شناسه خبر:41054
1400/3/3 11:22:07
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان عنوان کرد:

فرآیند معقول شورای ائتلاف برای لیست شایسته‌سالار

سپهرغرب، گروه خبر - شکیبا کولیوند: رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان با تصریح بر اینکه تمایز ما در منطق ما است، گفت: استراتژی ما در ارائه فهرست، مقبولیت، کارآمدی و صلاحیت است تا بتوانیم افرادی را با ویژگی‌های متخصص بودن، متعهد بودن و توجه به پاک‌دستی انتخاب کنیم.

شروع فرآیند مدیریت مردم بر امور شهر با انتخاب درست و منطقی و به دور از هیجان و نگرش‌های سیاسی اعضای شورای شهر توسط شهروندان، وضع قوانین درست و منطقی متناسب با نیازهای شهر و شهروندان و انتخاب شهردار اصلح توسط اعضای شورای شهر، انتخاب معاونان و مدیران کارآمد توسط شهردار و درنتیجه هدایت بهینه بدنه شهرداری و تعامل با بدنه مدیریت شهری (به‌ویژه شهرداری)، با رضایت عمومی همراه است.

در این مسیر، معیارهای کاندیدای اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری را می‌بینیم که شامل، قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی کشور، دارای تفکر معقول و شجاعت در عمل، خستگی‌ناپذیر و دارای همت جهادی، حاضر در بین مردم و دانای نیاز‌های جامعه، بصیر، هوشمند، با تدبیر و با برنامه‌، اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی، حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور و شهر، دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی، پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرز‌ها، استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح (خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی، پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت، صمیمی بودن با مردم و خود را خدمت‌گزار مردم دانستن، استکبارستیز، شجاع و مقاوم در برابر فشار‌های دشمن، مؤمن، با تقوا و متوکل به خدا، ساده‌زیست و دوری از اشرافی‌گری، امانت‌دار، پاک‌دامن و به دور از فساد، ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم و صادق و روراست است.

در این مسیر، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با سرنام شانا، یک جبهه ائتلافی وابسته به جناح اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی (1399-1398) تشکیل شد که نام فهرست انتخاباتی آن، ایران سربلند بود. این شورا که هم‌اکنون در سطح استانی و شهرستان فعالیت دارد، سعی دارد تا براساس معیارهای چندگانه و از زوایای مختلف کاندیداها را مورد بررسی و پرسش و پاسخ قرار دهد تا بتواند درنهایت از طریق مجمع عمومی به یک فهرست واحد برسد.

چند روز پیش درحالی به بررسی این شورای ائتلاف پرداختیم که در گام چهارم یعنی ارزیابی داوطلبین در حوزه کارآمدی قرار داشت. گامی که پس از بررسی مستندات تحصیلی و تخصصی کاندیداها و برگزاری آزمون کتبی درپیش گرفته شده بود.

در این مرحله از ارزیابی، به هر کاندید شورای اسلامی شهرستان همدان 45 دقیقه فرصت داده می‌شود که 10 دقیقه ابتدایی این زمان را از رزومه خود بگوید، به‌علاوه تحلیلی مختصر از وضعیت موجود شهر و شورا ارائه کند و سپس در زمان باقی‌مانده بایستی پاسخگوی سؤالات ارزیابان باشد.

امتیاز این حوزه، براساس موارد زیر مشخص و به هریک از کاندیداها داده می‌شود: اعتقادات (شایسته‌گزینی، شایسته‌سالاری، رعایت و اجرای قانون، ارتقای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، مطالبات مقام معظم رهبری و غیره)، شناخت، اطلاعات و آگاهی (آسیب‌ها و نارسایی‌های عملکردی شوراهای قبلی، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی، آسیب‌ها و نارسایی عملکردی در مدیریت شهری، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهری و مزیت‌های بومی (تجاری، صنعتی، ترانزیت، کشاورزی و گردشگری)، اختیارات و حقوق قانونی شوراها در بُعد نظارتی و غیره)، توانایی و کارآمدی (توانایی کار جمعی، مدیریت و ایجاد هماهنگی میان اعضا، اقناع‌سازی، تحلیل مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی (دشمن‌شناسی)، عمل به‌موقع و اندازه و غیره)، سوابق (سوابق فسادستیزی، دفاع از شفافیت اجرایی و مدیریتی، جهادی و خدمت‌گزاری، حمایت از محرومین، مطالبه‎‌گری و حق‌طلبی، حضور فعال در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی (حسب سن و شرایط)، برنامه‌ها و راهکارها (برنامه‌های عملیاتی و اجرایی جهت تحقق فرامین مقام معظم رهبری (گام دوم انقلاب)، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض در حوزه امور مربوط به شوراها، اعمال نظارت در شورای اسلامی شهر و غیره).

و درنهایت، در پایان این 45 دقیقه فرم امتیازها از سوی ارزیابان تکمیل می‌شود تا بتوان سطح داوطلب را ارزیابی کرد و مشخص شود که آیا حضور وی در شورای اسلامی شهر مغتنم و مؤثر است، دارای صلاحیت لازم بوده و یا در اولویت قرار ندارد و ورود وی به شورای اسلامی شهر، توصیه نمی‌شود.

از سویی، فرد کاندید نیز بایستی فهرست 11 نفره‌ای از افرادی که می‌خواهد درصورت انتخاب در شورای اسلامی شهر همدان با آن‌ها همکاری داشته باشد را مطرح و مرقوم کند.

حال با این تفاسیر، در جهت روشن شدن فرآیند کار در این شورای ائتلاف بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با محمدرضا غلامی‌پاک، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب ضمن بیان اینکه تمایز ما در منطق ما است، عنوان کرد: اصل این است که کاری منطقی و تخصصی با خرد جمعی درپیش گرفته شود تا بتوان بهترین‌ها را شناسایی کرد و به رأی مجمع عمومی آورد تا مردم به این فهرست اعتماد کنند.

محمدرضا غلامی‌پاک با تصریح بر اینکه جهت معرفی افراد مدنظر برای انتخابات شورای اسلامی همدان این روند درحال انجام است، اظهار کرد: در ابتدا فراخوانی عمومی برای ثبت‌نام از کاندیداها داده شد که در این مرحله، 95 نفر ثبت‌نام کردند و در گام دوم، مستندات در حوزه تحصیلی و تجربیات و تخصص‌ها توسط آن‌ها ارائه شد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان ادامه داد: در گام بعدی، آزمون کتبی برگزار شد که این آزمون در حوزه اختیارات قانونی اعضای شورا و جایگاه شورا در قوانین بود که از این مرحله نیز 55 نفر به مرحله بعدی یعنی ارزیابی داوطلبین در حوزه کارآمدی راه یافتند.

وی گفت: در مرحله ارزیابی داوطلبین شرکت در فرآیند ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر همدان، مواردی چون بررسی اعتقادات، شناخت، اطلاعات و آگاهی، توانایی و کارآمدی، سوابق، برنامه‌ها و راهکارها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا بتوان حضور فرد را در شورای اسلامی مورد ارزیابی قرار داد.

غلامی‌پاک با اشاره به آنکه پس از این مرحله، 22 نفر یعنی دو برابر فهرست به مجمع عمومی نیروهای انقلابی شهر معرفی می‌شوند، اظهار کرد: خروجی از گام‌های اول و دوم و سوم، پنج برابر ظرفیت و خروجی از گام چهارم یعنی ارزیابی داوطلبین، دو برابر فهرست خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه هم‌اکنون ارزیابی داوطلبین ادامه دارد، ابراز کرد: بعد از این مرحله، مجمع عمومی برگزار می‌شود و خروجی از مجمع عمومی نیروهای انقلابی، فهرست منتخبین شورای ائتلاف نیروهای انقلابی شهرستان همدان خواهد بود.

غلامی‌پاک ادامه داد: این روند، تسهیل‌کننده کار رأی‌دهندگان است و به‌عنوان مشاور مردم انقلابی همدان به انجام می‌رسد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان با تصریح بر اینکه تمایز ما در منطق ما است، گفت: استراتژی ما در ارائه فهرست، مقبولیت، کارآمدی و صلاحیت است تا بتوانیم افرادی را با ویژگی‌های متخصص بودن، متعهد بودن و توجه به پاک‌دستی انتخاب کنیم.

غلامی‌پاک در بخش پایانی این گفت‌وگو تصریح کرد: خصوصیت متمایز فهرست ارائه‌شده توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همدان،گرفتن نظر جمیع نیروهای انقلابی، لحاظ کرسی‌های تخصصی و عمومی در ارزیابی‌ها و توجه به مسائل تخصصی است.

شناسه خبر 41054