شناسه خبر:46326
1400/7/3 09:41:59

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ایجاد اتاق فکر با حضور مدیران و کارشناسان ادارات جهاد کشاورزی و اعضای تشکل‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی موجب ترقی و پیشرفت بیشتر بخش کشاورزی در استان می‌شود.

محمدفرید سپری روز پنجشنبه در نشستی با مدیران عامل اتحادیه‌های تعاون روستایی استان با اشاره به اینکه قدمت تعاون روستایی بیش از 40 سال است، اظهار داشت: وجود تعاونی قوی و توانمند مستلزم وجود شفافیت در کار و فعالیت‌های آنها است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط ادارات با تشکل‌هایی همچون تعاونی روستایی منجر به پیشرفت بهتر و بیشتر کارها می‌شود، اضافه کرد: رویکرد دولت سیزدهم انجام کارها به صورت گروهی و جمعی است لذا باید از پرداختن فردی به فعالیت‌ها خودداری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امروزه فصل جدیدی باید بین مجموعه جهادکشاورزی با تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه باز شود، افزود: در بخش تعاون روستایی همه فعالیت‌ها قرار نیست سودآور باشد بلکه کسب اعتماد کشاورزان و حمایت از آنها در این رابطه حائز اهمیت است.

سپری با اشاره به اینکه تمام خدمات روستا قرار است متمرکز شود و این مهم توسط تعاون روستایی به اجرا در می‌آید، یاد آور شد: سیستم و دیدگاه مدیریت جدید پنجره تازه‌ای به سوی تعاون روستایی گشوده است.

وی با بیان اینکه افراد با افق دید کم برنامه‌های محدودی خواهند داشت، گفت: کارگزارانی که افق دید بازتری دارند به طور گسترده تر فعالیت خواهند کرد لذا باید افق برنامه‌ها را دورتر ببینیم و استراتژی لازم را در این رابطه داشته باشیم و روزانه در اتاق‌های فکر به آنها بپردازیم.

مدیر تعاون روستایی کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه در زمینه تنطیم بازار هم با ایجاد فروشگاه‌های اترک در روستاها فعالیت خود را آغاز کردیم، گفت: کالاهای تنظیم بازار در این فروشگاه‌ها به طور گسترده توزیع شده است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه شبکه تعاون روستایی استان 91 انبار مسقف سازمانی با ظرفیت 80 هزار تن در استان وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه تعاون روستایی استان دارای پنج سیلو به ظرفیت 93 هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه این شبکه در استان دارای 265 مرکز فروش، سه جایگاه بنزین و یک جایگاه سی آن جی است، افزود: در زمینه خرید حمایتی سال 1399، 26 هزار و 829 تن گوجه فرنگی را از کشاورزان استان خریداری کردیم.

کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 257 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 442 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است که در سال زراعی جاری (1400-1399)، 573 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و 32 هزار و 500 هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد؛ امسال بیش از 500 هزار تن گندم در کردستان تولید و 280 هزار و 225 تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

52 هزار هکتار باغ هم در کردستان وجود دارد که عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با تولید حدود 60 هزار تن در سال است.

از ابتدای 1400 تاکنون سامانه آبیاری نوین در 478 هکتار از اراضی کشاورزی استان تاکنون اجرایی شده و از این میزان 161 هکتار آبیاری بارانی، 114 هکتار آبیاری قطره‌ای و 203 هکتار هم آبیاری کم فشار بوده است.

در حال حاضر هم در یک هزار و 167 هکتار از اراضی کشاورزی استان شامل 606 هکتار آبیاری بارانی، 253 هکتار آبیاری قطره‌ای و 308 هکتار هم آبیای کم فشار در حال اجرا است.

شناسه خبر 46326