شناسه خبر:46432
1400/7/6 11:02:41

سپهرغرب، گروه جوانی: بسیاری از کارشناسان فقدان مهارت یا ضعف مهارتی را یکی از علل اصلی بیکاری جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان عنوان می‌کنند و معتقدند به جای تشویق و سوق دادن جوانان به رشته‌های پرطرفدار باید آنها را برای رشته‌های مهارتی آینده‌دار و مورد نیاز بازار تربیت کرد.

با توجه به اهمیت ارتباط بین مهارت و کسب شغل، لزوم بهره‌مندی و فراگیری آموزش‌های مهارتی در عصر حاضر نقش موثر و بسزایی در ورود کارجویان به بازار کار دارد.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوب‌تر وظایف شغلی است.

عدم سرمایه گذاری کافی در آموزش‌های مهارتی به معنی غفلت و نابودی سرمایه‌های انسانی تلقی می‌شود بر همین اساس بسیاری از کشورها با درک اهمیت آموز‌ش‌های مهارتی، تربیت نیروهای انسانی متخصص و ماهر را در جهت توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در دستور کار قرار داده‌اند.

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان رکن اصلی نظام آموزش مهارتی نام برده و می‌گوید: مقوله صلاحیت حرفه‌ای جایگاه حیاتی و منحصر به فردی در کشور دارد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نیاز کشور به پنجه‌های کارآمد به موازات علم، می‌گوید: رسالت نظام آموزش رسمی در سراسر کشور بر عهده همه دانشگاه‌ها است در حالی که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی آموزش‌های غیررسمی مهارتی در کشور، بخش اعظم مسئولیت مهارت‌آموزی را به تنهایی برعهده دارد.

معاون وزیر کار معتقد است: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارای نیروهای توانمندی است که بزرگترین سرمایه سازمانی محسوب می‌شود و با ظرفیت نیروی انسانی توانمند، امکانات وسیع، مأموریت‌های گسترده و توزیع جغرافیایی ویژه، زمینه ارتقای جایگاه سازمانی فراهم است.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، جهت گیری فعالیت‌ها در این سازمان باید به سمتی باشد که به جایگاه واقعی خود برای نقش‌آفرینی در توسعه کشور دست یابد.

علی حیدری کارشناس بازار کار می‌گوید: وجود نیروی انسانی ماهر و توانمند بر شاخص‌هایی مثل رشد اقتصادی، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

وی می‌افزاید: سیستم آموزشی در کشورهای دیگر از سنین کودکی آموزش‌های مهارتی را در افراد نهادینه می‌کنند؛ به‌نحوی‌که دانش‌آموزان در مدارس و از سنین نوجوانی با فنون و حرفه‌های مختلف آشنا می‌شوند تا از این طریق سریع‌تر جذب بازار کار شوند.

به گفته حیدری، در کشورهای توسعه یافته تربیت نیروهای خلاق و کارآفرین از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولت‌ها برای دستیابی به اشتغال پایدار و گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه روی استعدادها و نخبگان مهارتی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس بازار کار بر لزوم پیوند میان صنایع و دانشگاه‌ها تاکید کرده و می‌گوید: با توجه به شرایط امروز بازار کار لازم است به جای سوق دادن جوانان به رشته‌های پرطرفدار، رشته‌های مهارتی آینده دار و رشته‌هایی که جامعه به آن‌ها نیاز دارد، تعریف و تقویت کنیم و دانشجویان قبل از ورود به بازار کار، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی قبل و حین تحصیل را فرا بگیرد.

وی معتقد است: ضعف مهارتی شانس دست یافتن به اشتغال به خصوص اشتغال پایدار را از فارغ التحصیلان و جویندگان کار می‌گیرد.

گفتنی است؛ امروز فقدان مهارت یکی از علل اصلی بیکاری افراد به شمار می‌رود و ایجاد روحیه کار و مهارت‌آموزی مستلزم فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها و بهره‌مندی از آموزش‌های عملی در کنار دروس تئوری و کلاسیک است. کارشناسان بر لزوم پرورش کارآفرینان ماهر به عنوان سرمایه‌های انسانی متخصص و کارآمد در جامعه تاکید دارند تا از این طریق و پس از کسب مهارت و دانش فنی لازم، فرصت‌های شغلی مناسب را به دست آورند.

شناسه خبر 46432