شناسه خبر:42049
1400/3/27 09:19:49
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان خبر داد:

تیرماه موعد بهره‌برداری از ساختمان رادیوتراپی مرکز جامع سرطان همدان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان از بهره‌برداری ساختمان رادیوتراپی مرکز جامع سرطان در تیرماه سال جاری خبر داد.

سوم شهریورماه 94 هم‌زمان با سفر ریاست‌جمهوری به استان همدان کلنگ احداث مرکز جامع سرطان همدان با حضور وزیر بهداشت به زمین زده شد.

قرار بود این مرکز در 6 طبقه طراحی و در زیرزمین آن خدمات رادیوتراپی خارجی و داخلی و در طبقه همکف، خدمات شیمی‎‌درمانی ارائه شود.

همچنین طبقه اول مرکز جامع سرطان به مرکز آموزشی تحقیقاتی شامل اتاق کنفرانس، کتابخانه، پاویون رزیدنت‌های خانم و آقا، مرکز تحقیقات، اتاق غربالگری سرطان، اتاق پیشگیری از سرطان، مرکز تخصصی پاتولوژی مرجع و مرکز بررسی ژنتیکی اختصاص یابد و طبقه دوم نیز شامل کلینیک‌‎های لنف، بازتوانی، بخش مشاوره و روان‌پزشکی، اتاق مشاوره تغذیه و اتاق ثبت تومور و طبقات سوم و چهارم نیز برای بخش‏‌‎های رفاهی شامل نمازخانه، استراحت بیماران و بوفه طراحی شود؛ اما حالا پس از گذشت 6 سال از کلنگ‌زنی این پروژه با وجود مشارکت بنیاد خیریه فرشچیان در اجرای آن، هنوز شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم حوزه سلامت نیستیم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگوهایی را با فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و نیز حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس ترتیب دهیم که در ادامه متن آن‌ها را می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه مرکز جامع سرطان در همدان با پیش‌قدمی و کمک مالی بنیاد خیریه فرشچیان درحال احداث است، گفت: این پروژه در دو فاز تعریف شده است.

فرهاد فرزانه با تأکید بر آنکه فاز نخستین این پروژه به احداث مرکز رادیوتراپی اختصاص دارد، تشریح کرد: این فاز در زمینی به مساحت یک‌هزار و 800 متر ساخته شده است.

وی با بیان آنکه الباقی ساختمان این مرکز نیز مساحت 22 هزار متری را شامل می‌شود، اذعان کرد: درحال حاضر با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه در فاز نخست یعنی ساختمان مرکز رادیوتراپی، انتظار می‌رود این مرکز طبق برنامه‌ریزی‌ها در تیرماه به بهره‌برداری برسد.

فرزانه با اشاره به آنکه درحال حاضر این مرکز از پیشرفت فیزیکی 99 درصدی برخوردار است، اظهار کرد: درواقع در این فاصله (تا تیرماه) کفپوش مرکز تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دو دستگاه شتاب‌کننده این مرکز نیز نصب شده است، اذعان کرد: یک دستگاه سیتی‌سیمی‌ناتول نیز آخر هفته آینده نصب خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه ضمن تکمیل کفپوش فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: فاز دوم این پروژه که شامل فضای بیمارستانی می‌شود نیز دارای پیشرفت 43 درصدی است.

فرزانه با تأکید بر اینکه در فاز دوم پیمانکار با جدیت به دنبال پیشبرد سریع‌تر پروژه است‌، گفت: تاکنون در دو فاز عنوان‌نشده چیزی حدود 70 میلیارد تومان از طریق اعتبارات دولتی و 50 میلیارد تومان نیز از سوی بنیاد خیریه فرشچیان هزینه شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین نیز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا سال گذشته منابع مالی اجرای این پروژه تنها از طریق بنیاد خیریه تأمین شده بود، ابراز کرد: در سفر اخیر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه 100 میلیارد تومان به پروژه تزریق شد که پیشرفت‌های اخیر نیز برآیند همین ترزیق و تخصیص اعتبارات است.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک بازدید میدانی از پروژه خواهم داشت، تصریح کرد: درصورت نیاز پیگیر تأمین منابع مالی از سایر بنیادها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در راستای تقویت زیرساخت‌های سلامت به‌جای دنبال کردن اجرای بیمارستان یک‌هزار تختخوابی لازم است توان خود را معطوف تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره کنیم، گفت: به‌عنوان مثال درحال حاضر بیمارستان اکباتان نیز همچون مرکز جامع سرطان با تأمین منابع مالی روبه‌رو است؛ به‌گونه‌ای که برای تکمیل این پروژه 170 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که سال گذشته در سفر نوبخت به همدان چیزی حدود 100 میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام فلاحی ضمن بیان اینکه با وجود تخصیص این 100 میلیارد تومان هنوز شاهد تکمیل پروژه (بیمارستان اکباتان) نیستیم، عنوان کرد: هنوز تجهیزات بیمارستان تأمین نشده است.

این عضو خانه ملت با تأکید بر آنکه به‌جای بیمارستان یک‌هزار تختخوابی تکمیل و افزایش ظرفیت بیمارستان‌های موجود می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: درنظر بگیرید از 260 تخت بیمارستان تأمین اجتماعی تنها 120 تخت مورد استفاده است و از مابقی ظرفیت استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به خاک خوردن بخش توریسم‌درمانی بیمارستان تأمین اجتماعی، ابراز کرد: درحال حاضر مجوز افزایش ظرفیت برای بیمارستان ارتش صادر شده است.

حجت‌الاسلام فلاحی با تأکید بر اینکه هنوز زمین بیمارستان سپاه با وجود داشتن مجوز ساخت به‌دلیل مشکل اعتباری معطل باقی مانده است، تشریح کرد: درحال حاضر باید به‌جای ساخت بیمارستان جدید به فکر حل مشکل مطب‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهرک پزشکان همدان با وجود دریافت مصوبه، جانمایی و پای کار آمدن سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی همچنان دارای سرنوشت نامعلومی است، عنوان کرد: به زعم بنده اولویت پیگیری باید احداث شهرک پزشکان باشد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد مرکز جامع سرطان همدان پس از 6 سال با تلاش نیک‌منشانه بنیاد خیریه فرشچیان و نیز تزریق اعتبارات دولتی جان دوباره در مسیر تکمیل گرفته، به‌طوری که به گفته معاون عمرانی استاندار بخش رادیوتراپی آن تا پایان نخستین ماه فصل تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید که این مهم را می‌توان خبر مهمی در عرصه تکمیل زیرساخت‌های سلامت استان همدان و نیز استان‌های غربی قلمداد کرد؛ بنابراین انتظار می‌رود تکمیل فاز دوم این پروژه نیز با دقت‌ نظر ویژه در دستور کار مدیران و دستگاه‌های متولی و نیز بنیاد خیریه فرشچیان به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر قرار گیرد.

شناسه خبر 42049