شناسه خبر:38468
1400/1/9 13:02:51

معاون اشتغالزایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز به انقلاب اقتصادی داریم گفت: روند صدور مجوز تولید در ایران آنقدر طولانی است که انگیزه‌ای برای تولیدکننده باقی نمی‌گذارد.

 حجت‌الله عبدالملکی عصر امروز در نشست تبیین انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰، "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" با اشاره به بحران‌های ایجاد شده در فضای مجازی و حرکت جوانان و نوجوانان اغلب کشورها به سمت "پوچ‌گرایی" اظهار کرد: آشفتگی فکری این افراد و بحران‌ها به صورت تصاعدی رو به افزایش است و همین موضوعات نیاز ما به حجت خدا بر روی زمین را بیشتر از گذشته می‌کند.

وی با بیان اینکه ایجاد ملزومات و بسترسازی برای ظهور نیاز به حرکت دارد، بزرگترین مانع در این مسیر را موضوع اقتصادی عنوان کرد و گفت: موضوع انتخابات ۱۴۰۰ نیز موضوع مهمی است ولی خبری از روشنگری در بین خواص جامعه در این خصوص که به چه معیارهایی رای دهیم، نیست.

 معاون اشتغالزایی کمیته امداد با بیان اینکه دلیل عدم چرخش چرخ اقتصادی کشور ما برای این است که در حوزه اقتصادی، انقلاب نکردیم گفت: درگیر شدن در مسائلی چون معیشت، بیکاری و نبود مسکن و... نتیجه انقلاب نکردن در بخش اقتصادی است‌.

وی با بیان اینکه هفت تا ۱۱ درصد منابع دنیا در ایران قرار دارد و از این نظر مشکلی نداریم اضافه کرد: وجود مشکلات اقتصادی کشور ریشه در استعمار ۲۰۰ ساله بیگانگان دارد که البته ما نیز بعد از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی برای رفع مشکل انقلاب نکردیم.

عبدالملکی با بیان اینکه ایران ۲۵ سال تحت استعمار آمریکا بود ادامه داد: آمریکا برای نفوذ خود در منطقه غرب آسیا و تامین منافع خود، ایران را با محوریت محمدرضاشاه به عنوان ژاندارم منطقه معرفی کرد.

وی با بیان اینکه نظام اقتصادی ایران و ساختار بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و بازارها و... توسط آمریکا در این سال‌ها طراحی می‌شود ادامه داد: قوانین و مقررات اقتصادی و فرهنگ اقتصادی نیز توسط آمریکا در کشور پیاده‌سازی و نهادینه‌سازی می‌شود.

معاون اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی در کشور با بیان اینکه این ساختارها و قوانین باعث دو مقوله "خام‌فروشی" و "عدم تولید" می‌شود گفت: این در حالی است که ایران بنا به داده‌های اقتصاد جهانی مستعد قرارگیری در بین چند قدرت برتر اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اقتصادی که خام‌فروشی کند و تولیدکننده نباشد خلق فقر عمومی می‌کند و تنها تعداد اقلیتی را ثروتمند می‌سازد گفت: تمام بخش‌های اقتصادی ما بعد از انقلاب به همان شیوه قبل از انقلاب فعالیت می‌کنند که همین موضوعات باعث بروز مشکلات بسیار شده است.

عبدالملکی تداوم نظام بانکی تورم‌زا و خلق پولی جدید را یکی از مسائل و مشکلات اساسی دانست و گفت: برخی به تبعیت از نظام اقتصادی استعماری، استفاده از زمین‌ها را محدود کرده‌اند که نگذارند شرایط بیشتری برای تولید مهیا شود.

وی "تولید" را نماد ملت قوی در دنیا دانست و ادامه داد: ما در هیچ بخش اقتصادی کشور انقلاب نکردیم و بر روی ریل چیده شده آمریکا از دوران قبل از انقلاب حرکت می‌کنیم.

عبدالملکی با طرح این سوال که تا کی قرار است این وضعیت ادامه یابد؟ اضافه کرد: وقتی مبتنی بر تفکر انقلاب اسلامی، در حوزه سیاسی انقلاب کردیم، در این حوزه موفق شدیم اما چون در حوزه اقتصادی و آموزشی انقلابی نکردیم طبیعی است وضعیت این دو حوزه اخیر تغییری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا انقلاب اقتصادی رخ ندهد چرخه معیوب اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت گفت: لازمه این انقلاب اقتصادی "رفع موانع تولید" است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی کشور مانع اصلی تولید را ضوابط و مقررات مربوط به آن عنوان کرد و گفت: گرفتن مجوز تولید در ایران کاری سخت و طاقت‌فرساست.

وی با تاکید بر اینکه قانون انقلابی باید ابتدا از درون دولت بیرون بیاید افزود: این موضوع امر بسیار مهمی است زیرا مواردی داشتیم که مجلس قوانینی را تصویب کرده اما دولت اجرا نکرده ‌است، پس همراهی دولت امر بسیار اثربخش و پراهمیتی است.

معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه حل مشکل با یک بند قانونی شدنی است گفت: این بند با این عنوان که "هرکس در هر جای کشور مجاز است فعالیت اقتصادی و تولیدی انجام دهد مگر اینکه دستگاه مربوطه با استدلال منطقی دلیل عدم‌ انجام آن را اعلام کند" می‌تواند حلال مشکل تولید باشد.

وی با بیان اینکه با این بند قانونی اگر دستگاهی بی‌دلیل جلوی صدور مجوز‌ تولید را بگیرد باید جریمه شود گفت: برای حل صدور مجوز، فرد متقاضی می‌تواند اطلاعات خود و نوع تولید را در سامانه درج کند و دستگاه‌ها طی یک تا دو هفته موظفند نظر مخالف خود را اعلام کنند در غیر این صورت ممانعتی وجود نخواهد داشت.

عبدالملکی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین موفق در کشور داریم که با شرایط فعلی صدور مجور تولید باید آنها را جهادگران واقعی و محکم قلمداد کرد گفت: اینکه آنها در این وضعیت جرات کردند وارد این عرصه شدند و با دنیایی از موانع خود را حفظ کردند، یک اتفاق بزرگ است.

وی با اشاره به صدور مجوز تولید در برخی کشورها طی یک تا دو هفته و در برخی دیگر حتی در نیم ساعت افزود: این در حالی است که در ایران صدور مجوز تا دو سال به طول می‌انجامد که همین موضوع انگیزه‌ای در تولیدکننده باقی نمی‌گذارد‌‌.

معاون اشتغال کمیته امداد کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز به یک انقلاب اقتصادی داریم گفت: باید در انتخابات آینده به فردی رای دهیم که به این موضوع اعتقاد داشته باشد، تولید و اقتصاد را بشناسد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38468