شناسه خبر:39066
1400/1/22 22:54:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان گفت: در گشت‌های ویژه نوروز امسال بیش از 50 قطعه گونه جانوری از متخلفان شکار و صید استان بازپس‌گیری و در دامن طبعیت رهاسازی شدند.

فریبا رضائی روز یکشنبه اظهار کرد: از متخلفین چهار قبضه اسلحه، 45 قطعه کبک، دو قطعه سهره طلایی و دو بطانه سنجاب و لاشه سه قطعه کبک شکارشده، کشف و توقیف شده است.

وی اضافه کرد: در ایام عید 1400 گشت‌های شبانه‌روزی ویژه با گشت و کنترل مستمر در مناطق و به‌ویژه کنترل مراکز خدماتی، تجاری و صنعتی آلودگی‌زا در سطح همه شهرستان‌ها و مناطق حفاظت‌شده استان منجر به جلوگیری از تخلفات عدیده زیست‌محیطی شدند.

این مقام مسئول یادآور شد: هرچند وجود بیماری کرونا سفرهای نوروزی را تا حد فراوانی تحت تأثیر خود قرار داد، اما با توجه به طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد استان، احتمال حضور مسافران نوروزی در مناطق وجود داشت؛ بنابراین اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تدابیری را برای حضور مسافران در این مناطق اندیشید که از آن جمله تشکیل گشت‌های ویژه محیط‌زیست در مناطق تحت مدیریت و ارائه اطلاعات لازم درخصوص مناطق به گردشگران بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان افزود: در ایام نوروز سال جاری گشت‌ها و نظارت‌های مستمر و مداوم در مناطق آزاد و تحت حفاظت برای جلوگیری از صید و شکار غیر مجاز، تخریب و ایجاد آلودگی انجام شد.

وی با اشاره به آنکه در این مدت زمینه برای زمین‌خواری و کوه‌خواری نیز وجود داشت، گفت: بسیاری از افراد در این روزها به‌منظور تصرف اراضی ملی، اقدام به کاشت درخت و یا دیوارکشی در زمین‌هایی بیرون از املاک خود کرده بودند، اما با نظارت و پایشی که مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در مناطق حفاظت‌شده انجام دادند و هماهنگی با نیروی انتظامی، دهیاری‌ها و استفاده از اطلاعات مردمی در مراحل اولیه، این قبیل تخلفات عقیم ماند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان با بیان اینکه محیط‌بانان یگان حفاظت در محیط‌بانی‌ها و خارج از آن هم از عرصه‌های طبیعی استان حفاظت می‌کنند، اظهار کرد: با هرگونه تخلف در عرصه محیط‌زیست به‌شدت برخورد می‌شود و در این میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز در حوزه‌های مسکونی که در داخل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته‌اند نسبت به ساخت ابنیه غیر مجاز وظیفه‌مند هستند.

رضائی یادآور شد: در تعطیلات نوروز امسال یگان حفاظت و گشت‌های مستمر محیط‌بانان منجر به دستگیری و خلع سلاح حدود 30 مورد تخلف در زمینه‌های شکار و صید، زنده‌گیری حیات وحش و تخریب زیستگاه‌های مناطق تحت مدیریت و آزاد شدند.

وی یادآور شد: این افراد توسط اداره حقوقی برای طی کردن مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و علیه آنان اقامه دعوا شده است.

استان کردستان دارای چهار منطقه حفاظت‌شده و یک پناهگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت‌شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت‌شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریبار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربه‌فردترین نقاط کشور به‌لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

شناسه خبر 39066