شناسه خبر:42062
1400/3/27 09:40:09

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آمبلیوپی در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از 60 هزار نفر از کودکان مشمول طرح، مورد سنجش بینایی قرار گیرند.

ناصر کریمیان اظهار کرد: طرح بینایی سنجی از 20 خرداد جاری در سطح شهر و روستاهای استان آغاز شده است و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته پایگاه ثابت راه‌اندازی نشده و غربالگری کودکان در پایگاه‌های سیار و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی افزود: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از‌جمله تنبلی چشم و یا کم‌بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

کریمیان به ارائه گزارشی از اجرای طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق برش کشوری و با توجه به شیوع ویروس کرونا 32 هزار نفر از کودکان سه تا 6 سال مشمول باید تحت پوشش طرح قرار می‌گرفتند که این تعداد در کردستان به 64 هزار نفر یعنی دو برابر برش تعیین شده رسید.

وی افزود: با همکاری ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، مراکز بهداشتی و مؤسسات مجری طرح در قالب این طرح از کم‌بینایی و نابینایی بیش از دو هزار و 700 نفر از کودکان مشمول طرح پیشگیری شده است که 669 نفر از این کودکان آمبلیوپی تشخیص داده شده و در راستای انجام معاینات تخصصی‌تر و درمان به‌ موقع به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.

وی سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا 6 ساله خود به پایگاه‌های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

بر این اساس از سال 74 طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود.

شناسه خبر 42062