شناسه خبر:43411
1400/4/24 16:13:10

سپهرغرب، گروه اقتصادی: این روزها در حالی شاهد گران شدن مواد شوینده به‌عنوان محصول مهم و کاربردی در روزهای کرونایی هستیم که به گفته تولیدکنندگان، افزایش قیمت مواد اولیه باعث این گرانی شده، اما مجلسی‌ها معتقدند دستگاه‌های مسئول دولتی باید نظارت بیشتری بر نحوه و میزان رشد قیمت محصولات شوینده داشته باشند.

با وجود وعده رئیس‌جمهور برای عدم افزایش قیمت کالاها در ماه‌های پایانی عمر دولت، همچنان شاهد افزایش قیمت محصولات هستیم که مواد شوینده یکی از این تولیدات به شمار می‌رود. کارخانه‌های مواد شوینده در حالی قیمت تولیدات را 25 درصد افزایش داده‌اند و برخی نیز حتی به مصوبه قیمت‌گذاری پایبند نبوده و افزایش بالای 25 درصد قیمت را در تولیداتشان اعمال کرده‌اند که به گفته مجلسی‌ها در شرایط کرونایی که تولید و فروش مواد شوینده رشد قابل توجهی دارد، باید حساسیت بیشتری نسبت به نرخ‌گذاری در این بخش صورت گیرد تا مردم در خرید و مصرف این کالاها با مشکل روبرو نشوند.

در این زمینه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شوینده‌ها را در دوران کرونا اصلی‌ترین کالا در سبد خرید خانوار دانست و نسبت به افزایش قیمت این کالاها انتقاد کرد.

حجت‌الله فیروزی، درباره ورود مجلس به افزایش قیمت‌ مواد شوینده و نگرانی‌های مردم اظهار کرد: توقع می‌رود در سال جدید با کاهش روند قیمت‌گذاریِ ارز، شاهد افزایش قیمت و گرانی مواد شوینده نباشیم.

وی ادامه داد: پس از همه‌گیری کرونا، مصرف مواد شوینده در جامعه بیشتر شده است، بنابراین شوینده‌ها امروز به‌عنوان محصولاتِ اساسیِ سبد خانوار هستند که هزینه بالایی به خود اختصاص می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شرایط اقتصادی مردم را نامناسب و کسب‌وکارها را رو به تعطیلی دانست و تأکید کرد: توقع داشتیم تولیدکنندگان مواد شوینده همکاری بهتری در این قضیه داشته باشند.

فیروزی با بیان اینکه همیشه نباید به سمت تولیدکننده غش کرد، این سؤال را مطرح کرد که سازمان حمایت تولیدکنندگان چند بار عوامل اثرگذار بر زیان تولیدکننده را بررسی کرده است؟

   مواد اولیه گران شده است

در این مورد رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز با اعلام اینکه هیچ مجوزی برای افزایش 25درصدیِ قیمت شوینده‌ها در خردادماه صادر نشده است، گفت: از هفته گذشته قیمت‌ها تغییر یافته، چراکه قیمت مواد اولیه گران شده است.

بختیار علم‌بیگی، تأکید کرد: ما برای تولید و خالی نبودنِ ویترین مغازه‌ها اجباراً این تغییر قیمت را انجام دادیم.

به گفته وی، تولید مواد شوینده در دست بخش خصوصی است و بنابراین مدیریت‌های اعمال‌شده به‌گونه‌ای است که شرکت‌ها ورشکسته نشوند.

رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی افزود: بارها اعلام کردیم قیمت پایه مواد پتروشیمی دارای اشکال است و باید بررسی شود. آن‌ها قیمت مواد اولیه را منهای پنج درصد قیمت فوبِ جهانی(قیمت کالای وارداتی روی عرشه کشتی) محاسبه می‌کنند و از طرفی، نرخ ارز روز را در قیمت‌گذاری دخیل می‌دانند و این جای اشکال است.

علم‌بیگی این رویه را موجب زیان کارخانه‌های محصولات شوینده دانست و تأکید کرد: در نتیجه چنین روندی، برخی محصولات به‌صورت هفتگی با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند.

   گرانی بیشتر از نرخ مصوب توسط تولیدکنندگان محصولات شوینده

اواسط خردادماه امسال انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید، قیمت مایع دستشویی، مایع ظرف‌شویی، پودر و مایع لباسشویی و صابون 25 درصد گران خواهد شد. همچنین حداکثر تخفیف مجاز برای محصولات پودر لباسشویی دستی و ماشینی و همچنین صابون 10 درصد و سایر کالاهای اساسی ازجمله مایع دستشویی، مایع ظرف‌شویی و شامپو نیز 15 درصد اعلام شد.

با این وجود ظاهراً برخی تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بیش از رقم مصوب، افزایش داده‌اند و گرانی بالای 25 درصد را بر روی تولیدات خود اعمال کرده‌اند که این مسئله نیازمند نظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول است.

البته خرداد امسال که مصوبه افزایش 25 درصدی قیمت محصولات شوینده نیز رونمایی شد، علم‌بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی اعلام کرد که این عدد صرفاً ناشی از افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی است و تولیدکنندگان محصولات شوینده با توجه به رشد قیمت مواد اولیه، افزایش 50 تا 60 درصدی محصولات خود را تقاضا کرده‌اند که ما در انجمن بر روی میزان افزایش قیمت داریم بررسی‌ها را انجام می‌دهیم تا در نتیجه آن قیمت‌ها از حد مورد انتظار تولیدکنندگان پایین‌تر بیاید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه مواد شوینده در ماه‌های پایانی سال گذشته گران شد، گفت: ابتدای امسال رئیس‌جمهور مطرح کرد که بیش از این افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اما شاهد بودیم که قیمت مواد شوینده 25 درصد افزایش یافت، حتی تولیدکنندگان به این درصد نیز اکتفا نکرده و در حال حاضر بهای برخی از شوینده‌ها بیش از این عدد رشد داشته است.

فیروزی، با انتقاد از عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی، ادامه داد: فروش تولیدکنندگان با توجه به افزایش استفاده از مواد شوینده در زمان کرونا، رونق گرفته است. بنابراین عواید بیشتری نصیب تولیدکنندگان می‌شود و در این شرایط به‌منظور حمایت از مردم، نه‌تنها مواد شوینده نباید افزایش قیمتی داشته باشد، بلکه باید با ثبات قیمت نیز روبه‌رو باشد.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با نظارت و کنترل‌های بیشتر باید از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند تا مردم از استفاده از این اقلام محروم نشوند.

شناسه خبر 43411