شناسه خبر:40984
1400/3/1 10:35:29

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: شاید در یک سال گذشته دستگاه کتاب صوتی «یوتو» (Yoto) بهترین انتخاب برای گوش‌کردن به کتاب‌های صوتی مخصوص کودکان باشد.

در سال‌هایی که با پدیده شیوع ویروس کرونا در جهان و اعلام قرنطینه سراسری در بسیاری از کشور جهان روبرو هستیم و در این میان گرایش به دستگاه‌های الکترونیک و صوتی در میان خانواده‌ها به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته که کتابخوان‌ها و دستگاه‌های کتاب صوتی نیز از رایج‌ترین آنها هستند. مردم برای خانه‌ماندن ترجیح می‌دهند به جای کتاب‌های چاپی کتاب‌های الکترونیک و صوتی گوش کنند و در مورد کودکان نیز وضع کاملاً مشابهی وجود دارد.

بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند کودکان خود را از دستگاه‌های رایج الکترونیک دور نگه دارند چون به هر حال صفحات پیکسل‌های نوری این دستگاه‌ها برای کودکان مضر است و شاید در یک سال گذشته دستگاه کتاب صوتی «یوتو» (Yoto) بهترین انتخاب برای گوش‌کردن به کتاب‌های صوتی مخصوص کودکان باشد. پیش از این والدین مجبور بودند کتاب‌های صوتی را در دستگاه‌های معمولی در اختیار کودکانشان قرار دهند؛ ولی حالا با این دستگاه کار آنها راحت‌تر شده است. یوتو اولین دستگاه کتابخوان ارزان‌قیمت کتاب‌های صوتی کودکان است که صفحات الکترونیک مضر برای کودکان ندارد و با کاربری آسان محبوبیت خاصی در بین خانواده‌ها پیدا کرده است.

در واقع دستگاه یوتو مجهز به بلندگوهای قوی و کمتر مضر برای کودکان قادر به پخش کتاب‌های صوتی برای کودکان است و حتی قادر است پادکست‌های اینترنتی نیز پخش کند. جنس پلاستیکی این دستگاه با طراحی و شکل جالب آن بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته است و گفته می‌شود برای ماه‌های آینده از سوی شرکت سازنده پیش‌فروش شده است.

در جلوی دستگاه صفحه‌ای مجهز به لامپ‌های ال‌ای‌دی وجود دارد که تصاویری از کتاب صوتی مورد نظر را برای کودکان نمایش می‌دهد. کارت‌های حافظه مخصوصی برای قراردادن کتاب‌های صوتی در این دستگاه طراحی شده است که روی آنها تصاویر مربوط به داستان‌ها و کتاب‌های کودک چاپ شده است. این دستگاه قابلیت اتصال به شبکه جهانی اینترنت و دانلود کتاب‌های صوتی را دارد. در درون دستگاه پادکست‌های 10دقیقه‌ای از کتاب‌های صوتی مشهور ادبیات کودک وجود دارد که به صورت پیش‌فرض با فشاردادن دکمه کناری دستگاه به نوبت پخش می‌شوند.

در سایت شرکت تولیدکننده (yotoplay.com) امکانی برای خریداران این دستگاه قرار داده شده است که می‌توانند کارت‌های مخصوص پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی مشهور ادبیات کودک جهان را دانلود کرده و در دستگاه پخش کنند. از امکانات دیگر این دستگاه امکان دریافت سیگنال‌های رادیویی و شبکه‌های اینترنتی پخش موسیقی و فیلم‌های سینمایی مخصوص کودکان از سایت‌های مشهوری مثل والت‌دیزنی است.

شناسه خبر 40984