شناسه خبر:43454
1400/4/26 08:42:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه اعلام کرد: این سازمان تاکنون بیش از 26 هزار تُن محصولات کشاورزی را در سطح استان به‌صورت توافقی خریداری کرده و روند خرید همچنان ادامه دارد.

«ایرج صفایی» روز پنجشنبه حذف واسطه‌گری و دلالان را از مزایای عمده خریدهای توافقی محصولات کشاورزی دانست و گفت: حمایت از حقوق بهره‌برداران بخش کشاورزی مهم‌ترین وظیفه شبکه تعاونی‌های روستایی است که اعضای این شبکه خود کشاورزان هستند.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به مزایای خرید‌های توافقی، تصریح کرد: از مزایای خرید توافقی برای کشاورزان و خریداران می‌توان به افزایش کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی و مصرف‌کننده اشاره کرد.

صفایی اظهار کرد: محصولاتی که به‌صورت توافقی از کشاورزان و بهره‌برداران این حوزه خریداری و بین مصرف‌کنندگان نهایی توزیع می‌شود، محصولات کشاورزی و دامی تولیدی شامل انواع محصولات زراعی، باغی، نهاده‌های دامی و کشاورزی استان است.

وی همچنین میزان خریدهای توافقی توسط شبکه تعاونی‌های زیر پوشش در سال گذشته را بیش از 150 هزار تُن اعلام کرد و افزود: خریدهای تضمینی و حمایتی محصولات به‌منظور حمایت از کشاورزان به‌صورت فصلی انجام می‌شود که تعاونی‌های روستایی با توجه به امکانات، تجهیزات و همچنین گستردگی آن در تمام نقاط استان یکی از بازوان قدرتمند دولت در این زمینه هستند.

   کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه‌بر تأمین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تُن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب‌وهوایی، بارش‌های دوبرابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان، ازجمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت می‌توان برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان و دو هزار و 595 آبادی دارد و 2.4 درصد جمعیت کشور در این استان سکونت دارند که از این تعداد 75 درصد در نقاط شهری و 25 درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 43454