شناسه خبر:39829
1400/2/7 09:53:14

سپهرغرب، گروه گردشگری - طاهره ترابی‌مهوش: بانوی هنرمند عرصه صنایع‌دستی لرستانی با بیان اینکه ارسال پیامک تقدیر از سوی مدیران متولی دردی از من صنعت‌گر عرصه صنایع‌دستی دوا نمی‌کند تأکید کرد: ای‌کاش به‌جای این کار به‌صورت واقعی حمایت می‌کردند.

در دنیای امروز پوشش اقوام مختلف در ایران از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین فرهنگ‌هایی است که هر گردشگری را به خود جلب می‌کند؛ به‌طوری‌که یقیناً برای هریک از ما اتفاق افتاده که در سفر به نقطه‌ای از کشور افرادی را با لباسی خاص و متفاوت ببینیم و با مقایسه لباس‌های مردم در گذشته و امروز نظرمان جلب شود و حتی در کنارشان عکس بگیریم و جالب‌تر اینکه آشنایی با فرهنگ‌ها و سنت‌های مردمان دیگر شهرها با لهجه و نام لباس‌های قدیمی تا آداب و سنن آن‌ها که می‌تواند دنیایی متفاوت را پیش روی ما قرار دهد و درواقع بخشی از داشته‌های حوزه صنایع‌دستی هر شهر را تشکیل دهد.

امروزه پوشاک اقوام مختلف خود در برخی مناطق به‌عنوان اصلی‌ترین هنر صنعت (صنایع‌دستی) جاذب گردشگر بوده و گردشگری مالی بسیاری را برای آن شهر و دیار به ارمغان می‌آورد؛ دراین‌بین پوشاک و لباس محلی مردمان لرستان به‌عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ اصیل این دیار جلوه‌ای از هنر، اصالت و شورونشاط را در این سرزمین به رخ همگان می‌کشد.

بنابراین برخی هنرمندان با عشق و علاقه در این وادی گام نهاده و از سال‌ها قبل در حوزه صنایع‌دستی دست به احیاء لباس‌های محلی و به‌روز کردن این لباس‌ها برای استفاده زنان و مردان زده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به معصومه کریمیان صاحب برند «جنک» اشاره کرد براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با این هنرمند لرستانی گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این بانوی هنرمند لر با بیان اینکه بیش از 21 سال است که در عرصه طراحی و دوخت پوشاک فعالیت دارم گفت: دراین‌بین طی هشت سال گذشته پا در عرصه تولید لباس محلی اقوام لر نیز گذاشته‌ایم.

معصومه کریمیان با اشاره به اینکه ما درکارگاه تولیدی طی این سال‌ها نسبت به دوخت لباس محلی کلیه اقوام لر دست زدیم و تنها به لباس قوم لرستان بسنده نکردیم اذعان کرد: در حال حاضر 6 نفر به‌صورت مستقیم و بیمه شده در کارگاه ما مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه برای 15 نفر نیز به‌طور غیرمستقیم در منازل اشتغال ایجاد کرده‌ایم تصریح کرد: آرم کارگاه ما ثبت کشوری است و تا چندی پیش یعنی قبل از شیوع کرونا و نوسان قیمت مواد اولیه روند کار بسیار عالی بود.

این هنرمند عرصه صنایع‌دستی خرم‌آباد با اشاره به اینکه شرکت کارگاهی ثبت شده توسط این فعال حوزه صنایع‌دستی، شرکت «جنک دوزان اقوام لر» است ابراز کرد: در حال حاضر نیز به‌دنبال ثبت شرکت تعاونی هستیم.

کریمیان با بیان اینکه تاکنون دو نشان ملی کشوری در عرصه صنایع‌دستی را کسب کرده‌ایم تشریح کرد: خوشبختانه مدرک پی‌سی‌اس از کشور ترکیه و نیز گذراندن دوره‌های طراحی در دانشگاه امیرکبیر تهران از دیگر مزیت‌هایی است که منجر به موفقیت بیشتر ما در این عرصه شده است.

وی با اشاره به اینکه ما علاوه بر تولید، یک فروشگاه برای فروش محصولات تولید شده در مجتمع گردشگری خرم‌آباد دایر کرده‌ایم اذعان کرد: این مهم به‌مثابه فرصتی برای جذب گردشگران و مطرح کردن فرهنگ اقوام لر است.

این بانوی صنعتگر لر با بیان اینکه توسعه و گسترش فعالیت طی این سال‌ها همواره در دستورکار بوده و همین امر در برخی مواقع مشکلاتی را در حوزه تأمین سرمایه برایمان ایجاد کرده است تشریح کرد: دراین‌بین فعالیت‌های تبلیغی نیز هزینه مضاعفی است که بر دوش ما تحمیل می‌شود حال آنکه برای توسعه کار این مهم یک اصل تلقی می‌شود.

کریمیان با اشاره به اینکه این شرکت در یک اقدام تأثیرگذار نسبت به ساخت و سفارش نخستین تیزر تبلیغاتی برای لباس محلی کشور اقدام کرد گفت: به معنای واقعی از زندگی شخصی و خانوادگی خودم گذشتم تا بتوانم این کار را احیا و گسترش دهم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر این شرکت توانسته از جایگاه مناسبی در عرصه صنایع استان و حتی کشور برخوردار شود ابراز کرد: اغلب مجریان شبکه استانی لرستان خوشبختانه مشتری ثابت ما هستند.

این صنعتگر خرم‌آبادی با اشاره به اینکه کیفیت کار در عرصه صنعت پوشاک از اهمیت بالایی برخوردار است تشریح کرد: نکته اینجاست که متأسفانه برخی از فعالان در این عرصه برای این اینکه قیمت تمام‌شده کار ارزان‌تر شود در تأمین مواد اولیه کیفیت محصول را به فراموشی می‌سپارند و همین امر کار ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا این مهم منجر به بی‌اعتمادی می‌شود.

کریمیان با تأکید بر اینکه کار هنرمند صنایع‌دستی احیا هنر و بها دادن به هنر پیشینیان است ابراز کرد: متأسفانه طی ماه‌های اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه، شیوع کرونا و تعطیلی فروشگا‌ه به‌تبع آن منجر به تعطیلی مقطعی کارگاه شده است زیرا دیگر رمقی برای من صنعت‌گر برای تولید نمانده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هزینه‌های جانبی تولید را فلج کرده است تشریح کرد: در نظر بگیرید من تولیدکننده علیرغم تعطیلی فروشگاه مجبورم پول شارژ و اجاره مغازه در پاساژ را بپردازم.

این بانوی کارآفرین لر با بیان اینکه سال گذشته رهن کارگاه من 25 میلیون تومان بود اما با پخش شدن تیزر تبلیغاتی صاحب‌خانه به زعم اینکه حتماً ما توان مالی بالایی داریم قیمت رهن را به 200 میلیون تومان رساند تشریح کرد: از مسئولان استدعا دارم بازرسی و نظارت سره از ناسره را در عرصه صنایع‌دستی بشناسند و به تولیدکننده واقعی در این عرصه بها دهند.

کریمیان با تأکید بر اینکه من صنعت‌گر عرصه صنایع‌دستی به اندازه یک کارخانه صنعتی در حال حاضر اشتغال ایجاد کرده‌ام اما حمایت مناسبی از ما صورت نمی‌پذیرد تشریح کرد: در حال حاضر برای من تأمین مکان ثابت از اولویت‌ها است زیرا جابه‌جایی و اجاره کردن کارگاه با توجه به میزان ماشین‌آلات و چرخ‌های خیاطی و درعین‌حال هزینه گزاف اجاره‌بها دیگر شدنی نیست.

وی با بیان اینکه در صورت در اختیار داشتن کارگاه دیگر لازم نیست هزینه گزافی را بابت تأمین برق بپردازم و این مهم را با لوله‌کشی گاز و استفاده از دیگ بخار برای اتو کردن لباس برطرف می‌کنم و دیگر حتی نیاز به خریدن اتوهایی با قیمت بالا نیست و کارم را با خرید کله اتو پیش می‌برم تشریح کرد: متأسفانه در حال حاضر این امکان را نداشته و مستأجرم پس مجبورم علاوه بر هزینه برق هزینه هفت میلیون تومانی برای هر اتو را نیز بپردازم.

این بانوی هنرمند لر با تأکید بر اینکه نظارت بر چگونگی تخصیص تسهیلات بر مبنای میزان و نوع فعالیت نیست تشریح کرد: متأسفانه در حال حاضر در اعطای تسهیلات علاوه بر فرایند سخت تأمین وثیقه شاهد بی‌عدالتی در مبلغ پرداختی نیز هستیم.

  ایجاد بازارچه در حد کانکس

کریمیان با بیان اینکه از سال‌ها پیش میراث فرهنگی استان در راستای حمایت از صنعتگران عرصه صنایع‌دستی اقدام به دایر کردن بازارچه دائمی کرد اما در حال حاضر من فعال در این صنعت تمایلی برای حضور در این نمایشگاه ندارم زیرا این نمایشگاه از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و تنها چند کانکس 12 متری را در کنار یکدیگر چیده‌اند ابراز کرد: متأسفانه امکان بهره‌برداری از این بازارچه بسیار اندک است زیرا در فصل تابستان فاقد کولر بوده و در زمستان نیز با مشکل گرمایشی مواجهیم به‌طوری‌که در آخرین حضور من در این بازارچه برای تأمین گرمایش مجبور به روشن کردن هیتر شدیم و متأسفانه چند دست از لباس‌هایم سوخت.

وی با بیان اینکه حمایت از ما تنها به حرف نیست باید این مهم را در عمل نیز مدیران استانی و کشوری به اثبات برسانند تشریح کرد: تأمل برانگیزتر اینکه هر وقت در عرصه صنایع‌دستی و یا گردشگری، استان پذیرای میهمان (مسئولین) باشد حتماً سری نیز به کارگاه ما می‌زند اما در عرصه حمایت فراموش می‌شویم این در حالی است که حتی حضور این افراد و بازدید از کارگاه در کمترین حالت حداقل سه روز تعطیلی کارگاه را طلب می‌کند.

این بانوی هنرمند لر با بیان اینکه ارسال پیامک تقدیر از سوی مدیران متولی دردی از من صنعت‌گر عرصه صنایع‌دستی دوا نمی‌کند تأکید کرد: ای‌کاش به جای این کار به‌صورت واقعی حمایت می‌کردند.

کریمیان با تأکید براینکه در حال حاضر نداشتن مکان و کارگاه مانع از قبول سفارش شده است تشریح کرد: اخیراً یکی از مشتری‌ها خواهان 25 هزار دست لباس محلی کودک بود اما نمی‌توانم باید شرایط را بپذیرم.

وی با بیان اینکه قبول سفارش‌های این‌چنینی نیازمند مکان و مواد اولیه با قیمت مناسب است ابراز کرد: در حال حاضر تأمین مواد اولیه بسیار دشوار است زیرا قیمت‌ها با رشد چنددرصدی روبه‌رو است.

این هنرمند عرصه صنایع‌دستی لرستان افزود: تا پیش از بروز این گرانی‌ها هر کیلو پنبه را به قیمت هشت هزار تومان می‌خریدم اما در حال حاضر مجبورم همان مقدار به با 55 هزار تومان بخرم.

کریمیان ادامه داد: قیمت هر طاقه لایه حریر 250 هزار تومان بود اما در حال حاضر برای خرید یک طاق می‌بایست یک‌میلیون و 200 هزار تومان بپردازم.

این هنرمند لر با بیان اینکه دیگر نمی‌توان به سرمایه شخصی برای ادامه کار امید داشت گفت: تورم موجود فعلی دست همه صنعتگران را در تأمین مواد بسته است.

کریمیان با بیان اینکه متأسفانه هزینه بیمه کارفرمایی بالاست گفت: علیرغم اینکه ما در کارگاه 6 نفر را بیمه کرده‌ایم اما من و همسرم بیمه نیستیم و نمی‌توانم بعد از 20 سال آینده خودم را تضمین‌شده ببینم.

شناسه خبر 39829