شناسه خبر:43196
1400/4/19 09:53:26

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: در شهر رم، پایتخت کشور ایتالیا به تازگی کتابخانه دیجیتالی راه‌اندازی شده که به کاربرانش امکان می‌دهد در اماکن و فضاهای عمومی به طور نامحدود کتاب مطالعه کنند.

در شهر رم پایتخت کشور ایتالیا به تازگی کتابخانه دیجیتالی راه‌اندازی شده که به کاربرانش امکان می‌دهد در اماکن و فضاهای عمومی به‌طور نامحدود کتاب مطالعه کنند. 

در آرشیو کتابخانه دیجیتال ATAC هر نوع کتابی از داستان و تاریخی گرفته تا کتاب‌های علمی و دانشگاهی به چشم می‌خورد. کاربران این کتابخانه با نصب نرم‌افزار این کتابخانه می‌توانند با اسکن کدهای مخصوصی در مترو یا ایستگاه‌های اتوبوس به آرشیو این کتابخانه دسترسی پیدا کنند.

کتابخانه دیجیتال ایتالیایی از کاربرانش به صورت دوره‌ای حق اشتراک مختصری دریافت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد از آرشیو کتاب‌های صوتی و الکترونیک به طور کامل استفاده کنند. تجربه این کتابخانه در کشور ایران به سال 1395 با ظهور فیدیبو برمی‌گردد.

نرم‌افزار کتاب‌خوان فیدیبو این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا بتوانند کتاب الکترونیک را دانلود، طبقه‌بندی و مطالعه کنند. کتاب‌ها دارای یک نسخه نمونه چند صفحه‌ای و یک نسخه کامل هستند، نسخه نمونه رایگان است؛ اما نسخه کامل معمولاً شامل هزینه است. همچنین جست‌وجوی کتاب، نشانه‌گذاری، تغییر رنگ صفحه، تغییر اندازه و نوع فونت، حاشیه‌نویسی در این نرم‌افزار تعبیه شده‌است. 

نرم‌افزار کتاب‌خوان چندسکویی است و در تلفن هوشمند، تبلت و رایانه شخصی و با سیستم عامل‌های اندروید، آی او اس و ویندوز قابل استفاده است. کتاب‌ها متنی در دو فرمت متنی ای‌پاب، پی‌دی‌اف و صوتی در فرمت ام پی تری ساخته شده‌اند.

فیدیباکس یک دستگاه هوشمند است که به دارندگان اپلیکیشن فیدیبو، خدمت مبتنی بر مکان ارایه می‌دهد. 

هر اپلیکیشن کیوآر کد یک‌بار مصرف مخصوص به خود را دارد که با نشان دادن آن به اسکنر دستگاه، محیط اپلیکیشن تغییر کرده و امکان استفاده از خدمات تعریف شده مثل مطالعه رایگان کتاب در مدت زمان مشخص شده را فراهم می‌کند.

این خدمات تحت عنوان «کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر» در مترو تهران در 15 بهمن 1396 با حضور شهردار تهران رونمایی شد که در چندین ایستگاه مترو دستگاه فیدیباکس نصب و کاربران می‌توانند با نمایش کد خود به دستگاه برای مدت زمان حدود 1 ساعت به صورت رایگان کتاب مطالعه کنند. همچنین فیدیبو اقدام به نصب فیدیباکس در دانشگاه‌های تهران، خواجه‌نصیرالدین طوسی و کنسولگری ایران در آلمان کرده ‌است.

شناسه خبر 43196