شناسه خبر:39308
1400/1/28 09:21:38

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه تأثیر کرونا بین بخش‌های اقتصادی و نو ع کسب‌وکارها متفاوت بوده است، گفت: این بیماری مهلک کمترین تأثیر را در بخش کشاورزی و بیشترین تأثیر را در بخش خدمات به‌ویژه گردشگری داشته است.

شیوع کوید 19 در دسامبر 2019 آغاز و در مدت‌زمان کوتاهی به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر یقه تمام کشورها را گرفت و با توجه به خطر کوید 19 برای سلامت عمومی در جهان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را برای نشان دادن نگرانی بین‌المللی جهت هماهنگی پاسخ‌های بین‌المللی به این بیماری اعلام کرد و متعاقب آن کوید 19 به‌عنوان یک پاندمی جهانی معرفی شد.

دراین‌بین اثرات طغیان بیماری پس از گذشت چندماه در کشور ما همچون دیگر نقاط جهان فراتر از مرگ‌ومیر و ناخوشی پیش رفت، زیرا با توقف فعالیت‌های اقتصادی به‌علت اختلال در تولید، کارکرد زنجیره‌ تأمین در عرصه‌های تولید، خدمات، توزیع و صادرات نیز مختل و متأسفانه این فرآیند منجر به از بین رفتن بسیاری از فرصت‌های شغلی شد.

حال آنکه طبق بررسی‌های اقتصادی که تاکنون و در زمان اپیدمی صورت گرفته است، شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی ازجمله گردشگری، بازرگانی خارجی، بازار سرمایه، بازار مسکن، کسب‌وکارهای خُرد، کسب‌وکارهای عمومی، قیمت کالاها و تولید را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد، درصورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشده و راهکاری به‌طور عملی درپیش گرفته نشود، آسیب‌های وارده یقیناً جبران‌ناپذیر بوده و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو خواهند شد و حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند؛ دراین‌بین فعالیت‌های اقتصادی که درواقع بستر کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی در استان همدان نیز هستند، از این قاعده مستثنا نبوده و متأسفانه طبق شواهد دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شدند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص تأثیر کرونا بر فرصت‌های شغلی این استان با احمد توصیفیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه بدون شک شیوع ویروس کرونا و اعمال سیاست‌های محدودسازی اجتماعی بر فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکارها تأثیر قابل توجهی داشته است، گفت: کرونا باعث کُند شدن فعالیت‌های اقتصادی و محدود شدن سیستم حمل‌ونقل در بین کشورها شده است.

سیداحمد توصیفیان افزود: همچنین باعث ترس مصرف‌کنندگان و درعین‌حال تغییر الگوی مصرف نیز شده است.

وی با بیان اینکه تأثیر کرونا بین بخش‌های اقتصادی و نوع کسب‌وکارها متفاوت بوده و کمترین تأثیر در بخش کشاورزی و بیشترین تأثیر را در بخش خدمات به‌ویژه گردشگری داشته است، اظهار کرد: در استان همدان با توجه به توزیع مناسب واحدهای اقتصادی بین سه بخش اقتصادی و از آنجایی که بخش کشاورزی نسبت به میانگین کشوری سهم قابل توجهی از اشتغال استان (سهم بخش کشاورزی از کل شاخص استان 28 درصد و در کشور 17 درصد) را به خود اختصاص داده است، شاید ویروس کرونا تأثیر کمتری در بحث تعدیل نیرو و آسیب به اشتغال دارد.

توصیفیان با اشاره به اینکه در شرایط کرونا چندین راهکار برای کاهش آسیب‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط قرنطینه و کمبود تقاضا، فروش اینترنتی یکی از راهکارها است.

وی ادامه داد: حمایت‌های تسهیلاتی و پرداخت تسهیلات کم‌بهره با دوره بازپرداخت پس از پایان کرونا و نیز معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی‌های بیمه‌ای برای واحدهایی که تعدیل نیرو نداشته‌اند نیز از دیگر حمایت‌های لازم در این عرصه است.

توصیفیان با بیان اینکه البته شیوع کرونا در بخشی از فرصت‌های شغلی به‌ویژه در عرصه آی‌تی و نیز تولید اقلام بهداشتی منجر به تحول شده است، تصریح کرد: در این بخش شاهد بروز و ظهور کسب‌وکارهای نوین و اشتغال قابل توجهی نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از بخش گردشگری به‌عنوان اصلی‌ترین رسته آسیب‌پذیر برای اعطای تسهیلات حوزه کرونا سعی بر کاهش روند بروکراسی بوده است به‌طوری که اشخاص حقیقی و یا حقوقی آسیب‌دیده به‌طور مستقیم با ثبت‌نام در سامانه تعریف‌شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانستند نسبت به گرفتن این تسهیلات اقدام کنند، ابراز کرد: به‌عنوان مثال شرکت سیاحتی علیصدر توانست در این باب چیزی حدود سه میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند و این درحالی است که شرایط را برای شرکت به‌گونه‌ای فراهم کردیم که کارکنان آن بتوانند از بیمه بیکاری در دوره محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: البته این مهم (اعطای تسهیلات) برای دیگر زیرساخت‌های گردشگری ازجمله هتل‌ها که به‌دلیل محدودیت اجتماعی اعمال‌شده و اینکه به‌دلیل عدم امکان پذیرش میهمانان متضرر شده بودند نیز فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان همدان با اشاره به میزان تسهیلات اعطایی در حوزه کرونا، گفت: در این بخش تاکنون چیزی حدود 130 میلیارد تومان پرداخت شده است.

توصیفیان با تأکید بر اینکه علاوه‌بر اعطای تسهیلات بیمه بیکاری طی دو مرحله به افرادی که طبق رسته‌های تعریف‌شده بیکار شده بودند پرداخت شده است، اذعان کرد: در مرحله نخست به مدت دوره سه ماه برای 10 هزار و 300 نفر بیمه بیکاری در استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم پرداخت بیمه بیکاری در استان همدان نیز برای دو هزار و 900 نفر این بیمه پرداخت شده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته‌ شد، رسته گردشگری به‌عنوان محور توسعه استان آسیب‌پذیرترین شغل بوده و درواقع بروز کرونا مترادف شد با تعطیلی بخش اعظمی از فعالیت‌های گردشگری، بنابراین از آنجایی که طی چندسال اخیر بسیاری مشاغل نوین استان براساس حوزه گردشگری پایه‌گذاری شده‌اند و به‌نوعی کرونا این‌روزها تهدیدی است برای مانایی آن‌ها، انتظار می‌رود میزان همراهی با این رسته شغلی بیش‌ازپیش تقویت شود که مهم‌ترین این حمایت‌ها امهال واقعی تسهیلات پرداختی به فعالان این رسته از سوی بانک‌ها است، زیرا شنیده‌ها حاکی از آن بوده که بانک‌ها براساس سازوکار داخلی و نه طبق تصمیم‌سازی‌های کلان، بدون درنظر گرفتن مهلت قانونی نسبت به گرفتن اقساط اقدام می‌کنند.

شناسه خبر 39308