شناسه خبر:43754
1400/5/4 10:25:59
اقشار مختلف همدانی‌ از شهردار آینده خواستار شدند؛

لزوم طراحی چشم‌اندازی در شأن همدان

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: درگفت‌و‌گو با اقشار مختلف همدانی مشخص شد آینده‌نگری ‌و لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی اولویت و خواسته اصلی مردم از شهردار آینده است.

هر فعالیت اجتماعی و هر کار گروهی برای رسیدن به اهداف خود نیاز به یک مدیریت سازمان‌یافته دارد که بتواند تمام اجزای فعالیت را هماهنگ کند و به آن‌ها یک نظم منسجم بدهد. در غیر این صورت رسیدن به اهداف به تأخیر می‌افتد و ‌ظمی بر فعالیت جامعه حاکم می‌شود.

حال شهر که پیچیده‌ترین و متنوع ترین جلوه‌های زندگی بشری است، نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم برای مقابله با مسائل و مشکلات را دارد. این برنامه‌های تعیین شده که نیازمند یک مدیریت سازمان یافته است تا بتواند برنامه‌ریزی برای آینده و اداره کنونی شهر را دنبال کند، به‌نام مدیریت شهری تلقی می‌شود. مدیریت شهری؛ که در رأس آن شهردار ایفای نقش می‌کند یکی از موضوعات کلیدی در ارتباط با نحوه اداره شهرها است. براین اساس با توجه به قرار گرفتن در آستانه آغاز به کار شورای جدید و به تبع آن انتخاب شهردار به عنوان یک اولویت برآن شدیم تا انتظار اقشار مختلف از شهردار را در این شماره منعکس کنیم که در ادامه می‌خوانید:

یک کارشناس حوزه معماری و شهرسازی به‌عنوان نماینده قشر مهندسان شهر همدان با بیان اینکه در بخش‌های مختلف می‌توان از شهردار آینده، انتظار کار داشت تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث، به لزوم ساماندهی ورودی‌های شهر بازمی‌گردد.

این مهندس همدانی با تأکید براینکه درحال حاضر هیچ‌یک از ورودی‌های شهر به‌عنوان پیشانی شهر زیبنده همدان نیست تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین ورودی‌های شهر از سمت جاده ملایر است حال آنکه وجود سنگ‌بری‌ها و سنگ قبر فروشی‌ها هیچ سنخیتی با وودی شهر همدان ندارد.

وی با تأکید براینکه در حوزه ترافیک شهر نیز نیازمند اصلاحات بی‌شماری هستیم اذعان کرد: استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به روش‌های مختلف نیاز امروز شهر همدان است.

این کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی نمادهای شهری همدان همچون میدان آرامگاه و میدان امامزاده عبدالله نیز به‌لحاظ ساختار شهری و مرجع شناسنامه شهری، نیازمند سازماندهی است تشریح کرد: در عرصه حفظ از بافت ارزشمند و تعیین تکلیف بافت فرسوده شهری در رینگ مرکزی همدان نیز باید مدیریت شهری جدید به‌ویژه شهردار برنامه‌ای خاص ارائه کند.

وی با تأکید براینکه در حوزه فضای سبز و تأمین سرانه در این عرصه نیز در همدان شهردار جدید می‌بایست برنامه مدونی داشته باشد اذعان کرد: یکی از اصلی‌ترین نیازهای امروز شهر همدان تحقق مدیریت شهری هوشمند است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به این بخش به‌ویژه در حوزه ساخت و ساز تشریح کرد: یقیناً با تحقق این مهم در شهر شاهد رونق ساخت و ساز خواهیم بود زیرا درحال حاضر یکی از مهم‌ترین موانع پیشروی مردم بروکراسی اداری در عرصه اخذ پروانه‌های ساختمانی است.

وی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف پروژه میدان‌بار به‌عنوان یک اولویت از سوی شهردار جدید تشریح کرد: این مهم با توجه به موقیعت جغرافیایی میدان‌بار فعلی و تأثیری که بر فضای محیط شهری همدان هم به لحاظ زیبایی شناختی و هم به لحاظ اجتماعی دارد می‌بایست در اولویت باشد.

در ادامه نظر یکی از کارشناسان حوزه علمیه را نیز جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور با تأکید براینکه هر تصمیمی که در حوزه شهر و خدمات و حتی حوزه عمران شهری اتخاذ می‌شود در پی خود عوارض فرهنگی را بر شهر تحمیل می‌کند ابراز کرد: عدم توجه به این عوارض در بلند مدت مشکلات شهری به بار خواهد آورد، بنابراین هر آنکس که قرار است مسئولیت شهرداری همدان را بپذیرد به پیوست‌نگاری فرهنگی پروژه‌ها و تصمیم‌سازی‌‌ها دقت ویژه داشته باشد.

وی تأکید کرد: این مهم حتی ممکن است منجر به تغییر زیست‌بوم فرهنگی در شهر شود.

مدیر عامل جامعه معلولین استان همدان نیز در پاسخ به سوال انتظار از شهردار آتی همدان گفت: در فضای شهری استاندارد، معلولان و افراد عادی باید به شکل برابر و مساوی از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند به گونه‌ای که شهر برای معلولان بیگانه نباشد و کدهای طراحی در مناسب‌سازی در فضای شهری رعایت شود.

محمدعلی افشاری با تأکید براینکه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان به دلیل تعداد زیاد جانباز جنگ تحمیلی و معلولان مادرزادی و همچنین معلولان ناشی از حوادث غیرمترقبه نظیر بلایای طبیعی و تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار و جمعیت سالمند که حدود 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند یک ضرورت است ابراز کرد: سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان تنها در حد حرف باقی مانده است.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان توسط مجلس شورای اسلامی در سال 83 ابراز کرد: عرض کم پیاده‌رو و استفاده از مصالح نامناسب در پیاده‌رو و شیب و لغزندگی پیاده‌روها با توجه به شرایط اقلیمی همدان و سرازیری و سربالایی‌های این شهر دچار مشکل هستند.

مدیر عامل جامعه معلولین استان همدان افزود: همچنین شهر همدان از لحاظ موقعیت جغرافیایی شهری غیرمسطح است و از جنوب به شمال شیب تندی دارد. این شهر با توجه به نحوه معماری و فضاسازی آن برای معلولان مناسب نیست. در صورتی‌که در صورت مسطح بودن پیاده‌روها، مشکلات کمتری برای تردد آن‌ها ایجاد می‌شد.

افشاری با اشاره به فقدان رمپ مناسب، وجود مانع بین پیاده‌رو و سواره‌رو و عدم وجود پل، نامناسب بودن پل، عدم وجود خط‌کشی عابر‌پیاده، پیوستگی جدول به پیاه‌رو و جوی آب، نداشتن مشخصه حسی برای نابینایان ازجمله مشکلات معلولان در استفاده از پل‌های ارتباطی است، بیان کرد: دراین زمینه شاید طی سال‌های اخیر تنها 10 تا 15 درصد شاهد تحول بوده و معابر مناسب‌سازی شده‌اند.

وی با تأکید براینکه در عرصه حمل‌و‌نقل عمومی نیز هیچ کاری برای جامعه معلولان همدان که شاید جمعیت آن‌ها در این شهر به 50 هزار نفر برسد انجام نشده خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی تاکسی و اتوبوس ویژه معلولان یکی از مشکلات اساسی معلولان در حوزه حمل‌و‌نقل و تردد است چراکه ماشینی وجود ندارد تا ویلچر به‌راحتی داخل آن برود، بنابراین هزینه رفت و آمد معلولان بخش بزرگی از مخارج آن‌ها را تشکیل می‌دهد و این درحالی‌است که معلولان در یافتن شغل دچار مشکل بوده و همچنین بسیاری از آن‌ها دچار مشکلات اقتصادی نیز هستند.

وی تأکید کرد: هیچ تاکسی و یا اتوبوسی برای تردد معلولان علی‌رغم ضرورت این کار منطبق با نص صریح قانون در شهر همدان مناسب‌سازی نشده است.

مدیر عامل جامعه معلولین استان همدان با تأکید براینکه در حوزه فرهن‌گسازی نیز کاری برای این قشر در شهر همدان انجام نپذیرفت تأکید کرد: این درحالی است که معاونت فرهنگی در شهرداری می‌تواند با جلب مشارکت از بین جامعه معلولین، به‌عنوان مشاور در این راستا نقش‌آفرینی کند زیرا ما نیز به‌عنوان یک شهروند در، درنظر گرفتن بودجه و سرانه فرهنگی، جزو جامعه آماری در مدیریت شهر محسوب می‌شویم اما درحال حاضر مشخص نیست این بودجه در کجا صرف می‌شود.

در ادامه یکی از فرهنگیان همدانی نیز گفت: در نگاه نخست اولین مسئله این است که شهردار باید دارای دید و نگاه جامع و درعین حال بلند مدت به مسئله فرهنگ، جامعه و شهر با عناصر اسلامی باشد.

محمد نباتی ادامه داد: درحال حاضر یکی از معضلات شهری در همدان به‌عنوان شهر دارالمؤمنین نگاه روز‌مره به مسائل شهری است.

وی با بیان اینکه با این دید شهردار آینده باید نسبت به شناسایی فرصت و تهدیدها اقدام کند، تشریح کرد: در واقع طراحی و برنامه‌ریزی شهری نیازمند چنین دیدگاهی است.

وی با اشاره به اینکه از این جهت است که براین موضوع تأکید دارم که برخی از شهرک‌سازی‌های پس از انقلاب در شهر همدان فاقد هرگونه امکانات است، ابراز کرد: به‌عنوان مثال در منطقه استادان و پردیس که از آن‌ها به‌عنوان مناطق مرفه‌نشین یاد می‌شود امکانات فرهنگی و آموزشی و حتی تجاری (بازارچه) صفر است.

این معلم همدانی با اشاره به اینکه همدان به لحاظ توپوگرافی و جغرافیایی با محدودیت توسعه به لحاظ قرار گرفتن در دامنه الوند و نیز ساخت برخی زیرساخت‌ها همچون فرودگاه از سوی دیگر با محدودیت توسعه‌ای مواجعه است بنابراین عده‌ای دراین مسیر تنها راه‌حل مشکل توسعه را بلندمرتبه‌سازی می‌دانند ابراز کرد: در این زمینه حتی همدان با کلان‌شهرهایی همچون تهران همترازی می‌کند پس باید برای این مهم نیز شهرداری چاره‌اندیشی کند.

نباتی با اشاره به لزوم توجه به مباحثی همچون زمین‌خواری و کوه‌خواری در همدان تشریح کرد: گرچه شاید این مهم به لحاظ اجتماعی و فرهنگی قابلیت مطرح شدن نداشته باشد اما این مهم در بلند‌مدت منجر به عدم توازن و رعایت عدالت اجتماعی در شهر خواهد شد و حتی وارونگی فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه گرچه کارهای خوبی در عرصه توسعه شهری ازسوی مدیریت شهری صورت پذیرفته و یقیناً این کارها همچون پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی، میدان امام و اکباتان قابل انکار نیست، ابراز کرد: نکته این است که باید برای این قبیل پروژه نگاه و پیوست اجتماعی نیز ترسیم شود؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر این نقاط به محلی برای استراحت سالمندان و بازنشستگان بدل شده حال آنکه می‌توان با یک دید فرهنگی از ظرفیت و تجربه این عزیزان به بهترین نحو استفاده کرد.

وی نکته بعدی را استفاده تخصص در ساخت المان و مبلمان شهری دانست گفت: دراین زمینه نیازمند پای کار آوردن اهالی فرهنگ و هنر هستیم که متأسفانه در اغلب موارد از این ظرفیت‌ها به‌درستی به بهانه‌هایی همچون کمبود بودجه و اعتبار استفاده نمی‌شد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد توجه به ساختار و معماری شهری، پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها و ترسیم برنامه‌ای جامع‌نگر از سوی اقشار مختلف مطالبه جدی مردم از شهردار آتی است؛ بنابراین انتظار می‌رود دراین مسیر فرد منتخب به معنای واقعی دارای برنامه و تخصص لازم باشد.

شناسه خبر 43754