شناسه خبر:39818
1400/2/7 09:31:57

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به افزایش 950 درصدی اجرای طرح حدنگاری در استان طی سال گذشته، گفت: تا پایان سال 1398 تنها برای 93 هزار و 295 هکتار از اراضی و منابع ملی استان سند صادر شد، درحالی که این رقم در سال 1399 به 869 هزار و 222 هکتار رسید.

شهرام کرمی روز دوشنبه با بیان اینکه دلایل مختلفی ازجمله نداشتن اعتبار کافی باعث روند کُند اجرای طرح حدنگاری در استان شده بود، افزود: با توجه به این شرایط، از ابتدای سال 1399 اجرای برنامه حدنگاری را به شکل جدی مورد تأکید قرار دادیم که خوشبختانه گام‌های بزرگی نیز در این مسیر برداشته شد؛ به‌گونه‌ای که اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) در استان طی سال گذشته افزایش حدود 950 درصدی در حوزه انفال و منابع ملی داشته است.

وی اظهار کرد: بنابراین به‌طور کلی اجرای طرح حدنگاری در استان از 10‌ درصد در سال‌های 94 تا 98 در استان به 60 درصد در سال 1399 رسید که رشد قابل توجهی است.

دادستان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح حرنگاری در استان، افزود: حدنگاری مهم‌ترین سیستم اطلاعات و مدیریت زمین در کشورهای مختلف است که اجرای آن محاسن و دستاوردهای بزرگی دارد، چراکه منجر به اثبات مالکیت و شفافیت در حقوق مردم و دولت می‌شود و ضمن کمک به اقدامات پیشگیرانه، به‌عنوان ابزار اطلاعاتی در حوزه ملک و مستغلات است.

کرمی تأکید کرد: بنابراین در کشور ما هم قانون‌گذار در سال 1393 با تصویب قانون جامع حدنگاری (کاداستر)، سازمان ثبت اسناد و املاک را مکلف کرد تا ظرف مدت پنج سال این قانون را به نحوی به انجام برساند که موقعیت جغرافیایی املاک کشور اعم از دولتی و غیر دولتی و همچنین موقعیت و حدود تمام کوه‌ها، مراتع، جنگل‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و سایر، مشخص و تثبیت شود.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: با اجرای این طرح، امکان بهره‌برداری از نقشه‌ها و سایر اطلاعات توصیفی و ثبتی تمام املاک و اراضی کشور به‌صورت نقشه و اسناد مالکیت حدنگار در نظام جامع میسر می‌شود، به‌گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای از کشور بدون نقشه و اسناد مالکیت حدنگار نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، از سال گذشته اجرای طرح حدنگاری در جلسات شورای حفاظت از اراضی و صیانت از حقوق بیت‌المال به‌صورت ویژه مورد تأکید قرار گرفت و مصوباتی نیز در این زمینه داشتیم.

کرمی با اشاره به روند کُند اجرای طرح حدنگاری در استان طی سال‌های گذشته، اضافه کرد: طبق گزارشاتی که در این نشست‌ها ارائه شد، متأسفانه با وجود گذشت بیش از سه سال از اتمام مهلت مقرر در قانون، وضعیت اجرای این برنامه در استان در حالت رکود بوده و پیشرفت قابل توجهی نداشته، تا جایی که طی پنج سال تنها برای 10 درصد از املاک دستگاه‌های اجرایی حدنگاری اجرایی شده بود.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

شناسه خبر 39818