شناسه خبر:38759
1400/1/17 01:41:47

سپهرغرب، گروه خبر: یک عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: وزن بره متولدشده نژاد لُری در هنگام تولد 3.5 کیلوگرم بوده و میانگین وزن پشم گوسفند لری 1.8 کیلوگرم و دوقلوزایی در این نژاد 23 درصد است.

میرحسن بیرانوند اظهار کرد: تولید گوشت یکی‌ از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده سود اقتصادی پرورش گوسفند در ایران است.

وی ادامه داد: گوسفند لُری یکی ‌از نژادهای متوسط‌جثه کشور است که عمدتاً در لرستان پرورش می‌یابد و یکی ‌از نژادهای مستعد برای پرواربندی است.

بیرانوند عنوان کرد: با برآورد مؤلفه‌های ژنتیکی و انجام برنامه‌ اصلاح‌ نژادی و مدیریتی، می‌توان وضعیت ژنتیکی آن را بهبود بخشید.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: یکی‌از نژادهای گوسفندان ایرانی، گوسفند لُری است.

وی ادامه داد: نژاد این گوسفند گوشتی- شیری است، یعنی هم گوشت و هم شیر آن برای فروش سودآور بوده و عموم بدن سفید متمایل به کرم و رنگ سر و صورت خرمایی، سیاه و بور است.

بیرانوند افزود: خاستگاه و محل پرورش این گوسفند در لرستان در اطراف بروجرد، خرم‌آباد و الیگودرز بوده و جمعیت این نژاد تقریباً دو هزار رأس است که در مناطق مختلف استان پراکنده‌اند.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: در نژاد گوسفند لُری سر نسبتأ بزرگ و پیشانی برجسته بوده و برجستگی کمی روی بینی دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: وزن بره متولدشده نژاد لُری در هنگام تولد 3.5 کیلوگرم بوده و میانگین وزن پشم گوسفند لری 1.8 کیلوگرم و دوقلوزایی در این نژاد 23 درصد است.

شناسه خبر 38759