شناسه خبر:40720
1400/2/27 10:58:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: مشترکان این مرکز 17 میلیارد تومان بدهی معوق دارند که باید به‌منظور ارائه خدمات بهتر، این مطالبات را پرداخت کنند.

نبی‌الله شمسی‌فر روز یکشنبه اظهار کرد: 620 هزار خط تلفن ثابت در استان لرستان وجود دارد که 360 هزار خط آن فعال است و همچنین ضریب نفوذ خط تلفن ثابت در لرستان 27.7 و در کشور 37 درصد است.

وی با بیان اینکه 112 هزار پورت منصوبه اینترنت پُرسرعت در استان لرستان وجود دارد، افزود: علاوه‌بر شهرها و شهرستان‌های لرستان، در 182 روستا ارائه خدمت می‌شود؛ همچنین 600 روستا به‌صورت اقماری درحال استفاده از خدمات مخابراتی هستند.

وی بیان کرد: نسل جدید سرویس باند پهن اینترنت نیز سال گذشته در شهرستان‌های بروجرد و بخش‌هایی از پلدختر فعال شد، پس از آن نیز واگذاری با حجم کم در بخش‌هایی از لرستان صورت گرفت و امسال توسعه می‌یابد.

شمسی‌فر گفت: دو میلیون و 150 هزار سیم‌کارت‌ تلفن همراه در لرستان وجود دارد که یک میلیون و 300 هزار سیم‌کارت فعال بوده و ضریب نفوذ استفاده از سیم‌کارت در استان 120 درصد است.

وی اضافه کرد: نسل‌های دوم تا چهارم اپراتور همراه اول در بیش از 98 درصد استان پوشش دارد و مقدمات ورود پوشش شبکه‌ای نسل پنج نیز به لرستان فراهم شده است.

مدیر مخابرات منطقه لرستان افزود: شبکه فیبر نوری در استان دارای مشکلاتی است و در شهرستان کوهدشت، دوره چگنی، رومشکان و پلدختر فاقد این شبکه هستیم که رفع مشکلات در توان مخابرات استان نیست و 900 کیلومتر شبکه فیبر نوری نیاز است تا به درجه مطلوبی برسیم.

شمسی‌فر بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون سختی‌هایی را متحمل شدیم و میزان مصرف پهنای باند به‌شدت افزایش یافت، اما همکاران بی‌وقفه اقدامات خوبی را انجام دادند.

وی گفت: در مدت یادشده مصرف اینترنت در لرستان از هشت گیگ به 20 گیگ افزایش یافت که این میزان مصرف نیاز به شبکه باند قوی‌تری دارد و در این راستا باید مشکلات شبکه فیبر نوری برطرف شود.

شمسی‌فر ادامه داد: 150 کیلومتر شبکه فیبر نوری در محور نورآباد- هفت‌چشمه و 115 کیلومتر شبکه دیگر در محور خرم‌آباد- دهلیج- پلدختر در دست احداث است.

وی با اشاره به عدم توازن درآمد و هزینه در حوزه ارتباطات، گفت: درآمد مخابرات به‌ازای هر خط تلفن ثابت ماهیانه 56 هزار ریال است، درحالی که خالص هزینه‌ها به‌ازای هر خط 75 هزار ریال و ناخالص هزینه‌ها به‌ازای هر خط 150 هزار ریال است.

این مقام مسئول افزود: 17 سال گذشته در حوزه تلفن ثابت افزایش تعرفه صورت نگرفته و حتی در بخش‌هایی کاهش یافته است که این موضوع نیاز به بازنگری دارد و دولت‌مردان و نمایندگان مجلس باید به این حوزه توجه کنند.

شمسی‌فر گفت: یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت 45 ریال و یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه 650 ریال بوده، اما فرهنگ استفاده از تلفن ثابت در استان لرستان کاهش یافته است.

شناسه خبر 40720