شناسه خبر:40843
1400/2/29 09:35:25

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: 12 هزار متر مربع فرش و تابلوفرش دستباف سال گذشته توسط بافندگان خانگی و 120 کارگاه مجاز استان تولید شده است.

محمدمهدی ایلامی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر، افزود: در این استان 120 کارگاه قالی‌بافی دارای مجوز با یک‌هزار و 200 نفر قالی‌باف فعال است و علاوه‌بر این 10 هزار نفر قالی‌باف در استان دارای کارت مهارت هستند.

وی با اشاره به بیمه قالی‌بافان در این حوزه، تصریح کرد: درحال حاضر بیش از پنج هزار نفر از فرش‌بافان استان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و 13 هزار نفر هم برای بیمه روستاییان و عشایر معرفی شده‌اند که پیگیری‌های لازم برای بیمه این افراد درحال انجام است.

ایلامی با بیان اینکه نقشه فرش لری تهیه شده است، عنوان کرد: این نقشه در اختیار کارگاه‌ها قرار گرفته است و توسط بافندگان توانمند استان اجرا می‌شود.

وی بازار فروش را مهم‌ترین مشکل قالی‌بافان لرستان برشمرد و بیان کرد: قالی‌بافان فرش‌های تولیدی را رج به رج با نقش و نگارهای مختلف می‌بافند، اما در هنگام فروش با مشکلات بازاریابی روبه‌رو می‌شوند که پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته 100 فقره تسهیلات به ارزش یک میلیارد تومان به فرش‌بافان استان پرداخت شد و 55 کارگاه به مرکز ملی فرش معرفی شدند تا بتوانند تسهیلات مورد نیاز را به‌عنوان سرمایه در گردش دریافت کنند.

وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر قیمت مواد اولیه تولید فرش افزایش بسیاری داشته است و تلاش می‌شود با حمایت‌های لازم بتوان این هنر دیرینه را در استان حفظ کرد.

شناسه خبر 40843