شناسه خبر:39827
1400/2/7 09:49:31

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: با توجه به ریزش آفت سن مادر در اراضی گندم شهرستان، بیش از دو هزار و200 هکتار از گندم‌زارها علیه این آفت سم‌پاشی شد.

پیمان قمری روز دوشنبه اظهار کرد: شبکه‌های مراقبت شهرستان طبق روال سنوات گذشته با تمام نیرو و توان مشغول فعالیت هستند، اکیپ‌های جهاد کشاورزی از ابتدای صبح خط سیر را اعلام و در پایان پایش گزارش‌ها به‌صورت مصور به مدیریت جهاد منعکس می‌شود و تا امروز دو هزار و 200 هکتار از اراضی کشاروزی کشت گندم در طرح مبارزه سن مادر سم‌پاشی شد.

وی افزود: ازلحاظ تأمین سم هم طبق پیش‌بینی گذشته، کارگزاری‌های بخش خصوصی و تعاونی روستایی، سم به اندازه نیاز کشاورزان تأمین شده است و در ضمن با همکاران بانک کشاورزی شهرستان در توزیع حداکثری و بهره‌مندی کشاورزان از کشاورزکارت، بخشی از هزینه‌های کشاورزان جبران خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار تصریح کرد: از مزایای کنترل آفت در مرحله نخست مصرف سم کمتر، وارد آمدن خسارت کمتر به مزرعه در اثر تردد ماشین‌آلات و جلوگیری از خسارت کیفی است که توسط بزاق پوره سن در دانه اتفاق می‌افتد.

قمری به کشاورزان عزیز توصیه کرد با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی مناطق و بخش‌های شهرستان در زمان مقرر و مؤثر اقدام به سم‌پاشی مزارع خود کنند.

استان کردستان یکی از مناطق دامپروری کشور محسوب می‌شود که سالانه نزدیک به 22 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تُن شیر در این استان تولید می‌شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود دو میلیون رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شهرستان بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و 89 هزار نفر جمعیت در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و غالب کشاورزی این منطقه به‌صورت دیم و کشت سنتی است.

 

شناسه خبر 39827