شناسه خبر:45320
1400/6/11 11:08:14
رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت مطرح کرد:

شورا از شهردار منتخب همدان ضمانت موفقیت بگیرد

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه شورای اسلامی شهر می‌بایست نسبت به انتخاب خود و تحقق برنامه‌های شهردار منتخب در قبال مردم پاسخگو باشد، گفت: نیاز است که همه سازمان‌ها و نهاد‌ها و مراکزی که به‌نوعی دارای وظایفی در قبال شهر همدان هستند، حمایت و پشتیبانی لازم را از فرد منتخب داشته باشند.

سه‌شنبه‌شب از میان چهار گزینه نهایی برای شهرداری همدان سیدمسعود حسینی به‌عنوان شهردار همدان انتخاب شد.

درواقع در جلسات کارشناسی که طی چند هفته اخیر در شورای اسلامی شهر همدان برای انتخاب شهردار برگزار شد، چهار گزینه نهایی شورا برای انتخاب شهردار سیدمسعود حسینی، رضا ابرارخرم، مجید شاکری و علیرضا عقیقی به مرحله نهایی رسیدند که پس از بررسی برنامه‌های گزینه‌ها از سوی 11 عضو شورای اسلامی شهر همدان سیدمسعود حسینی با 10 رأی به‌عنوان شهردار همدان انتخاب شد؛ بر این اساس با توجه به اهیمت موضوع و نقش حیاتی کارآمدی مدیریت شهری بر آن شدیم تا این‌بار گفت‌وگویی را با حسین کنعانی‌مقدم، رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت برای شهردار جدید همدان آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدوارم برنامه‌هایی را که به شورای اسلامی شهر ارائه کرده، بتواند به نحو احسن به اجرا درآورد؛ طبق مطالعاتی که نسبت به برنامه ارائه‌شده از سوی آقای حسینی داشتم، آنچه قابل ذکر است اینکه برنامه مفصلی بوده که به‌صورت حرفه‌ای تهیه شده است.

حسین کنعانی‌مقدم افزود: مسئله این است که طبق شناختی که بنده از همدان دارم، انتظار می‌رفت وی ابتدا نسبت به ارائه گزارشی از شناخت خود از همدان و به‌ویژه فضای شهرداری همچون وضعیت مالی شامل میزان بدهکاری‌ها به پیمانکاران و نیز درآمدها و ساختار نیروی انسانی در شرایط فعلی در شهرداری و درعین‌حال مشکلات و مسائلی که شهر همدان درحال حاضر با آن مواجه است، اقدام کند.

وی ابراز کرد: البته می‌بایست از شرایط شهرداری فعلی که تحویل داده می‌شود نیز گزارش شناختی به شهردار جدید داده می‌شد تا مشکلات و موانع پیش رو برای وی مشخص و درعین‌حال راهکارهای حل این مشکلات به‌ویژه در بحث بدهی‌های شهرداری و نیز مطالبات پیمانکاران و همچنین بحث کسری بودجه منطبق با بودجه تصویب‌شده و ارائه‌شده به شهرداری جدید نیز بیان می‌شد.

دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به اینکه می‌بایست برنامه‌های ارائه‌شده منطبق با بودجه تنظیم‌شده از سوی شورای اسلامی شهر می‌بود اما به نظر می‌رسد آنچه ارائه شد بیشتر آمال وآرزوهای شهردار همدان است که افقی چهارساله را ترسیم می‌کند، تشریح کرد: درواقع برنامه ارائه‌شده به‌گونه‌ای تهیه شده که اگر کلمه همدان را از آن کسر کنیم، حتی می‌توان آن را برای شهری همچون تهران با همین وسعت و گستردگی نیز درنظر گرفت!

کنعانی‌مقدم افزود: اما آنچه مسلم است اینکه ساختاری مورد نیاز برای اجرای این برنامه باید از شهرداری تهران هم بزرگ‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه وسعت و افق درنظر گرفته‌شده در این برنامه به معنای افزایش حجم بودجه‌ جاری شهرداری همدان به‌ویژه در ساختار و نیز به تبع آن استخدام نیروی انسانی گسترده و متخصص و به‌طور کلی بزرگ شدن شهرداری و به تعبیر دیگر بالا رفتن هزینه‌های جاری آن برای مدیریت است، عنوان کرد: حال آنکه این بزرگ شدن خود معضل بزرگی است.

این مقام مسئول افزود: درواقع نباید وقتی برای سِمتی انتخاب می‌شود به دنبال آن باشد که نسبت به توسعه سازمانی محل کار خود اقدام کند، بلکه باید چابکی سازمانی مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینکه باید با چابک کردن سازمانی و به‌اصطلاح کاهش بودجه‌های جاری به بالا رفتن کیفیت اجرای برنامه‌ها کمک کنیم، تشریح کرد: آنچه مسلم است اینکه باید در چند محور در ارائه برنامه دقت بیشتری می‌شد.

وی با اشاره به محورهای نیازمند دقت بیشتر، اذعان کرد: نکته نخست مسئله اپیدمی کرونا و معضلات آن و نقش شهرداری در کاهش مباحث این‌چنینی است.

کنعانی‌مقدم افزود: مبحث بعدی بافت فرسوده شهر و نگاه به بهسازی و نوسازی این مناطق در راستای کاهش بار جمعیتی، بالا بردن کیفیت زندگی و درعین‌حال افزایش مقاومت این نوع بافت در مقابل بلایا است.

وی ادامه داد: باید از شهردار جدید در ارائه برنامه‌اش پرسیده می‌شد برای بهبود شرایط و کاهش مشکلات بافت فرسوده چه اقدام ضربتی مد نظر به چند منبع درآمدی خواهد داشت؟

رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینکه مسئله بعدی به بحث منابع درآمدی شهرداری بازمی‌گردد، تشریح کرد: مسئله این است که درحال حاضر توسعه شهر همدان از طریق ساخت‌وسازها درحال شکل‌گیری بوده، بنابراین اگر قرار است بودجه شهرداری از طریق درآمدهای ناشی از کسب درآمد از محل صدور پروانه ساخت‌وسازها باشد، به‌عبارتی ما با شهرفروشی مواجه‌ خواهیم شد، حال آنکه این مهم عملاً مخالف آرمان و آرزوهایی است که ما برای شهر همدان با گسترش شهر و پذیرش گروه‌های جمعیتی جدید داریم، زیرا این مهم مانع از آن می‌شود که شهری آرام و باکیفیت به‌لحاظ زندگی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی به چگونگی تأمین درآمدها و منابع مالی پایدار بازمی‌گردد، تأکید کرد: باید به این مسئله توجه بیشتری می‌شد که چگونه قرار است شهرداری در مباحث مختلف متکی به درآمدهای خود باشد.

رئیس کمیته اصل 44 قانون اساسی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه به نظر می‌رسد می‌بایست به ارقام ارائه‌شده در برنامه شهردار جدید کمی واقعی‌تر می‌نگریستند، گفت: اینکه ما یک چشم‌انداز طلایی برای شهر بدون توجه به پتانسیل‌ها، مشکلات و موانع پیش رو و درعین‌حال هزینه‌های مترتب از آن ترسیم کنیم، شاید برای شورای اسلامی شهر به زعم خودشان دریچه خوبی باز شده باشد، اما تحقق این مهم نیازمند بررسی اقتصاد شهری دارد که مشخص شود این عدد و ارقام به‌لحاظ اقتصادی امکان تحقق خواهد داشت یا خیر.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه به‌هرحال می‌بایست شورای اسلامی شهر این برنامه را اگر تصویب و براساس آن نسبت به انتخاب شهردار اقدام کرده تضامین لازم را از شهردار جدید گرفته باشد که این برنامه‌ها محقق شوند زیرا بودجه آن‌ها باید از طریق شورای اسلامی شهر تعیین شود، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این مسئولیت نظارت بر حُسن اجرای برنامه به نظر می‌رسد که باید از طریق شورا مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه چهارساله ارائه‌شده از سوی آقای حسینی باید ازنظر کارشناسی در همه زمینه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: با این وجود همه باید کمک کنند که وی در تحقق این برنامه‌ها موفق عمل کند.

کنعانی‌مقدم افزود: دراین‌بین شورای اسلامی شهر می‌بایست نسبت به انتخاب خود و تحقق برنامه‌ها در قبال مردم پاسخگو باشد؛ بنابراین نیاز است که همه سازمان‌ها و نهاد‌ها و مراکزی که به‌نوعی دارای وظایفی در قبال شهر همدان هستند، حمایت و پشتیبانی لازم را از فرد منتخب داشته باشند.

شناسه خبر 45320