شناسه خبر:46315
1400/7/3 09:20:27

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: پوشش عملیاتی آتش‌نشانان اراکی در 37 مورد حادثه تعریف‌شده طی یک سال گذشته (اول مهرماه پارسال تاکنون) نسبت به مدت مشابه قبل، 46 درصد افزایش داشته است.

«مسعود آقازیارتی» روز پنجشنبه به‌مناسبت هفته آتش‌نشان در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت یک‌هزار و 848 حادثه در اراک به وقوع پیوسته که بیشترین حادثه با 587 مورد، مربوط به حوادث آسانسور بوده است.

وی بیان کرد: 85 درصد از حوادث آسانسور در این شهر به‌دلیل قطعی‌های برق رخ داد و همین امر باعث افزایش پوشش حوادث آتش‌نشانان در اراک نسبت به مدت مشابه قبل شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ادامه داد: محبوس شدن حیوانات و مزاحمت حیوانات برای مردم با 554 مورد، در رتبه دوم قرار داشته است.

آقازیارتی اظهار کرد: رتبه سوم بیشترین حوادث در اراک از اول مهرماه پارسال تاکنون مربوط به سوانح خودرویی بوده که در این مدت 191 مورد امدادرسانی شده است.

وی گفت: در این مدت 420 مورد اطفای حریق توسط آتش‌نشانان اراکی صورت گرفته که بیشترین آن‌ها به‌ترتیب با 161 مورد حریق منازل مسکونی و 115 مورد حریق خودرو بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اضافه کرد: در بحث حریق نیز 34 مورد تعریف شده که وقوع حریق‌های یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل، 26 درصد کاهش داشته است.

آقازیارتی تصریح کرد: از اول مهرماه پارسال تاکنون 198 دستورالعمل ایمنی برای صدور پروانه ساختمانی، 225 مورد بازدید کارشناسی در راستای اتمام بنای ساختمانی، 84 مورد کارشناسی علت‌یابی حریف و 34 مورد بازدید از مراکز تجاری صورت گرفته است.

وی گفت: دستگاه قضای استان مرکزی همکاری و تعامل مناسبی با این سازمان دارد و در این مدت بازدیدهای مشترکی از مراکز مختلف صورت گرفته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک افزود: نصب شیرهای آتش‌نشانی در سطح شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این مهم در دستور کار جدی قرار دارد که در این راستا 20 شیر در نقاط مختلف نصب و نصب 40 شیر دیگر هم در دست اجرا است.

آقازیارتی عنوان کرد: براساس استانداردهای لازم به‌ازای هر 500 متر یک شیر آتش‌نشانی به‌‌ویژه در نقاط شلوغ شهری نیاز است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 100 نیروی جوان به این سازمان اضافه شده که آموزش تخصصی این نیروها توسط مربیان مجرب آتش‌نشانی اراک انجام شده است و آمادگی لازم برای آموزش نیروهای شهرستان‌های مختلف استان مرکزی وجود دارد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک ادامه داد: حدود 36 هزار و 290 ساعت آموزش ضمن خدمت در طول یک سال گذشته به آتش‌نشانان اراکی ارائه شده است.

آقازیارتی عنوان کرد: بحث استفاده آتش‌نشانان از تجهیزات شخصی در دستور کار جدی قرار دارد تا هر آتش‌نشان از کلاه، دستکش، لباس و چکمه شخصی استفاده کند و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ست تنفسی برای تمام آتش‌نشانان و رانندگان مستقر در ایستگاه‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اضافه کرد: به‌ازای هر 50 هزار شهروند، نیاز به ایجاد یک ایستگاه آتش‌نشانی است و در اراک 11 ایستگاه وجود دارد که با استانداردهای جمعیتی مطابقت می‌کند؛ اما در جانمایی برخی ایستگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد.

آقازیارتی عنوان کرد: کوی کوثر اراک در منطقه سردشت واقع شده که جمعیت زیادی در این منطقه ساکن است و با توجه به تردد بالای خودرو در کمربندی مقابل این شهرک، نیاز است که یک ایستگاه سه‌منظوره در این منطقه‌ ایجاد شود.

وی در این نشست برنامه‌های هفته آتش‌نشان را تشریح کرد و گفت: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا و ادای احترام به شهید آتش‌نشان «رضا نظری» از شهدای حادثه پلاسکو، حضور در نماز عبادی و سیاسی جمعه، اهدای خون جمعی آتش‌نشانان، عملیات تمرینی امداد و نجات، حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی (ع)، رژه ناوگان موتوری و اجرای ویژه‌برنامه تقدیر از آتش‌نشانان از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.

200 آتش‌نشان در 11 ایستگاه آتش‌نشانی اراک به امر خدمت‌رسانی به مردم مشغول هستند.

شناسه خبر 46315