شناسه خبر:47177
1400/7/26 10:11:29

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان گفت: پروژه‌ اجراشده گنبد شیشه‌ای معرق‌کاری‌شده (استین گلاس) مرکز تجاری سینا همدان یکی از خاص‌ترین سازه‌های شیشه‌ای در ایران به‌شمار می‌رود.

احسان صباغی ابراز کرد: از آنجا که پروژه مجتمع تجاری و اداری سینا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید در همدان به حساب می‌آید، آماده‌سازی و تجهیز این مرکز از اهداف مهم سازمان به‌شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: گنبد به‌کار گرفته‌شده در مجتمع تجاری و اداری سینا یکی از بهترین و منحصربه‌فردترین گنبدهایی بوده که در ایران اجرا شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان گفت: مجری این طرح شرکت ارجی تاج است که به‌صورت تخصصی در زمینه نورگیر‌های شیشه‌ای فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول ابراز کرد: در گنبد پروژه سینا از سازه‌های شیشه‌ای خاص معرق‌کاری استفاده شده است که جلوه بصری ویژه‌ای را به پروژه می‌دهد.

وی درخصوص ساخت این گنبد گفت: ساخت این سازه بعد از طراحی، در محل پروژه انجام شد و سپس شیشه‌های ساخته‌شده در کارگاه یک به یک روی سازه قرار گرفتند و آن را کامل کردند.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان ادامه داد: روی این سازه شیشه‌ای استیند گلاس یک سازه پیرامید قرار گرفته که در عین آب‌بندی گنبد، از فضای بیرونی نیز جلوه زیبایی را ایجاد کرده است.

صباغی افزود: استین گلاس یا همان شیشه‌های معرق‌کاری‌شده تکنیکی است دست‌ساز که از اتصال انواع شیشه‌های رنگی، تراشدار، بافت‌دار و طرح‌دار به یکدیگر انجام می‌شود. این اتصال به‌وسیله فلزهای مخصوصی به اسم لدکیم صورت می‌گیرد که شیشه را به‌صورت یکپارچه به هم متصل می‌کند؛ حرکت این فلز در دل شیشه‌ها نقوشی را ایجاد می‌کند که هنرمند در طراحی خود آن را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان در پایان اظهار کرد: این گنبد زیباشکل و خاص که توسط شرکت آرچی تاج درحال اجرا است، می‌تواند ضمن زیبایی‌بخشی به پروژه، در نورپردازی مجتمع سهم بسزایی داشته باشد و به پروژه ارزش‌افزوده خاصی اعطا کند.

بسیاری از سازه‌های ساخته‌شده با این تکنیک ویژه و خاص بوده و فقط مورد‌های محدودی از آن در کل دنیا موجود است؛ چراکه این سازه‌های زیبا به‌صورت سفارش‌های شخصی ساخته و اجرا می‌شوند.

درمجموع با تدبیر سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری همدان، سازه‌ای شیشه‌ای خاص، دست‌ساز و زیبا در یکی از بهترین مجتمع‌های تجاری همدان (آرامگاه بوعلی‌سینا) طراحی و اجرا شده است تا همشهریان عزیز در این فضای زیبا زمان‌های لذت‌بخشی را صرف کنند.

شناسه خبر 47177