شناسه خبر:43055
1400/4/16 09:59:42

سردبیر محترم روزنامه سپهرغرب از نگارنده خواست تا با توجه به تجربه سال‌ها کار و تعامل با شوراهای اسلامی شهر همدان در ادوار مختلف، یادداشتی درخصوص توقعات مردم از منتخبان این شورا در دور جدید بنویسم و جهت انتشار در روزنامه ارسال کنم. راستش موضوع خوبی برای نگارش یک یادداشت در روزنامه است، اما با توجه به وسعت وظایف و اختیارات شورا و نامحدود بودن توقعات مردم، شاید نتوان موضوع فوق را به‌طور جامع در یک یادداشت به نگارش درآورد، اما شاید بتوان فهرستی از توقعات مردم را احصا کرد و ارائه داد.

آنچه که مهم است، نخست دیده شدن و یادآوری توقعات مردمی پس از پایان دوران پُرهیاهوی انتخابات و تکیه منتخبان بر کرسی شوراها است. دوم اینکه درصورت تأیید این توقعات، سیاست‌گذاری برای تحقق خواسته‌ها توسط اعضای شورا انجام گیرد و درنهایت نظارت بر میزان پیشرفت برنامه‌های هم‌سو مهم است.

بدون شک توقعات فهرست‌شده ذیل که قطعاً هم قابل کامل شدن است، دارای طیفی از تحقق و رضایتمندی است و برای رسیدن به نقطه مطلوب خود می‌تواند دارای شاخص‌ها و سنجه‌هایی باشد.

توقع نخبگان و اندیشمندان از منتخبان شورا این است که نخست فهرست ذیل را مطالعه و در مورد آن تفکر کنند، سپس توسط کارشناسان خبره و برجسته برای هریک از توقعات شاخص و سنجه استخراج و تعریف کنند تا نزدیکی یا دوری از توقعات فوق قابل مدیریت و ارزیابی باشد و بعد برای تحقق توقعات مربوطه برنامه داشته باشند و اجرای آن را از شهردار بخواهند. توقعات مردم باید تبدیل به اهداف و سیاست‌های شورا بشود تا بعد از پایان دوره شورای ششم مردم تحقق توقعات خود را به‌خوبی لمس کنند و لبخند رضایت بر چهره شهروندان بنشیند.

بسیار دیده شده که اعضای شورا از ابتدای دوره خود را درگیر امور جزئی کرده‌اند که وقت زیادی را نیز از شورا گرفته است. در پایان دیده شده که در بیلان کاری شورا خبری از اقدامات کلان و تأثیرگزار نیست و نهایتاً آنجا که اراده بر ارائه گزارش از اقدامات بزرگ بوده، حرف از پروژه‌های با حجم بزرگ زده شده و احجام بعضاً عظیمی از پروژه‌های عمرانی که حتی زیبایی‌های بصری شهر را هم مخدوش کرده است. درحالی که آنچه برای نخبگان و صاحبان اندیشه و تفکر مهم بوده، ارتقای فرهنگ شهروندان است که در سایه خود توسعه کالبدی و رفاهی شهر را نیز به دنبال دارد و یا استحصال ذخایر عظیم معنوی و تاریخی شهر با سیاست‌گذاری‌های اصولی توسط شورا است که به دنبال خود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را به شهر همدان جذب و موجبات رونق اقتصادی ساکنان شهر را فراهم می‌کند.

شاید مقطع فعلی تاریخی را بتوان زمان انتقال مواریث معنوی و فرهنگی به نسل جدید دانست و به تعبیر مقام معظم رهبری وارد گام دوم انقلاب شده‌ایم و در این خصوص شورای ششم وظیفه بس سنگینی بر دوش دارد. بودجه مدیریت شهری به‌تنهایی با بودجه بسیاری از ادارات دولتی برابری می‌کند و همین مطلب رسالت مدیریت شهری را در قبال گام دوم انقلاب بسیار سنگین و حساس کرده، البته اگر منتخبان شورا وظیفه خود را در این قبال احساس کنند.

در پایان می‌توان توقعات مردم را در فهرست ذیل خلاصه و آن را تکمیل کرد:

1. عمل به‌صورت انقلابی و پایبندی به ارزش‌ها

2. عقلانی عمل کردن

3. پایبندی به قانون

4. کلان‌نگری و آینده‌نگری

5. خدا را درنظر گرفتن

6. نیازسنجی علمی از تقاضاهای مردم و دوری از اقدامات سلیقه‌ای

7. اولویت‌بندی در رویکردها، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها

8. عمل به شعارهایی که در ایام انتخابات داده‌اند

9. توجه به مناطق محروم شهر

10. توجه به فرهنگ شهروندان

11. تسهیل در امور اداری و خدماتی مدیریت شهری

12. انتخاب فردی به‌عنوان شهردار در تراز انقلاب اسلامی به دور از شعارزدگی

13. تعامل با سایر ادارات دولتی و غیر دولتی در جهت توسعه خدمت‌رسانی به مردم

14. تلاش برای ارتقای سرمایه اجتماعی

شناسه خبر 43055