پویای شهر و ازجمله جنبه فرهنگی، تأثیرگذار است.

      در انتخابات آینده مجال را برای حضور جوانان فراهم کنیم

وی با اشاره به اینکه امیدواریم سال 1400 مجال برای ورود جوانان در عرصه ‌سیاست و تصمیم‌سازی فراهم شود، گفت: سال 57 هم نسلی که انقلاب کرد، جوان بود و حال هم برای کنترل و مدیریت کشور نیاز به نیروی تازه‌نفس داریم تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان به آینده کشور امیدوار بود.

در ادامه گفت‌وگوها پای صحبت جوانی نشستیم که به گفته خودش با داشتن مدرک فوق لیسانس اقتصاد بیکار بود و معیشت خود را با انجام کارهای رایانه‌ای در منزل تأمین می‌کرد.

      دولت به‌جای تولید، حمایت از دلال را در دستورکار قرار داده است

این جوان بیکار همدانی با بیان آنکه متأسفانه طی سال جاری مشکلات اقتصادی دامن‌گیر همه اقشار شد اما آنکه دراین‌بین از همه بیشتر آسیب دید قشر ضعیف و متوسط جامعه بود، گفت: گرچه این مهم بی‌تأثیر از تحریم‌ها نبود، اما با وجود ادعای دولت مبنی بر توجه به تولید، متأسفانه طی چندسال اخیر دولت تنها از دلال حمایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی در همدان به‌دلیل نبود صنعت نمود بیشتر پیدا کرد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت به‌جای تولید به دنبال ایجاد بنگاه دلالی باشد، نمی‌توان شاهد تغییر چندانی بود.

این جوان همدانی با تأکید بر آنکه امسال سال بسیار سختی برای مردم بود، اذعان کرد: دراین‌بین آنچه بیشتر مردم را آزرده‌خاطر کرد، تعطیل کردن کسب‌وکارها بدون حمایت از آن‌ها بود؛ این درحالی است که در شرایط فعلی اغلب خانواده‌ها برای گذران زندگی مجبور به دریافت تسهیلات بانکی هستند و با تعطیل شدن کسب‌وکار امکان پرداخت اقساط را ندارند.

      تورم 300 درصد بود

این فارغ‌‌التحصیل اقتصاد با اشاره به آنکه امسال میزان تورم به 300 درصد رسید، خاطرنشان کرد: درشرایط این‌چنینی نمی‌توان به بهبود و یا ثبت فضای فرهنگی در شهر و حتی کشور امیدوار بود؛ بنابراین بسیاری از مفاهیم فرهنگی این‌روزها در بین ما جوانان و حتی در بین برخی خانواده‌ها رنگ باخته است.

وی با اشاره به اینکه تقویت تولید در بخش‌های مختلف رمز مانایی و پویایی است، عنوان کرد: سال 1400 سال انتخابات است، بنابراین انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آینده در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد و اگر نه، آش همان آش و کاسه و همان کاسه خواهد بود.

در ادامه گفت‌وگو‌ها به سراغ یکی از کسبه همدانی رفتیم

      نبود مدیریت و ضعف در اطلاع‌رسانی عمده‌ترین مشکل ما در کشور

این‌کفش‌فروش همدانی با اشاره به آنکه سال جاری با فراز و نشیب بسیاری همراه بود، گفت: مردم بیشتر و بدترین ضربه را از عدم مدیریت در بازار و اقتصاد دریافت کردند.

این کاسب همدانی با تأکید بر آنکه این‌روزها با اُفت بی‌اعتمادی مواجه‌ایم، خاطرنشان کرد: دراین‌بین در بحث فضای اجتماعی و فرهنگی نیز متأسفانه نظارت‌ها بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه عدم آگاه‌سازی مردم و به‌ویژه خانواده‌ها درخصوص بهره‌مندی درست از فضای مجازی و فناوری‌ها این‌روزها در برخی از بخش‌ها فاجعه‌آفرین شده است، ابراز کرد: امسال به مردم گفتند در خانه بمانید، اما با کدام اطلاع‌رسانی و یا کدام برنامه؛ آیا این خانه ماندن نتیجه‌ای جز بی‌بندوباری‌ها و درعین‌حال گسترش اعتیاد در بستر تبلیغ از طریق فضای مجازی بین جوانان را به دنبال داشت؟

      افراد منتخب سال آینده به وعده‌های خود عمل کنند

این کفش‌فروش همدانی با بیان آنکه با شرایط فعلی نمی‌توان برای فضای شخصی و زندگی خود آینده‌ای را ترسیم کرد، گفت: از آنجایی که سال آینده چند انتخابات مهم در پیش داریم، انتظار می‌رود افراد منتخب به وعده‌های خود عمل کنند و حرف‌هایشان در حد حرف باقی نماند.

در ادامه گفت‌وگوهایمان با دختر جوانی که درحال عبور از روبه‌روی شهرداری ستاد بود، حرف زدیم.

این دختر جوان دانشجو با ابراز گلایه از افزایش بی‌رویه شهریه‌ها و درعین‌حال قیمت کتاب، گفت: با بروز کرونا انتظار می‌رود مدیران با کنترل قیمت‌ها درصدد جبران خسارات وارده به کسب‌وکارهای تعطیل‌شده برآیند، اما خود با گران کردن اقلام معیشتی باری مضاعف بر دوش مردم گذاشتند.

وی با تأکید بر اینکه در شرف ازدواج و تهیه جهیزیه است، عنوان کرد: همسرم رستوران دارد، اما امسال شاید چند ماه آن‌هم منطبق با پروتکل‌های بهداشتی فعالیت داشته است؛ بنابراین تأمین الزامات یک زندگی جدید برایمان با دشواری بسیاری فراهم است.

      گرانی مراسمات فرهنگی خودجوش مردمی را کنسل کرد

این دختر جوان همدانی با تأکید بر آنکه تأمین حداقل جهیزیه امسال هزینه بالایی را بر دوش پدرم تحمیل کرد، گفت: درخصوص فضای فرهنگی و اجتماعی هم گرانی‌ها بی‌تأثیر نبود، باور کنید بسیاری از مراسمات خودجوش مردمی دست‌خوش گرانی‌ها، تعطیل شد.

در ادامه یکی دیگر از بانوان جوان همدانی نیز با بیان اینکه هیچ‌یک از فعالیت‌های انجام‌شده درخصوص مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی طی سال 99 در شأن مردم ایران اسلامی نبود، ابراز کرد: گرچه دراین‌بین شاهد برخی حرکت‌های مثبت نیز بودیم، اما آن‌قدر کارشکنی، سستی و بی‌مسئولیتی از سوی مدیران را شاهد بودیم که این‌قبیل فعالیت‌ها در بین مردم بروز و ظهور نداشت.

      مردم به‌لحاظ معیشت عذاب کشیدند

وی با اشاره به وضعیت بغرنج اقتصادی، گفت: سالی که گذشت با تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها و فقدان نظارت و درعین‌حال دستمزد اندک، مردم به‌واقع در عذاب بودند.

این بانوی جوان با تأکید بر آنکه قیمت نجومی اقلام ضروری زندگی با وجود شرایط کرونایی زندگی را برای مردم دشوار کرد، افزود: در مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز با شیوع کرونا بسیاری از برنامه‌ها و مناسبات فرهنگی کنسل و یا کم‌رنگ شدند که در سطح ملی می‌توان به برگزاری کم‌فروغ جشنواره فجر اشاره کرد.

این بانوی فعال در عرصه فرهنگی با اشاره به آنکه البته شاید بخشی از کم‌فروغ بودن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در سالی که گذشت به هزینه‌کرد اندک برای آن‌ها و نیز نداشتن برنامه‌ریزی مدون و اجرای ضرب‌الاجلی بازمی‌گردد، گفت: این مهم بهره اندکی برای مردم به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست نیز متأسفانه همچنان کلیه مناسبات و روابط به قضیه تحریم و انتخاب بایدن گره خورده، عنوان کرد: حتی بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی کشور نیز همچنان به نوسان قیمت ارز و طلا در خارج از کشور وابسته بود و براساس آن رقم می‌خورد و این امر چیزی جز بدبینی مردم را به همراه نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه درکل سال 99 موفقیت خاصی در کشور حاصل نشد که بتوان به آن اشاره کرد، گفت: متأسفانه دراین‌بین حوادث ناگواری همچون شهادت سردار فخری‌زاده که یادآور شهادت سردار سلیمانی بود، دلسردی مردم را بیش‌ازپیش کرد.

این بانوی جوان همدانی درخصوص برنامه‌ریزی شخصی برای سال 99 نیز ابراز کرد: اگر بخواهم به این سؤال صادقانه پاسخ دهم، امکان تصمیم‌سازی درخصوص آینده در کشوری همچون ایران و حتی در مقیاس بزرگ‌تر یعنی خاورمیانه فراهم نیست؛ زیرا همواره آنچه که برنامه‌ریزی می‌کنم، برخلاف واقعیت‌هایی است که با آن‌ها مواجه می‌شوم و این مهم در گرو اتفاقات بسیاری است. زیرا من به دنبال شغلی هستم که به‌لحاظ درآمدی پاسخ‌گوی نیازهایم باشد، اما این‌گونه نیست و بر این اساس واقعاً نمی‌دانم برنامه آتی زندگیم چیست.

وی درخصوص برنامه‌ریزی برای کشور در سال آتی نیز گفت: مردم به معنای واقعی خسته‌اند و درعین‌حال مشخص نیست در انتخابات آتی چه کسی بر مسند ریاست‌جمهوری خواهد نشست، گرچه هر حزب و باندی که به این جایگاه برسد، یقیناً منافع خود را مدنظر قرار خواهد داد و این امر یک فضای طبیعی است؛ اما امیدوارم کسی در رأس کار قرار گیرد که حداقل کمتر منافع خود و بیشتر منافع مردم و جمع را مدنظر قرار دهد.

یکی دیگر از خانم‌های همدانی جوان که کارمند است نیز با اشاره به اینکه امسال سال دشواری را پشت سر گذاشتیم و یقیناً سال آتی نیز سخت‌تر از امسال خواهد بود، گفت: مردم حتی در تأمین معیشت نیز مشکل داشته و دارند.

      حقوق بازنشستگان کفایت معاش را نمی‌دهد

وی با بیان اینکه پدر من بازنشسته است و حقوق بازنشستگان به‌هیچ‌وجه با خطوط اقتصادی و معیشتی ترسیم‌شده در کشور (خط فقر) در تناسب نیست، عنوان کرد: تأسف‌بارتر اینکه هزینه‌ها چندبرابر شده و اما افزایش حقوق برای قشر کارگر بازنشسته بسیار پایین است.

      بازاریان متضرر از کرونا

این بانوی جوان همدانی با اشاره به آنکه متأسفانه حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر نیز با وجود بروز کرونا انجام نشد و دراین‌بین کسبه و بازاریان با دشواری بسیاری سال را سپری کردند، اذعان کرد: طبق آنچه که در بین اقوام کاسب و بازاری دیدیم، کلیه اجاره‌ها چند برابر شده، این درحالی است که ماه‌ها فعالیت آن‌ها با بروز کرونا در تلاطم و حتی بسته بود.

دیگر شهروند همدانی نیز با بیان اینکه متأسفانه بروز بیماری کرونا منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی شد، گفت: درحال حاضر بسیاری از راننده اسنپ‌ها مهندسان و کارگران کارخانه‌ها هستند که در نبود حمایت تعطیل و یا تعدیل نیرو کرده‌اند.

      استرس و نگرانی‌های ذهنی درخصوص تأمین معاش بسترساز مشکلات اجتماعی

وی با اشاره به اینکه مشاغل آزاد نیز طی سال جاری با آسیب جدی روبه‌رو شدند، گفت: در زمینه مسائل اجتماعی نیز باید بگویم وجود استرس و نگرانی ذهنی درخصوص مباحث معیشتی و درآمدی خود بسترساز مشکلات اجتماعی بسیاری شد.

این مادر جوان شاغل با بیان آنکه گرچه درآمد فعلی حتی کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد اما درنظر دارم برای سال آتی پس‌اندازم را بیشتر کنم، اذعان کرد: از مدیران نیز برای سال آتی انتظار می‌رود کمی بیشتر به دغدغه‌های مردم اهمیت دهند، زیرا آنان نیز در این جامعه زندگی کرده و یقیناً مشکلاتی همچون افزایش ز‌باله‌گردی و مشاغل کاذب را در پی مشکلات اقتصادی در سطح شهر دیده‌اند.

      مسئولان وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی را انکار نکنند

در ادامه با یک گرافیست هم‌کلام شدیم، وی نیز از مشکلات اقتصادی و گرانی به‌عنوان مهم‌ترین معضل در سطح استان و کشور در سال 99 یاد کرد و گفت: این معضل در پی بروز کرونا یک مشکل جهانی است و نباید مسئولان آن را انکار کنند، زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با آن مواجه‌اند.

این گرافیست با سابقه همدانی با اشاره به آنکه در بحث مسائل فرهنگی نیز متأسفانه روند مناسبی را طی نکرده و بسیار شتاب‌زده عمل کردیم، خاطرنشان کرد: تأمل‌برانگیزتر آنکه دراین‌بین جوانان بیشترین آسیب را می‌بینند.

      کرونا فرهنگ جدیدی را در کشور پیاده کرد

وی با اشاره به آنکه بسیاری از این اتفاقات در بستر کرونا اوج گرفت زیرا مردم را به خانه ماندن تشویق کرده و فضای مجازی این‌روزها به واقعیت مسلم بدل شده است، گفت: فضای مجازی یک فرهنگ جدید در بین مردم ایران ایجاد کرد.

این گرافیست با بیان آنکه کرونا به معنای واقعی مسیر زندگی انسان را تغییر داد، خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ جدید در مسیر درست قرار گیرد، یقیناً شاهد تحول خوبی در مسیر توسعه و تعالی خواهیم بود.

وی درخصوص برنامه آتی زندگی خود در سال 1400 نیز گفت: این بیماری به ما فهماند که زندگی کوتاه‌تر از آن است که برای آن برنامه‌ریزی بلندمدت کرد؛ زیرا طی سال جاری عزیزان بسیاری حتی در سنین جوانی را از دست دادیم. پس درصورت امکان کمی بیشتر به فکر خودم خواهم بود و بیشتر برای خودم وقت صرف خواهم کرد و درنهایت سفر بیشتری می‌روم و کتاب بیشتری می‌خوانم.

دیگر بانوی همدانی نیز با بیان اینکه متأسفانه سال 99 در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضعف بسیار بود، اظهار کرد: البته این ضعف در مباحث اقتصادی و فرهنگی نمود بیشتری داشت.

وی با اشاره به آنکه دراین‌بین بیشترین آسیب نیز متوجه قشر متوسط جامعه شد، اذعان کرد: حتی ادارات دولتی نیز به‌لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه شده و بسیاری از پروژه‌ها کن لم یکن باقی ماند.

      مهم‌ترین مشکل کشور عدم آمادگی در مقابله با بحران است

این بانوی شاغل همدانی با بیان آنکه به‌واسطه شغل و ارتباطی که با ادارات دارم این مشکلات را از نزدیک لمس کردم، خاطرنشان کرد: به نظرم مهم‌ترین نقص در کشور و به تبع آن در استان و شهر ما به نداشتن برنامه برای شرایط بحران بازمی‌گردد؛ زیرا با بروز یک بیماری کلیه معادلات کشور به‌هم ریخت و حتی درحال حاضر بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع این بیماری در کشور، هنوز هم از آینده و آنچه که مسئولان به‌عنوان سیاست در دستور کار خود قرار دادند، بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم واقعاً سال 1400 بر سرمان چه خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحثی که در سال آتی می‌بایست مورد توجه مسئولان قرار گیرد آینده‌نگری است، گفت: درخصوص برنامه شخصی خودم هم باید بگویم از آنجایی که امسال سال بسیار دشواری را به‌لحاظ روحی بر اثر اتفاقات ناگواری که تجربه کردم پشت سر گذاشتم، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که برای آینده چه خواهم کرد، اما امیدوارم مسئولان کمی بیشتر به فکر مردم باشند.

شناسه خبر 38092