شناسه خبر:42226
1400/3/31 09:39:00
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی:

ادغام سازمان تعاون روستایی باید براساس مصوبه مجلس باشد

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی گفت: تأسیس سازمان تعاون روستایی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده و بنابراین انحلال و یا ادغام آن هم باید براساس مصوبه مجلس باشد و دولت نمی‌تواند رأساً نسبت به انحلال و ادغام سازمان تعاون روستایی اقدام کند.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا روز یکشنبه افزود: سازمان تعاون روستایی اتحادیه دارد و این اتحادیه‌ها فروشگاه‌های متعددی در سراسر کشور دارند و این اقدام امکان‌پذیر نیست.

هیئت وزیران در تاریخ ششم اردیبهشت‌ماه 1400 در بند سه تصویب نامه شماره 11800/ت58038هـ حکم به شناسایی و واگذاری وظایف تصدی‌گری سازمان تعاون روستایی به بخش غیر دولتی و همچنین واگذاری وظایف حاکمیتی آن به وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قبول داریم که رسالت سازمان تعاون روستایی نسبت به قبل بسیار تغییر کرده و پیش‌تر فروشگاه‌هایی داشتند که کار توزیع خواروبار و نفت را انجام می‌دادند و اکنون برچیده شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعاون روستایی ظرفیت‌های خوبی دارد و باید رسالت‌های جدیدی برای آن تعریف کرد که بتواند باعث پویایی این سازمان شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا اضافه کرد: این سازمان می‌تواند حلقه واسطه‌ای در خرید محصولات کشاورزی و فروش بدون واسطه به مشتریان باشد و این یک کار بزرگی است که می‌تواند انجام دهد.

وی گفت: برای اینکه بتوان برای کشاورزان و سازمان تعاون روستایی ارزش‌افزوده ایجاد کرد، یکی دیگر از راهکارها ایجاد صنایع تبدیلی توسط سازمان است.

این مقام مسئول اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی بعد از انقلاب عملکرد و خدمات خوبی انجام داده که خرید تضمینی گندم و ایجاد فروشگاه‌ها در مناطق روستایی ازجمله این اقدامات است.

اکنون بیش از 280 هزار نفر در 280 تشکل زیر پوشش تعاون روستایی در استان کرمانشاه فعالیت دارند.

بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

شناسه خبر 42226