شناسه خبر:48439
1400/8/25 09:27:31
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد:

تحقق 78 درصدی منابع درآمدی شهرداری در شش‌دوازدهم

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان از تحقق 78 درصدی عملکرد درآمدی شهرداری نسبت به بودجه مصوب سال 1400 شهرداری همدان خبر داد و گفت: شهرداری همدان در بخش عملکرد درآمد، براساس بودجه مصوب موظف بود در برش عملکردی 6 ماهه خود نسبت به تحقق 842 میلیارد و 500 میلیون تومان اقدام کند که طی دوره مذکور، حدود مبلغ 660 میلیارد تومان معادل 78 درصد درآمد کسب کرده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی شورای اسلامی شهر همدان، اکبر کاوسی‌امید به بررسی گزارش 6 ماهه نخست بودجه شهرداری همدان در سال 1400 پرداخت و اظهار کرد: بودجه در نهادهای بزرگ بخش عمومی ازجمله شهرداری‌ها علاوه‌بر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات اجرایی و خدمت‌رسانی به شهروندان، یک الزام قانونی به‌شمار می‌رود؛ به همین منظور بودجه می‌تواند از طریق تخصیص بهینه منابع، زمینه مصرف منابع در محل‌های تعیین‌شده و کارآیی و اثربخشی عملیات را فراهم کند.

کاوسی‌امید تأکید کرد: بودجه حداقل سطح پاسخگویی مدیران شهرداری را به شهروندان و نمایندگان قانونی و منتخب آن‌ها در شورای اسلامی شهر و سایر نهادهای ذی‌صلاح فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو بودجه‌ریزی و ارائه گزارش‌های اجرای بودجه، نقش بی‌بدیلی در اعمال نظارت مالی و عملیاتی بر شهرداری خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه بودجه مصوب، نقشه راه شهرداری‌ها است، افزود: در راستای اجرای بند 10 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و همچنین ماده 71 قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است هر 6 ماه یک‌بار صورت جامعی از درآمد و هزینه‌های صورت‌گرفته که با اکثریت آرا به تصویب شورای شهر رسیده است را برای اطلاع عموم انتشار دهد.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان بودجه سال 1400 شهرداری همدان و سازمان‌های وابسته ازلحاظ منابع شهرداری و کمک دولت برابر با یک‌هزار و 685 میلیارد تومان، ازلحاظ مصارف مشتمل بر اعتبارات هزینه‌ای معادل 693 میلیارد و 269 میلیون و 200 هزار تومان، مأموریت‌های عمرانی معادل 943 میلیارد و 70 میلیون و 100 هزار تومان و ازلحاظ پرداخت بدهی‌های قطعی‌شده سنواتی معادل 48 میلیارد و 660 میلیون و 700 هزار تومان در صحن شورا مصوب شده بود.

کاوسی‌امید افزود: عملکرد شش‌دوازدهم شهرداری همدان و سازمان‌های وابسته ازلحاظ منابع درآمدی شهرداری 660 میلیارد و 315 میلیون و 667 هزار و 900 تومان، مصارف مشتمل بر هزینه‌های عمومی به مبلغ 258 میلیارد و 410 میلیون و 231 هزار و 600 تومان، مأموریت‌های عمرانی نیز به مبلغ 152 میلیارد و یک میلیون و 203 هزار و 600 تومان و پرداخت تعهدات قطعی‌شده سنواتی به مبلغ 28 میلیارد و 667 میلیون و 719 هزار و 900 تومان مورد بررسی و با استناد به ماده 71 قانون شهرداری‌ها مورد موافقت قرار گرفت.

وی معتقد است: عملکرد بودجه شش‌ماهه نخست سال 1400 شهرداری همدان با اکثریت آرا به تصویب رسید؛ اما متأسفانه ایرادات اساسی به این عملکرد وارد است که انتظار می‌رود این نواقص در ادامه روند امور شهری، اصلاح شود.

  تحلیلی بر عملکرد شش‌دوازدهم بودجه سال 1400 شهرداری

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان در ادامه به ارائه گزارش تحلیلی عملکرد شش‌دوازدهم بودجه سال 1400 شهرداری همدان پرداخت و گفت: درآمدهای وصولی در بررسی منابع و مصارف شهرداری همدان به مبلغ حدود 660 میلیارد تومان ثبت و وصول شده و در مقابل، مصارف شهرداری درمجموع مبلغ 439 میلیارد تومان است که اختلاف به‌وجودآمده به‌مبلغ 221 میلیارد تومان ناشی از ثبت درآمدهای تعهدی و تفکیک توسط مناطق و سازمان‌های وابسته است.

کاوسی‌امید بیان کرد: درآمد وصول‌شده شهرداری ستاد مبلغ 73 میلیارد و 546 میلیون و 304 هزار و 600 تومان معادل 33 درصد نسبت به سهم شش‌ماهه بوده که طی بررسی درآمد ثبت‌شده در شهرداری مرکز، به صورت نقدی وصول شده است.

وی عدم وصول مناسب درآمد اعطایی دولت را یکی از دلایل عدم وصول درآمد شهرداری ستاد برشمرد و افزود: مقرر شد شهرداری ستاد نسبت به وصول این ردیف، اقدام و درصورت نیاز مکاتبات لازم را به انجام رساند؛ از سوی دیگر کمک‌ها و اعانات دریافتی از مؤسسات عمومی غیر‌ دولتی مطرح شد که مربوط به کمک نقدی شهرداری منطقه یک به مبلغ 60 میلیارد تومان و شهرداری منطقه دو به مبلغ 50 میلیارد تومان بوده؛ اما عملکرد ثبت‌شده در این گزارش به‌مبلغ 21.6 میلیارد تومان معادل 39 درصد نسبت به سهم بودجه ستاد در شش‌دوازدهم است.

کاوسی‌امید ادامه داد: دریافت اوراق مشارکت به ارزش 75 میلیارد تومان مربوط به قطار شهری است که با توجه به اینکه عیناً همین مبلغ در پروژه‌های عمرانی نیز دارای اعتبار است، عملکرد درآمد و عمرانی شهرداری مرکزی به مبلغ 75 میلیارد تومان فاقد عملکرد ریالی است؛ ازاین‌رو مقرر شد از مشاور قطار شهری در صحن شورا به‌منظور بررسی و تعیین‌ تکلیف این پروژه دعوت شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان همچنین با توجه به تعریف پروژه‌های عمرانی درخصوص تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از عدم دریافت تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: بنا بر فرسوده شدن ناوگان آتش‌نشانی مقرر شد پروژه خرید ماشین‌آلات و تجهیزات امدادونجات با اعتبار 20.5 میلیارد تومان صورت گیرد که با توجه به عدم عملکرد در گزارش 6 ماهه، شهرداری مکلف به تأمین وام بانکی به‌منظور تجهیزات مورد نیاز حداکثر تا یکم دی‌ماه امسال است و باید تمهیدات لازم برای برخورداری از تهسیلات مورد نظر اندیشیده شود.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه مقرر شد شهرداری همدان چگونگی و نحوه وصول بهای خدمات را در سایر شهرداری‌های کلان‌شهرها بررسی و پیشنهاد مشخص خود در این خصوص را حداکثر تا پایان آبان‌ماه 1400 به شورا ارسال کند، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن وصولی شهرداری مناطق چهارگانه درخصوص درآمدهای کوششی، شهرداری موظف شد اقدامات لازم درخصوص افزایش عملکرد این درآمدها را در 6 ماهه دوم انجام دهد.

وی با اشاره به گزارش تعداد فیش‌های صادرشده نوسازی در مناطق 4 گانه، بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد پرونده‌های قابل وصول در مناطق 4 گانه، 154 هزار و 397 فقره و تعداد فیش‌های توزیع‌شده نیز 62 هزار و 355 فقره بوده که تنها 19 هزار و 269 فیش به مرحله وصول درآمده است، ازاین‌رو مقرر شد شهرداری همدان دراین‌باره تمهیدات لازم را لحاظ کند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: مقرر شد فهرست اموال غیر منقول (درآمد حاصل از فروش و درآمد حاصل از تفکیک) به‌صورت مجزا در سطح چهار منطقه و شهرداری ستاد حداکثر تا تاریخ پایان آبان‌ماه 1400 به شورا ارسال شود.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه مقرر شد هزینه اجرای برنامه‌های آموزشی، مذهبی، فرهنگی و هنری که در بودجه شهرداری همدان دارای اعتبار مصوب است صرفاً از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و در چارچوب تصمیمات کمیته فرهنگی هزینه شود، گفت: همچنین مقرر شد هزینه‌های آموزش شهروندی که در بودجه شهرداری همدان دارای اعتبار مصوب است، صرفاً براساس سیاست‌های کمیته فرهنگی و با تأیید سازمان فرهنگی شهرداری همدان هزینه شود.

وی در ادامه ابراز کرد: باید هزینه‌های رفاهی کارمندان و کارکنان شهرداری همدان در سه محور ورزشی و کمک‌هزینه‌های ازدواج و فرزندآوری در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه پیشنهاد قانونی (در قالب اصلاحیه و متمم بودجه) به شورا ارسال و نسبت به گرفتن مجوزات لازم، اقدام شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: براساس هزینه ثبت‌شده در گزارش 6 ماهه مشخص شد که درمجموع شهرداری همدان 35 درصد از هزینه‌های مصارف خود را صرف پروژه‌های عمرانی، 59 درصد صرف هزینه‌های جاری و هفت درصد هم صرف پرداخت تعهدات قطعی‌شده کرده است.

کاوسی‌امید همچنین تأکید کرد: با توجه به اهمیت و اولویت اجرای پروژه‌های تقاطع غیر همسطح شهید سردار همدانی، پُل غدیر، پارکینگ آقاجانی‌بیگ، مجتمع و پارکینگ سینا و آسفالت معابر اصلی، مقرر شد معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی شهرداری، نسبت به برآورد و پیش‌بینی اعتبار لازم به‌منظور اتمام پروژه‌های مذکور در بودجه اصلاحیه متمم سال 1400 اهتمام ورزد و منابع تأمین هزینه آن از محل اعتبار پروژه‌هایی که تاکنون با دلایل و توجیه کافی اجرایی نشده‌اند و فاقد پیشرفت فیزیکی هستند، تأمین شود؛ ازاین‌رو مقرر شد شهرداری همدان حداکثر تا 15 آذرماه 1400 نسبت به ارائه اصلاحیه متمم بودجه سال 1400 اقدام کند.

  تأکید بر تعیین‌ تکلیف پروژه بازنگری طرح جامع ترافیک

وی در ادامه با اشاره به برخی تأکیدات بودجه در حوزه شهرداری ستاد و با تأکید بر تمرکز و دقت بیشتر در این حوزه و افزایش 52 درصدی ردیف سامان‌دهی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر، گفت: مقرر شد شهرداری ستاد مباحث مغفول‌مانده در زمینه ارزش‌افزوده را به شورای اسلامی شهر ارائه دهد و از سوی دیگر اقدامات لازم به‌منظور بررسی عوارض ناشی از اجرای ماده 15 رسیدگی به تخلفات رانندگی، انجام شود.

کاوسی‌امید همچنین با اشاره به مأموریت‌های عمرانی، اظهار کرد: اعتبار ردیف بودجه خانه سیفی واقع در جولان که دارای ارزش تاریخی است، نیاز به اصلاحیه تا سقف مبلغ 6 میلیارد تومان دارد و درمجموع به ارزش 10 میلیارد تومان قابل واگذاری است که باید در دستور کار شهرداری ستاد (واحد املاک و مستغلات) قرار گیرد.

وی افزود: مقرر شد ادامه پروژه بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک و همچنین ادامه مطالعات موضوعی و موضعی آن توسط معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری به شورا ارسال شود؛ از سوی دیگر مطالعات طرح موضوعی موضعی شهرسازی درخصوص طرح تفصیلی حسن‌آباد و علی‌آباد باید به سرانجام برسد.

شناسه خبر 48439