شناسه خبر:42482
1400/4/5 10:15:42

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان از هزینه 77 میلیارد تومانی برای ساماندهی ورودی‌های شهر همدان طی دو سال خبر داد و گفت: ورودی‌ها بر اساس عملکرد ساماندهی می‌شوند.

امروزه با گسترش نسنجیده شهرها، مبادی ورودی ازجمله فضاهای فراموش‌شده شهرها بوده که با مشکلات و نابسامانی‌های متنوعی روبه‌رو هستند به‌گونه‌ای که تصاویری که امروزه در غالب مبادی ورودی شهرها به چشم می‌خورد، نشان از کیفیت پایین این عرصه‌های فضای شهری است.

در واقع اوضاع نا‌به‌سامان و کیفیت ساخت‌وسازهای حاشیه مبادی ورودی که به‌صورت مجتمع‌های پراکنده و منفصل ظهور یافته‌اند، بر فقدان برنامه‌ریزی، خودرو بودن جریان توسعه و نیز نبود نظارت در مبادی ورودی تأکید می‌کند.

در واقع امروزه ورودی‌های شهرها به سطحی از کیفیت تنزل رسیده‌اند که در فضاسازی آن‌ها غالباً تنها عناصر مشهود برنامه‌ریزی شده جهت یادآوری مفهوم ورود، تعبیه یک تابلو خوش‌آمد گویی است که ورود به شهر را متذکر می‌شود.

حال آنکه در این راستا مدیریت شهرها باید در برابر این چالش‌ها راهبردهای مؤثری را در پیش گیرند که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری از دستاوردهای دانش‌های معماری و شهرسازی در احداث سازه‌های شهری و نیز ضرورت توجه به رفع بسترهای آسیب‌پذیر در ورودی شهرها است. به دیگر سخن ورودی هر شهر باید طبق ضوابط شهری به‌گونه‌ای طراحی شود که با جذابیت تمام نشان‌دهنده ویژگی‌های آن شهر باشد زیرا ورودی‌ها نقش مهم و اثرگذاری در معرفی مناسب آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن ایفا می‌کند.

درواقع امروزه در شهری همچون همدان گسترش خودبه‌خود و توسعه بی‌رویه و بدون برنامه شهرها و توجه نکردن به الگوهای توسعه فضایی مناسب باعث ضعف در شکل و محتوای فضاهای ورودی شهرها شده است و ازآنجاکه فضای ورودی در شهرها به‌عنوان یکی از فضاهای شهری محسوب و حتی می‌توان آن را به‌عنوان اولین فضا در برخورد با پدیده شهر تصور کرد، توجه به مفهوم ورودی و الگوهای رایج ارتباط فضایی این پدیده یکی از اساسی‌ترین مطالعات در توجه به رویکرد فضاها شهری است دراین‌بین همان‌طور که عنوان شد ورودی‌های شهر تاریخ و تمدن، همدان نیز متأسفانه از چنین وضعیتی برخوردار است و سال‌ها است مدیریت شهری از ساماندهی ورودی شهر دم می‌زند، به نظر می‌رسد در سال 1400 این مهم از سوی شورا و شهرداری به جد مورد توجه است زیرا زمزمه‌هایی از برنامه‌ریزی برای این موضوع و حتی اخذ مشاور برای طراحی ورودی‌ها به گوش می‌رسد براین اساس با توجه به اهمیت موضوع با عباس صوفی شهردار همدان و علی رحیمی‌فر رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت‌وگویی را ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر در دوره پنجم شورای اسلامی شهر همدان به‌عنوان یک اولویت مورد توجه بوده است اذعان کرد: در مطالعات انجام شده برای ساماندهی ورودی‌های شهر پیشرفت 70 درصدی را شاهد هستیم.

علی رحیمی‌فر با تأکید براینکه مطالعات مذکور در چهار بخش شناخت وضع موجود، تحلیل و ارزیابی، ارائه طرح و ضوابط و در نهایت برآورد اقتصادی انجام پذیرفته است تشریح کرد: سه بخش نخست انجام و تنها مرحله ارزیابی اقتصادی مطالعات باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات با محوریت شهرداری و توسط شرکت نقش‌جهان پارس انجام پذیرفته است، تصریح کرد: در خصوص عملکرد تعریف‌شده برای هریک از ورودی‌ها نیز باید بگویم برای ورودی شهر همدان از سمت تهران عملکرد غالب گردشگری، تشریفاتی، فرهنگی و اجتماعی نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: برای ورودی از سمت ملایر نیز عملکرد غالب مشاغل و حِرف در مطالعات در نظر گرفته است.

رحیمی‌فر با تأکید براینکه برای ورودی همدان از سمت کرمانشاه نیز عملکرد در نظر گرفته شده بیشتر خدماتی، مصالح و خودرو است گفت: طی دو سال گذشته در حوزه ساماندهی ورودی‌های شهر چیزی حدود 77 و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: این هزینه‌ها در بخش عمرانی و تملکی هزینه شده‌اند.

شهردار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی شهروندان همدانی که همواره نسبت به آن انتقاد دارند ساماندهی ورودی‌های شهر است گفت: به‌هرحال به نظر مردم، شهروندان و مسافران، ورودی‌های شهر همدان در شأن شهری با هویتی همچون همدان نیست.

عباس صوفی افزود: بنابراین این مهم نیازمند ارائه راهکار برای این موضوع بود.

وی با بیان اینکه چند اقدام کوتاه‌مدت در این راستا (ساماندهی) در دستور کار قرار گرفت تشریح کرد: براین اساس تعریض معابر بلوارهای ورودی ملایر، سردار همدانی، ارتش و نیز ساماندهی بصری آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

شهردار همدان ادامه داد: با این وجود برای ساماندهی اصولی ورودهای شهر نیازمند طرح و برنامه هستیم بنابراین برای این موضوع مشاوری اخذ شد که با هماهنگی معاونت شهرسازی شهرداری نسبت به بحث طراحی ورودی‌های شهر و نیز تعیین کاربری‌ها اقدام کند.

صوفی با بیان اینکه بلافاصله پس از تهیه طرح توسط مشاور، نهایی شدن و مطرح شدن آن در کمیسیون‌های مربوطه و اخذ تأییدیه‌های لازم یقیناً این موضوع به‌صورت جدی‌تری از سوی مدیریت شهری دنبال خواهد شد، تشریح کرد: این مهم نویدبخش ورودی‌های زیبا و کاملاً مهندسی‌شده برای شهر همدان خواهد بود.

وی با بیان اینکه قرارداد منعقدشده با مشاور برای ساماندهی سه ورودی شهر تنظیم شده است اذعان کرد: علاوه براین برای سال جاری ساماندهی میدان سردار همدانی (فرودگاه) نیز در دستور کار شهرداری و در مرحله اخذ پیمانکار قرار دارد.

شهردار همدان با بیان اینکه بنا به شناختی که مشاور طرح جامع از وضعیت شهر داشت و با دریافت مصوبه از شورا، مشاور گرفته شده برای ساماندهی ورودی‌ها همان مشاور طرح جامع شهری همدان است گفت: این شرکت به لحاظ سابقه از گرید بالایی برخوردار بوده و یقیناً بنا به تجربه این مهم در سرعت‌بخشی به مطالعات مؤثر خواهد بود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد امید است این ساماندهی‌ها به‌واقع مهندسی‌شده انجام پذیرد زیرا این ورودی‌ها تا سال‌های سال به‌عنوان پیشانی شهر معرف هویت شهری همچون همدان خواهد بود که در کریدور غربی کشور مباحث گردشگری و خدماتی از جایگاه ویژه برخوردار بوده و به‌نوعی می‌توان این شهر را نقطه تلاقی فرهنگ و تمدن در ایران دانست البته یکی از نکاتی که در عملکردهای تعریف‌شده برای ورودی‌ها جلب‌توجه می‌کرد عدم توجه به ورودی سمت کرمانشاه به‌عنوان مسیر گردشگری مذهبی بود بنابراین انتظار می‌رود برای تحقق طرح و مطالعه واقعی برای ورودی‌های شهر توجه به نکات این‌چنینی به‌عنوان یک اولویت در دستور کار مشاور و مدیران شهری قرار گیرد زیرا تعریف عملکرد خدماتی یقیناً جوابگوی نیاز فرهنگی اجتماعی حوزه گردشگری مذهبی در این ورودی شهر نخواهد بود.

شناسه خبر 42482