شناسه خبر:39363
1400/1/29 09:34:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اعلام اینکه چهار هزار و 470 پروانه نظام صنفی کشاورزی سال گذشته در استان صادر یا تمدید شد، گفت: از این تعداد دو هزار و 650 پروانه نظام صنفی جدید صادر و یک‌هزار و 820 پروانه نظام صنفی نیز تمدید شد.

«ایرج صفایی» روز شنبه تعداد کشاورزان عضو نظام صنفی کشاورزی در استان را بیش از 17 هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیش‌ از 13 هزار نفر از این تعداد با پرداخت حق عضویت دارای پروانه فعالیت در نظام صنفی کشاورزی هستند.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه یکی از فعالیت‌های شاخص نظام صنفی کشاورزان در سال 99 و امسال را زیر پوشش قرار گرفتن کشاورزان در بیمه تأمین اجتماعی اعلام کرد و گفت: بیش از دو هزار نفر از کشاورزان در قالب نظام صنفی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال 1400 با تفاهم و همکاری سازمان تأمین اجتماعی، کشاورزان و بهره‌برداران بیشتری زیر پوشش این بیمه قرار بگیرند.

صفایی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان تعاون روستایی در حوزه نظام صنفی کشاورزان را سامان‌دهی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان اعلام کرد و یادآور شد: در سال 1400 ساختار جدید نظام صنفی با تشکیل اتاق اصناف در شهرستان‌ها و استان استقرار خواهد یافت.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: یکی از وظایف نظام صنفی کشاورزی حفظ و حمایت از حقوق تشکل‌های صنفی، تولیدی و صدور پروانه فعالیت بوده که به‌عنوان پروانه معتبر شغلی برای کشاورزان رسمیت یافته است.

صفایی افزود: اهداف، وظایف و اختیارات نظام صنفی کشاورزی به‌منظور ارتقای سطح دانش، گسترش فناوری‌های جدید در کشاورزی و ارائه خدمات در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی است.

   کشاورزی، محور توسعه پایدار کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دوبرابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند. 

شناسه خبر 39363