شناسه خبر:50333
1400/10/6 09:39:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان گفت: طرح جامع شهر همدان یکی از مسائل با اهمیتی بوده که این‌روزها دغدغه مردم و مسئولان شهر و استان است.

سعید شهابی‌نیا افزود: در شرح خدمات طرح جامع یکی از بخش‌هایی که باید توسط شرکت مشاور تهیه و ارائه شود، مطالعات اقتصادی و مالی است.

وی با اشاره به ابلاغ و اجرای طرح جامع، گفت: این طرح خلأها و نواقص بسیاری دارد؛ به‌طور خلاصه مطالعات مذکور نشان می‌دهد اجرای این طرح چقدر برای مدیریت شهری، دستگاه‌های دولتی و غیره هزینه ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از ایرادات اساسی طرح جامع که توسط متخصصان و برخی اعضای شورای اسلامی شهر مطرح شده، مطالعات اقتصادی آن است و نکته جالب این است که مشاور در جلسه‌ای ارائه آن را از وظایف خود نمی‌دانست و با شرح خدمات مشخص شد که باید مطالعات مذکور را ارائه دهد، البته نظر مشاور این است که پس از تصویب طرح این مطالعات را خواهد داد.

نماینده شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: از طرفی درصورت عدم وجود مطالعات اقتصادی و مالی واقعی، تحقق‌پذیری طرح‌ها با چالش جدی مواجه خواهد شد؛ همچنین تجربه نشان داده عدم لحاظ مؤلفه‌های اقتصادی در طرح‌های توسعه و عمران در بسیاری از شهرها، تحقق آن‌ها را به زیر 20 درصد رسانده است.

شهابی‌نیا ابراز کرد: یکی دیگر از نواقص این طرح آن است که پروژه‌ای را طراحی و تصویب کنیم، بدون مشخص کردن هزینه آن! حتی برخی مسئولین معتقدند این موضوع در قرارداد منعقد شده، اما انجام نمی‌شود.

به گفته وی با طرح چند سؤال می‌توان به نواقص طرح جامع پی برد:

اگر قرار است کاری انجام نشود، چرا در متن قرارداد ذکر شده؟

اگر طرح مذکور قرار است بدون توجه به مطالعات اقتصادی و مالی ارائه شود، این طرح جامع است؟!

شناسه خبر 50333