شناسه خبر:40666
1400/2/26 09:48:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار موجب ذخیره‌سازی 530 متر مکعب آب و کاهش 70 درصدی حجم سیلاب می‌شود.

شیرزاد نجفی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: به همین منظور طی سال‌های 97 تا 99، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با اولویت عملیات آبخیزداری، بیش از 160 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و آبخیزداری در بیش از 70 حوزه آبخیز به مساحت بیش از 620 هزار هکتار انجام شد.

وی اظهار کرد: بر این اساس در این مناطق به‌طور متوسط 190 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از 110 میلیون متر مکعب آب استحصال شده که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل است.

این مقام مسئول افزود: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده‌ای در مراتع و جنگل‌های استان با تخصیص 6 میلیارد تومان در حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم‌آباد، بیش از 30 هکتار از مناطق تثبیت و پایدارسازی، بیش از 400 هزار متر مکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه‌های استان جلوگیری شده است.

نجفی گفت: ازنظر زمین‌شناسی تفاوت بسیاری بین بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق وجود دارد، به‌طوری که شیب متوسط زمین در بیش از 60 درصد وسعت استان بیش از 12 درصد است.

وی افزود: عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت‌های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده است نرخ فرسایش خاک و تولید رسوب در استان به‌مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد که این موارد موجب جاری شدن سیل در بارندگی‌ها می‌شود.

این مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، توپوگرافی کوهستانی، شیب بالا و آب‌وهوا، لرستان از سیل مصون نیست و تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به‌عنوان رسوب، انجام عملیات آبخیزداری است که در این بخش، استان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور محسوب می‌شود.

نجفی بیان کرد: یکی از اقدامات مؤثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع و اقدامات پیشگیرانه با هزینه‌ای کمتر از 10 درصد خسارات سیل است که با اجرای پروژه‌های آبخیزداری، به حداقل می‌رسد و ایمن‌سازی لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه‌های اخیر به‌طور متوسط سالانه 10 میلیارد تومان بوده که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هرساله 50 درصد آن تخصیص یافته است و درنتیجه روند اجرای اقدامات آبخیزداری در سطح استان کُند بوده و گاهی نیز معطل مانده است.

شناسه خبر 40666