شناسه خبر:43644
1400/5/2 12:50:15

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان درحال حاضر از ظرفیت این زیرساخت بین‌المللی برای پروازهای اورژانسی، vip و آموزشی استفاده می‌شود.

از تاریخ 9 اسفندماه سال 1398 مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان خبر از تعلیق پروازهای فرودگاه همدان داد و افزود: این تصمیم به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا گرفته شده است که به دنبال آن به‌صورت موقت پروازهای دوسویه همدان- مشهد و همدان- کیش تعلیق شد.

البته در مردادماه سال 99 نیز با بهبود نسبی شرایط شیوع کرونا، فرودگاه همدان قصد برقراری پروازها را داشت که در پی عدم استقبال مردم، محقق نشد و متأسفانه این روند علیرغم گذشته بیش از دو سال از بروز کرونا همچنان سایه خود را بر سر فرودگاه همدان گسترانده و خیال رفتن ندارد این درحالی است که در استان‌های همجوار شرایط به گونه دیگر رقم می‌خورد به عنوان مثال طی چند روز اخیر روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، اسماعیل مریوانی خبر از راه اندازی مجدد پرواز از فرودگاه سنندج داده و افزود: «خوشبختانه پس از وقفه‌ای که در برقراری پروازهای فرودگاه سنندج ایجاد شده بود، این پروازها با تلاش شرکت کیاپرواز و همکاری کیش ایرلاین به‌صورت هفته‌ای سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و پنجشنبه از سرگرفته شد.» و یا اینکه به گفته مدیرکل فرودگاه کرمانشاه، پرواز کرمانشاه - شیراز و بالعکس از 17 خرداد است؛ براین اساس با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در فرودگاه همدان برآن شدیم در خصوص وضعیت فعلی پروازها از فرودگاه همدان و دریافت پاسخی برای چرایی رکود این فرودگاه بین‌‌المللی گفت‌و‌گویی را با قنبر خلیل‌پور؛ مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی همدان و نیز حجت‌الاسلام احمد‌حسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود فرودگاه همدان از چند عامل نشأت می‌گیرد، گفت: در خصوص پرواز تهران نخستین بحث به عدم استقبال مردم به خاطر نزدیکی مسافت بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام احمد‌حسین فلاحی افزود: درخصوص پرواز به شهرهایی همچون مشهد و دیگر شهر‌ها نیز باید به دنبال راهکار بود که رونق دوباره به فرودگاه همدان باز گردد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود اگر امکان بهره‌مندی از ظرفیت پروازهای مسافری فرودگاه در شرایط فعلی فراهم نیست از دیگر پتانسیل‌های جانبی برای فعال کردن فرودگاه بهره برد اظهار کرد: به عنوان مثال طرح اجرایی شدن کارخانه بازیافت هواپیما در جوار فرودگاه می‌تواند رونق فرودگاه ودرعین حال اشتغال‌زایی را برای استان به همراه داشته باد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای این مهم درحال حاضر معطل واگذاری و معرفی زمین ازسوی شهرداری است زیرا مقدمات کار در جلساتی که با وزارت دفاع و بازدیدی‌هایی که از همدان صورت پذیرفت انجام شد.

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه این زیرساخت (کارخانه بازیافت هواپیما) تنها در چند کشور محدود همچون آمریکا و چین موجود است گفت: برای نخستین‌بار در ایران نیز این کار ازسوی استان همدان پیشنهاد شد که اگر پیگیری به سرعت انجام نشود و زمین مورد نظر معرفی نگردد ممکن است اجرای این پروژه به دیگر استان‌های خواهان عودت داده شود.

وی با تأکید براینکه اجرای این پروژه به دلیل نبودن این زیرساخت در کشورهای منطقه، به استان همدان جایگاه بین‌المللی خواهد بخشید اذعان کرد: کارخانه بازیافت هواپیما بدین مفهوم است که آخرین پرواز هر هواپیما در کشورهای منطقه و یا داخلی نهایتاً برای بازیافت باید در این مجموعه فرود آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه برقراری پروازهای آموزشی نیز در فرودگاه ازسوی بخش خصوصی پیشنهاد شده است ابراز کرد: با همراهی که با بخش خصوصی خواهیم داشت یقیناً این طرح نیز می‌تواند رونق بیشتری به فرودگاه همدان ببخشد.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: اما اینکه بخواهیم پروازهای مسافری را در فرودگاه همدان رونق دهیم مستلزم ارزان کردن خدمات و نیز استقبال مردم است زیرا درحال حاضر بخش اعظمی از سفرهایی که پیش‌تر به خاطر عدم زیرساخت قطار به مشهد مقدس، با پرواز انجام می‌شد امروز به دلیل ارزان‌تر بودن خدمات از طریق زیرساخت ریلی انجام می‌پذیرد.

وی با تأکید براینکه البته وضعیت رکود فرودگاه‌ها را در برخی استان‌ها همچون مرکزی نیز شاهد هستیم، تشریح کرد: با این وجود باید به دنبال اهرمی برای استفاده از ظرفیت موجود در استان باشیم زیرا همدان به لحاظ موقعیت استراتژیکی در غرب کشور از جایگاه والایی برخوردار است.

این عضو خانه ملت با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد هیچ‌گونه پیگیری ازسوی مدیران استانی نبوده‌ایم خاطرنشان کرد: متأسفانه اهتمام جدی برای تحقق این مهم دراستان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: در حال حاضر آنچه مهم است اینکه باید بتوانیم برای رونق فرودگاه بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.

وی با تأکید براینکه حتی تعدادی از فعالان بخش خصوصی پیشنهاد امکان استفاده هواپیماهای شخصی و حتی خرید هواپیما را در فرودگاه همدان داده‌اند، اذعان کرد: البته درحال حاضر این پیشنهاد طرح خامی است و نیازمند بررسی بیشتری است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه حتی بحث بهره‌مندی از ظرفیت تاکسی هوایی نیز مطرح شده که هنوز بنده امکان بررسی آن را نداشته‌ام ابراز کرد: به اعتقاده بنده استفاده از این ظرفیت بهترین راهکار برای رونق فرودگاه همدان است.

فلاحی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با خرید هواپیما و استفاده از پرواز ظرفیت عتبات نمی‌توان رونق را به فرودگاه همدان بازگرداند تشریح کرد: باز هم تأکید می‌کنم برای رونق فرودگاه از سوی مدیران استانی وقت کافی گذاشته نشده و درواقع در این زمینه به بخشی از وظایف خود جامه عمل نپوشانده‌اند بنابراین انتظار می‌رود این مهم در دولت جدید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان نیز در ادامه با بیان اینکه پیش از بروز کرونا پروازهای کیش و مشهد با قوت در فرودگاه همدان برقرار بود تصریح کرد: متأسفانه با بروز کرونا شاهد تعطیل شدن این پروازها همزمان با دیگر فرودگاه‌ها درسطح کشور بودیم.

قنبر خلیل‌پور با تأکید براینکه در حال حاضر نیز فرودگاه همدان کلیه زیرساخت‌های لازم را برای برقراری پروازها داراست اذعان کرد: حتی تجهیزات و پذیرش پرواز در شب به لحاظ روشنایی و دیگر الزامات در فرودگاه همدان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر پروازهای آموزشی،vip و همچنین پروازهای اورژانسی در فرودگاه همدان برقرار است، اذعان کرد: متأسفانه پیگیری‌هایی که برای برقراری پرواز طی چند ماه اخیر داشتیم هنوز جواب نداده است.

مدیر فرودگاه بین‌المللی همدان با اشاره به اینکه در آخرین پیگیری‌ها که به یک ماه قبل بازمی‌گردد با شرکت زاگرس ایرلاین جلسه‌ای برگزار کردیم خاطرنشان کرد: هنوز منتظر پاسخ بخش بازرگانی این ایرلاین هستیم.

خلیل‌پور با اشاره به اینکه درحال حاضر نکته اساسی راه اندازی نخستین پرواز از فرودگاه همدان است تشریح کرد: به محض محقق شدن این موضوع مباحثی همچون خطوط پروازی جدید به شهرهایی همچون اهواز، شیراز و بندرعباس و نیز عتبات عالیات را پیگیری و در دستورکار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در مسیر رونق فرودگاه همدان نیازمند همراهی مدیران استانی و نیز نمایندگان مجلس در راستای جلب ایرلاین‌ها و پیگیری از طریق سازمان هواپیمایی هستیم ابراز کرد: دراین زمینه فرصت برای همکاری آژانس‌های مسافرتی نیز فراهم است.

وی با تأکید براینکه حتی با انجمن آژانس‌های مسافرتی در استان جلسه داشته و آنها را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرده‌ایم اذعان کرد: با توجه به سبقه استقبال از پروازهایی همچون کیش و مشهد این اطمینان را می‌توان به این آژانس داران داد که در صورت سرمایه‌گذار و چارتر کردن پرواز‌ها بازگشت سرمایه را خواهیم داشت اما متأسفانه هنوز شاهد پیشنهادی ازسوی این انجمن نیز نبوده‌ایم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد جایگاه فرودگاه همدان طی یک دهه گذشته تنها در حد پروازهای گاه‌وبیگاه مسئولان دولتی و تنها بهره‌مندی مقطعی آن‌هم فقط در مقطع برگزاری حج و چند پرواز نامرتب تنزل یافته و مردم از وجود این ظرفیت به معنای واقعی بهره‌ای نبرده و به تعبیری بهتر این زیرساخت نه‌تنها آورده‌ای برای همدان نداشته بلکه بخشی از فضای مالی استان را نیز به خود اختصاص داده است حال آنکه درصورت وجود عزمی راسخ از سوی مدیران و درعین‌حال نمایندگان مبنی بر رونق فرودگاه حداقل طی سال‌های اخیر انتظار می‌رفت این فرودگاه از برنامه پروازی منظمی پیروی کرده و در عدم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری دولتی، سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی را به روش‌های مختلف به این سمت‌وسو ترغیب کنند اما زهی خیال باطل.

شناسه خبر 43644