شناسه خبر:43167
1400/4/19 08:44:11

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه خطاب به قضات کنگاور با تأکید بر لزوم کاهش تعداد پرونده‌های موجود دستگاه قضائی شهرستان، گفت: در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها سازش را در اولویت کار خود قرار دهید.

«پرویز توسلی‌زاده» در نشستی با قضات و کارکنان شهرستان کنگاور در دادگستری این شهرستان با تأکید بر آنکه برای پیشرفت نیازمندیم برنامه‌محور باشیم، به برنامه 15 بندی ابلاغی استان به شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: این برنامه یکی از جامع‌ترین برنامه‌هایی است که حرکت در چارچوب آن می‌تواند به توسعه و پیشرفت بینجامد.

وی با تشریح هریک از بندهای 15 گانه این برنامه به رئیس دادگستری و قضات توصیه کرد: پرونده‌های به‌ظاهر کم‌اهمیت را جدی بگیرید، چراکه غفلت از این پرونده‌ها می‌تواند به‌مراتب به اختلافات مهم‌تری منجر شود.

رئیس کل دادگستری با تأکید دوباره بر اینکه باید پرونده‌ها را مدیریت کرد تا به جرائم مهم‌تر نینجامد، خاطرنشان کرد: تمام دعاوی حقوقی و بسیاری از دعاوی کیفری را می‌توان به سازش منجر کرد.

وی گفت: سازش در هر پرونده می‌تواند از شکل‌گیری پرونده‌های دیگر جلوگیری کند و البته این شیوه ریشه اختلافات را در بین مردم از بین می‌برد.

این مقام قضائی در ادامه سخنان خود با اشاره به تشکیل ستاد صبر در مرکز استان و شهرستان‌ها، یادآور شد: تشکیل این ستاد در شوراهای حل اختلاف نشان از آن دارد که تفکر به سمت مصالحه است و این شیوه می‌تواند بسیاری از مراجعات به دادگستری را کاهش دهد.

وی درعین‌حال تأکید کرد: باید پرونده‌های مهم را به جدیت پیگیری و مدیریت کرد و با آن‌ها برخورد بازدارنده انجام داد.

توسلی‌زاده در ادامه با اشاره به برنامه ملاقات‌های مردمی و مزیت‌های ناشی از این کار، گفت: کمترین مزیت این کار و در دسترس بودن مردم این است که می‌شود در جریان مشکلات آنان و جامعه قرار گرفت. بنابراین هرگز فاصله‌ای میان خود و مردم ایجاد نکنید و از رابطه نزدیک و مؤثر با آنان استقبال کنید.

وی تأکید کرد: جدای از آنچه گفته شد، ما وظیفه داریم خدمت‌گزار مردم باشیم و رضایت آنان، به یقین برکت در کار ایجاد خواهد کرد.

   انجام کارهای قضائی با فناوری‌های روز

رئیس کل دادگستری با اشاره به به‌کارگیری خدمات الکترونیک در حوزه آمار و انفورماتیک، تأکید کرد: اکنون در دستگاه قضائی بیشتر کارها براساس فناوری نوین انجام می‌شود و همه قضات و کارمندان باید خود را با این فناوری‌ها تطبیق داده و از آن استفاده حداکثری کنند.

توسلی‌زاده خطاب به قضات و کارکنان حوزه قضائی کنگاور، گفت: ما نیازمندیم با یکدیگر هم‌فکری داشته باشیم و شما به بدنه دادگستری افکار جدید تزریق کنید و از مجموع این افکار بتوانیم بهترین شیوه مدیریتی را در همه بخش‌ها به‌کار گیریم. بنابراین بیش از هر زمانی نیازمند تولید فکر ناب و نو در همه عرصه‌ها هستیم و ما از تمامی این افکار به بهترین شکل استفاده و استقبال خواهیم کرد.

رئیس دادگستری شهرستان کنگاور نیز در این جلسه با اشاره به برخی مشکلات این حوزه ازجمله کمبود کادر قضائی و اداری، گفت: در گذشته چند نفر از مجموعه قضائی و اداری بدون جایگزین خارج شده‌اند و این موضوع مشکلات را زیاد کرده است.

«صادق تاری‌وردی» افزود: برخی دیگر از مشکلات مربوط به رفاهیئت است که انتظار داریم در بخش تعاونی مسکن این مجموعه نیز دیده شوند.

وی ادامه داد: با وجود تمامی این مشکلات، روند دادگستری شهرستان همواره رو به جلو و رو به رشد بوده و در بخش‌های قضائی، عمرانی و فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

در این دیدار به پیشنهاد رئیس دادگستری شهرستان کنگاور از هفت نفر کارمندان نمونه در حوزه‌های مختلف ازجمله سمپ و در راستای حفظ شأن و کرامت کارکنان با اهدای لوح و هدایایی تقدیر به‌عمل آمد.

   افتتاح ستاد مصلحین در مسجد امیرالمؤمنین (ع)

رئیس کل دادگستری با حضور در مسجد حضرت امیرالمؤمنین (ع) شهرستان کنگاور شعبه‌ای از ستاد مصلحین را به‌منظور ایجاد صلح و سازش و با محوریت ائمه جمعه و تعامل میان دادگستری و مساجد سطح شهر افتتاح کرد.

بازدید از تمامی شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان کنگاور از دیگر برنامه‌های رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه بود.

در این بازدید رئیس کل دادگستری استان ضمن افتتاح انجمن حمایت از زندانیان در ساختمان شوراهای حل اختلاف با اشاره به رسالت اصلی شوراهای حل اختلاف که همان ایجاد مصالحه است، تأکید کرد: تا جایی که ممکن است پرونده‌ها را به سازش بکشانید و در این راه از ظرفیت‌های مردمی و معتمدین بیشترین استفاده را داشته باشید.

از دیگر اقدامات و برنامه‌های بازدید در شهرستان کنگاور افتتاح شعبه‌ای دیگر از ستاد صبر در ورزشگاه این شهرستان به‌منظور رسیدگی و حل اختلاف در حوزه ورزش و جوانان بود.

بازدید از زندان مرکزی شهرستان کنگاور از دیگر برنامه‌ها بود که در این دیدارها بر کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌ جایگزین حبس و برخورد با جرائم مهم تأکید شد.

فرماندار شهرستان کنگاور نیز تأکید کرد: احداث یک کلانتری در شهر کنگاور و یک کلانتری در شهر گودین برای تأمین امنیت بیشتر این شهرستان بسیار ضروری است.

«فرزاد الماسی» اظهار کرد: تأمین امنیت پایدار، آرامش و آسایش مردم از اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به افزایش سرقت در سطح شهر کنگاور، افزود: از آنجایی که مهم‌ترین رکن ناجا، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها هستند، بنابراین نیاز است برای برخورد مقتدرانه با مخلان نظم و امنیت یک کلانتری در محله اسلام‌آباد کنگاور و یک کلاتنری در شهر گودین احداث شود.

این مقام مسئول گفت: هشت سال است که گودین به شهر تبدیل شده و جمعیت زیادی در روستاهای اطراف گودین ازجمله قارلق بزرگ ساکن هستند که نیاز است یک کلانتری برای تأمین امنیت بیشتر در شهر گودین احداث شود.

فرماندار کنگاور در ادامه با تشریح و توضیح مشکل چندین‌ساله تعاونی مسکن حافظان کنگاور، اظهار کرد: متأسفانه در گذشته برخی از افراد و ادارات قصور کردند که برای حل این مشکل نیاز است ریاست دادگستری استان مساعدت کند.

الماسی همچنین در ادامه با توضیح تعاونی 629 ایثارگران کنگاور که 28 هکتار از اراضی کنگاور را تصرف کرده‌اند و عملاً بازدهی نداشته‌اند، افزود: با توجه به نقش مهم دستگاه قضا در حمایت از اموال بیت مال، رفع تصرف و خلعیت این اراضی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال جوانان و مقابله با بیکاری شهرستان، بسیار مهم است.

این مقام مسئول در خاتمه به موضوع واگذاری سیلوی کنگاور نیز اشاره کرد و ادامه داد: بررسی مجدد پرونده سیلو کنگاور یک مطالبه مردمی است که برای بازگشت آن نیازمند همراهی دستگاه قضائی و سازمان بازرسی هستیم که امیدهای مردم برای ابطال واگذاری آن زنده خواهد شد.

شهرستان کنگاور در 90 کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

شناسه خبر 43167