شناسه خبر:47106
1400/7/25 09:36:29

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی ‌مهوش: فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه 114 کیلومتر از شبکه فاضلاب این شهر اصلی است و تاکنون 75 کیلومتر از آن به اجرا درآمده است، ابراز کرد: بر این اساس بالغ‌بر یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر کرمانشاه مورد نیاز است.

امروزه با افزایش جمعیت شهرها و صنایع مسئله فاضلاب به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی زندگی شهری و روستایی در استان‌های مختلف کشور ازجمله کرمانشاه تبدیل شده است. طی دهه‌های اخیر جمعیت کلان‌شهر کرمانشاه و محلات اطراف آن افزایش پیدا کرده، حال آنکه این توسعه درحالی صورت گرفته است که ساخت شبکه‌ جمع‌آوری و سیستم‌های تصفیه‌خانه فاضلاب در بسیاری از این شهرها یا مغفول واقع شده و یا تکمیل نشده است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با فیض‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه احداث شبکه فاضلاب کلان‌شهر کرمانشاه درکل 64 درصد بوده است، گفت: مابقی شبکه که اغلب در مناطق بافت فرسوده قرار دارد، هنوز به اجرا درنیامده است.

فیض‌الله رنجبر با تأکید بر اینکه درمجموع شبکه فاضلاب این شهر یک‌هزار و 271 کیلومتر را شامل می‌شود، اذعان کرد: تاکنون 842 کیلومتر خطوط فرعی آن به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه 114 کیلومتر از این شبکه اصلی است و تاکنون 75 کیلومتر از آن به اجرا درآمده، ابراز کرد: بر این اساس بالغ‌بر یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر کرمانشاه مورد نیاز است.

فرماندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه برای سال جاری نیز میزان اعتبار تخصیص اعتبار به این پروژه 205 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 80 میلیارد تومان آن تزریق شده است، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده انتظار می‌رود طی سال جاری 30 کیلومتر از خطوط فرعی و 20 کیلومتر از خطوط اصلی اجرا و به زیرساخت موجود اضافه شود.

این مدیر ارشد اجرایی با اشاره وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه نیز بیان کرد: در مدول اول این پروژه شاهد پیشرفت 90 درصدی هستیم.

وی با بیان اینکه در مدول‌های بعدی یعنی مدول دوم و سوم و نیز حوضچه آب باران آن شاهد آغاز به کار پروژه نبوده‌ایم، اظهار کرد: این پروژه نیز چیزی حدود یک‌هزار و 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه از طریق خبرها در رسانه‌ها منعکس شده، کرمانشاه یکی کلان‌شهرهایی است که بیشترین حاشیه نشینی را دارد، تا آنجا که روان شدن فاضلاب به سمت قره‌سو و ایجاد بوی بد در اطراف رودخانه و مشکلات تنفسی و بویایی، از دیگر مشکلات این کلان‌شهر به‌شمار می‌آید.

حال آنکه استان کرمانشاه و به تبع آن شهر کرمانشاه از پتانسیل‌های فراوانی در بسیاری از زمینه‌های توسعه برخودار است که با اندک نگاه توسعه‌گرایانه و تحول‌خواهانه قابلیت تبدیل شدن به یکی از شهرهای پُررونق و مدرن حتی در سطح خاورمیانه را دارد که منابع معدنی غنی، اراضی کشاورزی حاصلخیز، تنوع اقلیمی، موقعیت استراتژیکی، راه‌های ارتباطی، راه‌آهن، فرودگاه، موقعیت ژئوپلتیکی، از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز این استان است. اما همه این‌ها از حصار ذهن‌ها و روی خطوط صورت‌جلسه‌های اداری و وعده‌های مدیریتی و انتخاباتی فراتر نرفته است، به‌طوری که امروز این کلان‌شهر با وجود داشتن جمعیت دو میلیون نفری، از بدیهی‌ترین زیرساخت‌های شهری همچون شبکه فاضلاب نیز محروم است. طی چند دهه اخیر این مهم گویی مورد غفلت واقع شده و دچار مرور زمان و تورم شده، به‌گونه‌ای که درحال حاضر مردمان این شهر از رودخانه قره‌سو به‌عنوان کانال فاضلاب استفاده می‌کنند و این درحالی است که این زیرساخت بدیهی می‌بایست از سال‌ها قبل در این شهر به اجرا درمی‌آمد تا اعتبارات میلیاردی برای شهر و مردم این دیار نتراشد و تکمیل شبکه را به آرزو بدل نکند.

شناسه خبر 47106