شناسه خبر:47132
1400/7/25 10:42:33

سپهرغرب، گروه متن زندگی: خانه‌دار بودن همیشه به معنای بیکاری و عدم کسب درآمد نیست بلکه شما می‌توانید خانه‌دار باشید و با انجام یکسری کارها درامد میلیونی کسب کنید.

این روزها همه به دنبال کسب درآمد هستند. این ماجرا زن و مرد هم نمی‌شناسد؛ اما با توجه به اینکه زنان نقش تربیت کودکان و خانه‌داری را بر عهده‌دارند، گاهی کار کردن در بیرون از منزل برای آنان سخت است، از طرف دیگر روحیه بعضی از زنان هم با فرصت‌های شغلی که بیرون از خانه برایشان فراهم می‌شود، هماهنگ نیست. 

با همه‌ این‌ها شغل‌هایی هست که نیازی به بیرون رفتن از خانه ندارد. در این مطلب زیروبم کسب‌وکار خانگی را بررسی کرده‌ایم‌ و ترفندهای موفق شدن در آن را نوشته‌ایم.

 قدم اول: پیدا کردن توانایی‌ها

 

+چی بلدید؟

اولین گام برای شروع کار خانگی، کشف توانایی‌ها و استعدادهاست. ابتدا ببینید در چه زمینه‌ای تخصص دارید و بعد متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ یک نفر در آشپزی مهارت دارد، یک نفر در زبان انگلیسی و فرد دیگری در نقاشی. اگر فکر می‌کنید در هیچ زمینه‌ای مهارت ندارید باید به دنبال کسب مهارت باشید. برای کسب مهارت، هم می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و هم با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین و یا حضوری مهارتی را آموزش ببینید. بسته به اینکه بودجه‌تان چقدر است می‌توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. 

یادگرفتن در کنار استاد هزینه‌ بیشتری دارد اما در زمان کوتاه‌تری شما را به مقصد می‌رساند. از طرف دیگر کمک گرفتن از اینترنت رایگان است ولی باید صبوری کنید و وقت بیشتری را به آموزش اختصاص بدهید لذا اگر به دنبال این هستید که در زمان کوتاه بهترین کار را ارائه دهید باید بگوییم که کارهایی مثل خیاطی، نمد دوزی، بافت تابلو فرش، آرایشگری و...نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی همراه با استاد دارد اما کارهایی مثل آشپزی و تزیین دسر، عروسک‌سازی، فتوشاپ، پرورش گیاهان، ویراستاری، مربی آموزشی و... با تماشای فیلم‌های آموزشی در اینترنت امکان‌پذیر است.

 قدم دوم: پیدا کردن مشتری

یکی از مسائلی که خیلی از زنان خانه‌دار را از کسب درآمد در منزل بازمی‌دارد، ترس از ضرر و جذب نکردن مشتری است اما شروع هر کاری سخت است و یکی از سختی‌های شغل خانگی جلب مشتری است که راه و روش خود را دارد لذا برای پیدا کردن مشتری باید ازاینجا شروع کنید:

1-فروش اینترنتی

تغییرات سبک زندگی باعث شده است تا بسیاری از افراد برای تهیه مایحتاج مصرفی خود به سمت خریدهای اینترنتی و آنلاین بروند اما فروش و تبلیغات محصولات در شبکه‌های مجازی همچون تلگرام، اینستاگرام و... به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

برای تبلیغ از هر دو شبکه مجازی تلگرام و اینستاگرام استفاده نمایید اما تمرکز اصلی خود را بر روی اینستاگرام قرار دهید چراکه این روزها عکس بیش از متن و نوشته مردم را به خود جذب می‌کند اما بازاریابی در اینستاگرام هم نیاز به رعایت این اصول دارد:

-از عکس‌های باکیفیت استفاده نمایید

کدام مغازه یا فروشگاهی را دیده‌اید که دکور زشت و کثیفی داشته باشد؟ آیا اگر با چنین مغازه‌ای برخورد کنید رغبت به خرید پیدا می‌کنید؟! اینستاگرام هم دقیقاً حکم فروشگاه را برای شما دارد. شما با انتشار عکس‌های بی‌کیفیت، نه‌تنها غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسید بلکه محصولاتتان را هم بی‌کیفیت نشان می‌دهید پس با گرفتن عکس‌های باکیفیت، از محصولات در زوایای مختلفی عکس بگیرید و به‌گونه‌ای عکاسی کنید که اندازه واقعی محصول را برای کاربر محسوس کنید مثلاً عکس را از بالا بگیرید یا آن را در برابر جسم دیگری قرار دهید تا اندازه واقعی آن نشان داده شود.

-اعتماد مشتری را به دست آورید

اعتماد مشتری در اینستاگرام با چند چیز به دست می‌آید: تعداد سفارشات و نظر خریداران، خرید حضوری و پرداخت درب منزل، تعداد فالورها و میزان لایک‌ها.

-بعد از خرید محصولات، خودتان به دنبال مشتری بروید و نظر او را جویا شوید و پس از رضایت از محصول، نظر او را در پیج اینستاگرامی خود به اشتراک بگذارید.

-این روزها با توجه به افزایش کلاهبرداری از فالورها در اینستاگرام، کاربران کمتر به سراغ پیج‌هایی می‌روند که امکان خرید و پرداخت حضوری ندارند لذا این مسئله نکته بسیار مهمی است؛ حتی برخی از پیج‌های اینستاگرامی به‌قدری از کار خودشان مطمئن هستند که امکان برگشت محصول در صورت عدم رضایت را هم عنوان می‌کنند. این‌گونه تبلیغات قوت قلبی است برای مشتری تا با خیال راحت محصول موردنظر خود را سفارش دهد.

- برای افزایش تعداد فالورها و لایک‌ها نیاز به تبلیغات در پیج‌های بزرگ دارید؛ برای انجام این کار می‌توانید با پیج‌های بزرگ و مشهور که حس می‌کنید مخاطبان شما آنجا هستند مکاتبه کنید تا با پرداخت هزینه و گاهی به‌صورت رایگان تبلیغ شما را نمایش دهند.

 مثلاً در اینستاگرام پیج‌های آشپزی زیادی را پیدا می‌کنید که از فالورها و مشتریان واقعی برخوردارند لذا اگر در شغل آشپزی، تزئین دسر، کیک و... فعالیت می‌کنید، می‌توانید برای تبلیغ به سراغ چنین پیج‌هایی بروید.

 

-زیادی تبلیغ خودتان را نکنید

تبلیغ از خود و محصولاتتان ممکن است این ذهنیت را در کاربر ایجاد کند که شما تنها قصد فروش محصولاتتان را دارید لذا در لابه‌لای تبلیغاتتان، درزمینهٔ کاری خود آموزش‌هایی را ارائه دهید مثلاً اگر شغلتان فروش محصولات غذایی مثل سبزی خردشده، ترشی، پیازداغ و... است، نکاتی را در مورد تشخیص محصولات غذایی باکیفیت، روش‌های نگهداری از محصولات غذایی و... به نمایش بگذارید.

 این مسئله باعث می‌شود تا اولاً مخاطب بتواند بین محصولات خوب شما با محصولات دیگر تفاوت قائل شود، دوما کاربر با خواندن این مطالب احساس نمی‌کند که با یک پیج تبلیغاتی روبرو است.

2- پرتوقع نباشید

بعد از انجام تبلیغات، دومین مسئله‌ای که مشتریان به آن توجه می‌کنند، قیمت است لذا سعی کنید در ابتدای کار کمی توقعتان را پایین بیاورید و اجناس و محصولات خود را با هزینه کمتری نسبت به‌جاهای دیگر به فروش برسانید.

3-تخفیف‌های ویژه بگذارید

برگزاری حراج‌های فصلی با تخفیف‌های ویژه یکی از کارآمدترین تکنیک‌های فروش است. تخفیف‌های ویژه از 30درصد تا 50درصد، تخفیف در قبال خرید بیشتر و یا اشانتیون رایگان برای هر خرید از متداول‌ترین تکنیک‌های فروش هستند. 

توجه داشته باشید که گذاشتن چنین تخفیف‌هایی باید کاملاً حساب‌شده انجام شود. مثلاً ممکن است شما در کار تولید محصولات غذایی خانگی باشید و احساس می‌کنید محصولی در حال خراب شدن است یا در شغل بافندگی هستید و با نزدیک شدن به تابستان اجناستان به فروش نرفته است و... در چنین مواردی گذاشتن چنین تخفیف‌هایی می‌تواند جلوی ضرر را بگیرد و باعث شود تا اجناستان به‌جای آنکه خراب شود یا روی دستتان بماند، به فروش برسد.

4-قرارداد ببندید

شما می‌توانید در حوزه کاری خود با شرکت‌ها، مراکز خرید، سوپرمارکت‌ها و یا فروشگاه‌ها قرارداد ببندید یا به توافق برسید که محصولات شمارا به فروش برسانند.

مثلاً اگر شغلتان خیاطی است می‌توانید با یک مانتوفروشی قرارداد بندید تا لباس‌هایتان را با گرفتن سودی به فروش برساند.

5-نصب آگهی در معابر و خیابان‌ها

در این روش شما می‌توانید با چاپ بروشور، آگهی‌های خود را در منازل، معابر و خیابان‌ها پخش‌کنید. دقت کنید در این زمینه، متناسب با شغل خود آگهی‌ها را در مکان‌هایی که عمده مشتریان شما در آنجا هستند، تبلیغ کنید مثلاً تبلیغات اقلام غذایی را نزدیک سوپرمارکت‌ها و مانتو و لباس را نزدیک مراکز خرید انجام دهید.

 قدم سوم: رساندن سفارش‌ها به دست مشتری

محصول شما آماده ارسال به مشتری است اما آیا می‌دانید چگونه باید این کار را به بهترین نحو انجام دهید؟ آیا امکان ارسال محصول به سراسر ایران برای شما مقدور است یا تنها می‌توانید در شهر و یا حتی محدوده زندگی خود این کار را انجام دهید؟ 

آیا به این فکر کرده‌اید که محصول را با چه وسیله‌ای باید به دست مشتری برسانید؟ و... برای ارسال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

ارسال کالا در محدوده شهر

در صورت ارسال کالا تنها در محدوده شهر از روش‌های زیر استفاده نمایید:

1-ارسال با پیک:

پیک یکی از معتبرترین روش‌ها برای ارسال کالا در محدوده شهراست لذا شما می‌توانید بعد از سفارش محصولات، کالا را از طریق پیک به دست مشتری برسانید و هزینه ارسال را بر عهده مشتری بگذارید.

برای ارسال با پیک از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

1-فرد مشخصی را از اقوام برای انجام این کار استخدام کنید و حقوق ماهانه‌ای را برای او در نظر بگیرید؛ در این صورت قیمت پیک مشخصی را می‌توانید برای مشتریان مشخص کنید و یا پول پیک را بر روی کالا اضافه کنید و در مقابل هزینه ارسال را برای مشتریان رایگان در نظر بگیرید.

2-با هر سفارشی با پیک تماس بگیرید و مرسولات موردنظر را ارسال کنید. در این صورت باید به مشتریان متذکر شوید که کالای موردنظر ممکن است حداکثر تا یک روز بعد از ثبت سفارش به دستشان برسد.

2-نحوه ارسال کالا با انتخاب مشتری

در این روش شما می‌توانید با ایجاد گزینه‌های زیر انتخاب را بر عهده مشتری بگذارید:

-امکان دریافت کالا به‌صورت حضوری

-امکان ارسال کالا با اسنپ و یا الو پیک

-ارسال با پیک

در این صورت مشتری می‌تواند با انتخاب هرکدام از روش‌های بالا، هزینه ارسال را متقبل شود.

ارسال کالا به خارج از محدوده یا شهر

اگر امکان ارسال کالا به سراسر ایران برای شما مقدور است در این صورت می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید و هزینه ارسال را به عهده مشتری بگذارید:

1-استفاده از روش پستی

پست پیشتاز یکی از مطمئن‌ترین روش‌های برای ارسال کالا و دریافت محصولات خریداری‌شده است که حداکثر ظرف مدت سه روز مرسوله را به دست مشتری می‌رساند.

2-ارسال سریع با تیپاکس

با استفاده از این روش کالای موردنظر بعد از یک روزبه دست مشتری ارسال می‌شود.

 اگر مشتری جنس را برگرداند چه کنیم؟

گاهی بعد از ارسال کالا، مشتری از سفارش خود بنا به دلایل مختلفی مثل عدم رضایت، ناقص بودن و... راضی نیست؛ در این صورت، با برگرداندن کالا ضرر متوجه شما خواهد شد لذا اگر بخواهید به هنگام خرید این را قید کنید که اجناس ارسالی به‌هیچ‌عنوان پس گرفته نمی‌شود تنها مشتری‌هایتان را از دست خواهید داد؛ پس چه باید کرد؟

بهترین کار این است که برای جلب اعتماد مشتری امکان خرید حضوری و یا برگشت کالا با هزینه خود مشتری را فراهم کنید؛ در این صورت مشتری همین‌که متوجه شود که در صورت عدم رضایت، چاره پس دادن کالا را دارد، باعث ایجاد اعتماد در مشتری می‌شود.

شناسه خبر 47132