شناسه خبر:43402
1400/4/24 15:49:19

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان گفت: کارآموزی بین‌المللی قابلیت صدور کارآموز را به شرکت‌های خارجی دارد که در دانشگاه کردستان شاهد این فعالیت هستیم.

پرهام مرادی دولت‌آبادی در جلسه کمیته راهبردی دانش و فناوری مهندسی«کُرد فم» با شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار کرد: با ایجاد تعامل و هماهنگی میان دانشگاه و صنعت، شاهد توسعه و شکوفایی جامعه خواهیم بود.

وی افزود: با ایجاد و تقویت دفاتر در بخش صنعت و دانشگاه‌ها و همچنین نظارت بر فعالیت آن‌ها می‌توان به این مهم کمک کرد که ظرفیت‌های دانشگاه کردستان در این زمینه بسیار ارزنده است.

سرپرست دانشکده مهندسی دانشگاه کردستان، صنعت را محرک جامعه دانست و اضافه کرد: دانشجو باید قبل از ورود به بازار با صنعت و چالش‌های موجود در آن آشنا و آگاه شود و در این راستا باید از تجربیات بخش صنعت استفاده کرد.

تبدیل تهدید به فرصت

دبیر کمیته راهبردی دانش و فناوری مهندسی (کُردفم) هم اظهار کرد: با تبدیل تهدید به فرصت می‌توان در آینده به حوزه صنعت و دانشگاه کمک کرد.

فرزاد حسین‌پناهی نقش و تلاش دانشگاه در رفع و ایجاد بیکاری را در استان کاربردی دانست و افزود: با برنامه‌ریزی مناسب و شناسایی چالش‌های موجود در حوزه صنعت، رسیدن به این هدف قابل میسر خواهد بود.

وی به تعدادی از این چالش‌ها اشاره و اظهار کرد: مسائل و مشکلات حوزه صنایع به دانشگاه‌ها منتقل نمی شود و سازماندهی مشخصی در دانشگاه برای ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای به صنایع وجود ندارد.

حمایت عملی از تولید

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کردستان هم بخش علمی و دانشگاهی کردستان را سرشار از نخبه دانست و گفت: دانشگاه‌ها وظیفه پرورش و تربیت انسان‌ها را برعهده دارند که بخش علمی و دانشگاهی استان سرشار از نخبه است.

احمد خسروی تعریف چارچوب را در واقعیت‌بخشی به هدف‌ها مهم دانست و افزود: حمایت از تولید و مانع‌زدایی باید به‌صورت عملی انجام شود و برای دستیابی به این هدف کوشش کرد.

وی به حمایت شرکت شهرک‌های استان از جامعه دانشگاهی اشاره و تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان آمادگی دارد تا تجربیات و بخش سخت‌افزاری و همچنین توان برگزاری تورهای صنعتی را که ظرفیتی ارزنده هستند، به قشر دانشگاهی ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ادامه داد: این شرکت، نیاز به مشاور علمی، صنعتی و مهندسی دارد و در این بین قطعاً جامعه دانشگاهی می‌تواند بهترین کمک‌دهنده و مشاور باشد.

خسروی با اشاره به قابل حل بودن چالش‌های موجود در استان، تأکید کرد: دانشگاه و صنعت می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد راهکارهای نو، به رفع این موانع کمک کنند.

دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به‌عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم‌اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از 500 دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

شناسه خبر 43402