شناسه خبر:40114
1400/2/13 09:50:30

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط‌ از مهم‌ترین عوامل تخریب طبیعی در جنگل‌های حوزه زاگرس است که عملیات مبارزه با آن در یک‌هزار و 472 هکتار از جنگل‌های استان آغاز شد.
علی‌اکبر محمدپناه با بیان اینکه مبارزه با آفت جنگل‌های مریوان، سروآباد و کامیاران آغاز شده است، اظهار کرد: این آفت درصورت عدم کنترل و اقدام به‌موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.
وی با بیان آنکه این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود، افزود: در 9 هزار و 344 هکتار از جنگل‌های استان عملیات پایش انجام و عملیات گیاه‌پزشکی با عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در یک‌هزار و 472 هکتار انجام شده‌ است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تأکید کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با شروع تغییرات دما و رطوبت هم‌زمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین‌ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب‌پذیری درخت می‌شود.
محمدپناه یادآور شد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
وی اضافه کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی BT که پودر قابل‌ حل در آب است، براساس مقدار معین مصرفی سالیانه استفاده می‌شود؛ اما امسال به‌دلیل خشک‌سالی موجود و تأثیر منفی آن بر این موضوع، به‌موقع این مبارزه شروع شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات کنترل به‌صورت مکانیکی با حذف سرشاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) در فصل زمستان و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه‌انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آن‌ها خارج از جنگل در فصل پاییز در 672 هکتار انجام شده است.
محمدپناه اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام کرد که براساس نتایج و گزارش به‌دست‌آمده، محدوده‌های آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در سطح 800 هکتار در جنگل‌های شهرستان مریوان، سروآباد و کامیاران در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس، افزود: بارش سالیانه معادل دو برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش 30 درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تأمین 40 درصد از آب کشور، از ویژگی‌های عمده جنگل‌های زاگرس است.
محمدپناه تأکید کرد: زاگرس ازلحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهم‌ترین و راهبردی‌ترین منطقه کشور به‌شمار می‌‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان باشد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از مردم و همیاران و دوست‌داران طبیعت جوامع و بهره‌برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی، گزارش تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب و درختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش‌سوزی را به سامانه شبانه‌روزی 1504 یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.
از مجموع 81 هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان 67 هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و 14 هزار بهره‌بردار عرصه جنگلی کردستان است.
از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزء جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به‌لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های کردستان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

شناسه خبر 40114