شناسه خبر:41064
1400/3/3 11:37:50

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احتمال اُفت بیش از 800 هزار تُنی تولیدات بخش کشاورزی استان به‌دلیل خشک‌سالی حادث‌شده خبر داد.

نوربخش حاتمی اظهار کرد: برآورد می‌شود امسال کاهش حدود 805 هزار تُنی تولیدات بخش کشاورزی استان را تحت تأثیر خشک‌سالی و کاهش نزولات جوی شاهد باشیم که این کاهش تولید همه زیربخش‌های زارعی، باغی، دامی، شیلات و منابع طبیعی را شامل خواهد شد.

وی تأکید کرد: بیشترین خسارت خشک‌سالی را در حوزه شهرستان کرمانشاه که بیشترین تولیدات استان را به خود اختصاص می‌دهد، داشته‌ایم.

حاتمی با تأکید بر اینکه خشک‌سالی باعث محدودیت شدید منابع آبی استان شده، افزود: در پی خشک‌سالی منابع آب‌های زیرزمینی کاهش شدیدی داشته و سطح آب چشمه‌ها و قنوات و سراب‌ها و رودخانه‌های فصلی شدیداً اُفت کرده است.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به بلندمدت کاهش حدود 35 درصدی بارندگی‌ها را داشته‌ایم، گفت: بیشترین کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت را در ایستگاه‌های حمیل، سرپل ذهاب و کرمانشاه داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه منابع آبی استان به‌ویژه در مناطق کوهستانی و ارتفاعات که کانون‌های اصلی تولیدات باغی و دامی هستند با اُفت شدید مواجه شده‌اند که تولیدات این بخش‌ها را در سال زراعی جاری به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد، گفت: به باغات استان در سطح حدود 15 هزار هکتار خسارت جدی وارد شده و محصولات این باغات شدیداً با اُفت عملکرد مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: باغات شهرستان‌های پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود بیشترین خسارت را از خشک‌سالی دیده‌اند.

این مقام مسئول سپس با بیان آنکه برای جبران خسارات ناشی از خشک‌سالی چهار هزار و 300 میلیارد تومان منابع اعتباری درخواست کرده‌ایم، گفت: این منابع اعتباری شامل تسهیلات ارزان‌قیمت برای جبران بخشی از خسارات وارده به بخش کشاورزی استان و نیز اعتبارات عمرانی مورد نیاز جهت کاهش اثرات زیان‌بار خشک‌سالی به‌ویژه در بخش زراعت خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین درتلاشیم تا با اقداماتی مثل امهال تسهیلات خسارت‌دیدگان از خشک‌سالی، خرید دام مازاد از دامداران و ذخیره‌سازی گوشت قرمز تولیدکنندگان، از فعالین بخش کشاورزی استان حمایت کنیم.

پیگیری برای تخصیص سهمیه نهاده‌های دام و طیور و گرفتن مجوز صادرات دام زنده به‌صورت کنترل‌شده از دیگر اقدامات در دست انجام در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان در سال جاری است که حاتمی از آن‌ها یاد کرد.

شناسه خبر 41064