شناسه خبر:43662
1400/5/2 13:32:24

سپهرغرب، گروه فرهنگی : سید امیر آقایی می‌گوید که هدف از برگزاری رویدادهای فرنو رسیدن به راهکارهایی برای اشتراک گذاری مالکیت‌ معنوی است.

دومین نشست هماهنگی برگزاری رویدادهای فرنو با موضوع فرنو بازی، اسباب بازی و عروسک، برگزار شد.

 ایجاد راهکارهایی برای اشتراک گذاری مالکیت معنوی

سیدامیر آقایی در این نشست گفت: در مجموعه بنیاد سپهر انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا زمینه برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی بوجود آید. برای رسیدن به این منظور سلسله رویدادهایی را برگزار می‌کنیم و انتظارمان این است که توسعه دهندگان کسب و کارهای فرهنگی در این رویدادها حضور داشته باشند تا در ادامه بتوانند وارد جشنواره بازارپردازی تهران شوند.

وی افزود: این رویدادها از جنس پیچینگ است و طرح‌ها و ایده‌ها برای مجموعه‌های تهیه کننده ارشد ارائه می‌شوند. هدف گذاری ما این است که به یک راهکارهایی برای اشتراک گذاری مالکیت معنوی برسیم. ما ترکیبی از مخاطبان متنوع را داریم، هم اکنون 300 مجموعه فعال هستند که در حوزه فرهنگ گردش مالی ایجاد می‌کنند، اما تولید کننده نیستند. امیدواریم که در کل فرآیند بتوانیم به قراردادهای مالی برسیم.

آقایی ادامه داد: ما عملاً برای جشنواره بازارپردازی تهران مشغول طی کردن مقدماتی در قالب رویدادها هستیم. موضوعات رویدادهای هر ماه مشخص شده است. موضوع ماه تیر بحث شخصیت‌پردازی و طراحی کاراکتر بود که در 6 تیرماه برگزار گردید. در ادامه، موضوع بازی، اسباب‌بازی و عروسک، در 10 مردادماه برگزار خواهد گردید. در ماه شهریور موضوع نوشت‌افزار خواهد بود و در مهرماه، موضوعات مرتبط با گیم و کتاب تعاملی و انیمیشن و وب سرویس‌ها در نظر گرفته شده است. در همین راستا، کاری را که شروع کردیم در تیرماه برای رویداد فرنو شخصیت‌پردازی در یک دوره یک ماهه 48 تیم ثبت نام کردند و وارد فرآیندهای رویداد شدند.

دبیر جشنواره بازارپردازی تهران همچنین به موضوع فرآیندهایی که تیم‌های ثبت نام کننده وارد آن شده‌اند، اشاره کرد و گفت: یک فرآیند بخش آموزش است. تیم‌ها باید مسائلی را یاد بگیرند و به مرحله استاندارد برسند. پس از این یک دور ارائه را خواهند داشت و آموزش دهندگان ارائه‌ها را خواهند دید و از بین آنها گروه‌هایی را انتخاب خواهند کرد. از بین گروه‌های ثبت نام کننده، 14 تیم برای بخش بعدی گزینش شدند.

وی اضافه کرد: مرحله بعدی برگزاری کارگاه‌های پیشرفته بود و به عبارتی ما یک دوره آموزشی دیگر را داشتیم و قدم بعدی تکمیل پیچ است که شامل منتورینگ تیم‌ها می‌شود. در نهایت به مرحله پیش ارائه می‌رسیم. در این مرحله از بین 14 تیم یک تیم حذف شد و باز از بین آنها 9 تیم برای ارائه نهایی انتخاب شدند. در هر حال خروجی اول این 14 تیم است و تلاش ما این بود تا محتوای این تیم‌ها غنی‌تر شوند. همچنین تلاش کردیم تا یک مجموعه تهیه کننده ارشد را هم در ارائه‌ها داشته باشیم که از ساحت‌های مختلف هستند.

آقایی همچنین به ارتباط بین 14 تیم برگزیده و تهیه کننده‌های ارشد اشاره کرد و گفت: ما برای این ارتباط پیگیری‌های مهمی انجام دادیم و از جانب این تهیه کننده‌ها نیز با تیم‌ها تماس‌هایی گرفته شد. در رویدادها چند مجموعه به طور مشخص چند درخواست و موضوع را ارائه داده‌اند. گام بعدی این است که مجموعه‌های مشخصی که می‌توانند این درخواست‌ها را برآورده کنند با این مجموعه‌ها ارتباط می‌گیرند. هم اکنون نیز در رویداد اسباب بازی و عروسک هستیم.

دبیر جشنواره بازارپردازی تهران ادامه داد: گروه‌ها اکنون در مرحله ارائه اولیه هستند. اما آن چیزی که ما اکنون نیاز داریم حول و حوش این سه موضوع است؛ نخست اینکه ما می‌خواهیم از شخصیت پردازی به توسعه کسب و کارهای فرهنگی برسیم. بررسی نتایج رویداد فرنو  شخصیت پردازی، نقش تهیه کنندگان ارشد و انتظاراتی که تهیه کنندگان ارشد از رویداد فرنو اسباب بازی و عروسک دارند، چیست؟ موضوع دوم این است که این سیکل به هر حال باید تأمین مالی شود و باید بیشتر روی آن فکر کرد، چگونه سازوکار این را طراحی کنیم؟ و سوم اینکه نقش موضوعات حقوقی و توجه به تدوین قراردادهای مشارکت مالکیت معنوی به عنوان مهمترین سازوکاری که می‌تواند ارتباط ارگانیک بین فعالان فرهنگ و تهیه کنندگان ارشد را برای تجاری سازی محصولات فرهنگی بوجود آورد، چیست؟

 نیازسنجی برای تهیه کنندگان ارشد

مصطفی اکوان نیز در این نشست گفت: انتظار از تهیه کنندگان از رویدادهای فرنو، مسئله محوری است. باید ببینیم که این تهیه کنندگان ارشد چه نیازهایی دارند تا متناسب با آن نیازها ایده‌ها ارائه شده و طراحی‌ها انجام شوند. ما باید از سمت تهیه کننده ارشد یک نیازسنجی اولیه انجام دهیم و نیازها را به تولیدکنندگان برسانیم.

حامد تأملی نیز در این نشست گفت: این دغدغه وجود دارد اما از کجا باید شروع کرد؟ باید گفتمان سازی در سطوح مختلف شکل بگیرد که البته داریم به سمت آن می‌رویم. این حجم از رویدادها که دارد برگزار می‌شود شاید از دل آن یکی دو نمونه موفق بیرون بیایند، اما به هر حال باید این گفتمان سازی صورت بگیرد. در این راه قطعاً چالش‌های زیادی را خواهیم داشت اما بهتر این است که تمرکز حداقل روی یکی دو پروژه که پتانسیل جدی دارند و ما را به نتایج خوبی خواهند رساند، صورت گیرد. اما آنچه من در بین گروه‌ها دیدم یک پتانسیل خوبی بود و ما باید ظرفیت‌های گروه‌هایی را که می‌تواند بروز و ظهور داشته باشند، بیشتر کنیم.

 وصل کردن صاحبان ایده به شتاب دهنده‌ها

مصطفی بغدادی نیز در این نشست گفت: رویداد اول که برگزار شد ضرورت پرداختن به توسعه کسب و کارهای فرهنگی پیش آمد. برای ما در صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته این ضرورت مشخص بود و امسال ما کار را با دو مجموعه فرهنگی شروع کردیم. اما چالش‌هایی از منظر مدل‌های متفاوت تأمین مالی و مدل‌های ip داریم. آنچه در فضاهای سنتی حوزه فرهنگی است شیوه‌های تأمین مالی‌اش با آن مدل‌هایی که ما در صندوق نوآوری داریم، تفاوت دارد و این یکی از چالش‌هاست.

وی افزود: ما در صندوق دست و بالمان بسته است و مستقیماً نمی‌توانیم وارد این حوزه‌های تأمین مالی شویم. لازمه ورود ما این است که شخصیت‌های حقوقی شکل بگیرند. نگاه ما در رویدادهای پیوند این بود که صاحبان ایده را به شتاب دهنده‌ها وصل کنیم تا به مرحله تجاری سازی برسند. نقش ما در این بهم رسانی حمایتی است و تلاش این است تا کمک کنیم که شخصیت‌های حقوقی شکل بگیرند.

سیدمحمدحسن خلخالی نیز در این نشست به ضعف‌های حوزه مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: باید قبول کنیم که ما در حوزه مالکیت فکری تولید محتوا نکردیم و متن‌های این حوزه وارداتی است. در زمینه کپی رایت هم امتیاز خوبی نداریم و فعالان این حوزه و حقوق دان‌ها در بسط مالکیت فکری کار خاصی نکرده‌اند. ما ابتدا باید ابتدا شقوق مختلف مالکیت فکری را مشخص کنیم تا بعد بتوانیم اجازه بهره‌برداری از ایده‌ها را واگذار کنیم. ضرورت دارد که مرکزی برای مشاوره‌های حقوقی تشکیل شود و اختلافات به داوری‌های حقوقی واگذار شود.

در ادامه، بر طرح‌ریزی سازوکاری جهت بهم‌رسانی تیم‌های فرهنگی به تهیه‌کنندگان ارشد و جانمایی شتابدهنده‌های محتوایی تاکید گردید تا بر این اساس، هم توسعه ایده‌های نوین فرهنگی مطابق با نیاز تهیه‌کنندگان ارشد در قالب قراردادهای مشارکت مالکیت معنوی صورت پذیرد و هم موضوع تجاری‌سازی محصولات فرهنگی در قالب تدوین قراردادهای اقتصادی چند بعدی مبتنی بر شقوق رایت‌های اقتصادی مالکیت معنوی به انجام برسد. همچنین مبتنی برهمین سازوکار، شرایط مناسب برای جذب حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در همراهی با صندوق‌های فناوری پژوهش محقق گردد.

شناسه خبر 43662