شناسه خبر:51500
1400/11/3 09:47:34

سپهرغرب، گروه خبر: روستای زیتون از توابع بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران از امکانات اولیه محروم بوده و 23 خانواری که در این روستا زندگی می‌کنند امید دارند تا مسوولان مشکلاتشان را مرتفع سازند.

زیتون یکی از روستاهای بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران است که زندگی در آن جریان دارد اما این روستا علیرغم زندگی ثابت مردمانش از امکانات ابتدایی برخوردار نیستند.

مگر مردمان این روستا جزیی از مردمان این سرزمین نیستند پس چرا توجهات نسبت به این روستا از جمله نبود راه دسترسی، شرایط بهداشتی و... وجود ندارد.

یکی از پایه‌های قدرت اقتصادی کشور روستانشینان هستند که با فرآورده‌های دامی و لبنی خود تأمین کننده مایحتاج زندگی روزانه مردم را فراهم و مشکلات شهرنشینان را با تامین این اقلام مرتفع می‌کنند.

زندگی روستایی آن چنان آرامشی بر روح و جان افراد خواهد گذاشت که عمر مردمان روستایی را بیشتر از مردم شهرنشین کرده زندگی روستانشینان با سرسبزی و سلامتی عجین شده است.

در جای جای استان ایلام روستاهایی وجود دارد که مردمانش زندگی را به طعم شیرین محبت، همدلی و همکاری تبدیل کرده‌اند اما جدای از این همه لذت روستانشینی مسائل و مشکلاتی گریبانگیر روستاهای استان شده است.

  مگر مردمان روستا جز این کشور نیستند؟

یکی از روستانشینان گفت: چند سال است که در روستای زیتون زندگی می‌کنیم اما دریغ از یک نگاه مسوولان، اگر اتفاقی در این منطقه رخ دهد هیچ کس نمی‌داند، مگر مردمان روستا جز این کشور نیستند؟ امیدواریم روزی مسوولان هم از این دیار دیدن کنند تا بدانند ما در چه شرایطی هستیم.

  از امکانات اولیه بهره‌ای نداریم

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: همه مسوولان کشور اعلام می‌کنند روستانشینان تامین‌کننده محصولات گوشتی و لبنی هستند و باید نسبت به آنها توجه جدی شود اما از حرف تا عمل راه بسیار است؛ در این روستا راه دسترسی به آب آشامیدنی، برق و شرایط بهداشتی خوبی وجود ندارد، حرف زدن در مورد مشکلات مردم روستا راه به جایی نمی‌برد، باید در عمل ببینیم از مسوولین می‌خواهیم به روستای ما هم توجه کنند.

  راه دسترسی به روستا سخت است

لطیف صادقی فرماندار دهلران گفت: زیتون، آخرین نقطه محروم و مکان عشایری مابین دو شهرستان مهران و دهلران است و در دامنه و ارتفاعات کوه اناران در نزدیکی رودخانه چنگوله قرار گرفته است؛ این روستا به لحاظ تقسیمات کشوری متعلق به بخش زرین آباد است.

وی افزود: حدود 23 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و دارای کد روستایی برای تسهیل در ارایه خدمات هستند این مکان به لحاظ شرایط آب و هوایی، زمینه گسترش کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی را دارد.

فرماندار دهلران خاطرنشان کرد: به دلیل قرارگیری در مابین دو شهرستان مرزی مهران و دهلران و قرارگیری در ارتفاعات کوهستانی و صعب‌العبور اناران و طول مسافت زیاد، هم از سمت مهران و هم از سمت دهلران خدمات دهی به آن قدری با مشکل مواجه شده است.

  برای خدمات دهی به روستا کمر همت را بسته‌ایم

وی ادامه داد: اگر چه به لحاظ مالی مشکلاتی وجود دارد اما با دستور اکید استاندار مبنی بر محرومیت‌زدایی از روستاها، به صورت جهادی وارد عمل شده‌ایم و برای خدمات دهی به چنین مناطقی کمر همت را بسته‌ایم.

صادقی افزود: با زحمت امور عشایری طرح بازسازی و تامین آب شرب روستا حل و فصل‌شده و طرح هادی روستا را در دستور کار بنیاد مسکن قرار دادیم؛ بعد از طراحی طرح هادی و جانمایی روستا از محل اعتبار مسکن محرومین تعداد 18 واحد مسکن روستایی برای خانوارهای تحت پوشش کمیته می‌سازیم و برای مدرسه، مرکز بهداشت و... اعتباری را تأمین خواهیم کرد؛ همچنین برای احداث راه دسترسی و خط انتقال برق هم اقداماتی انجام داده‌ایم که قدری نیاز به زمان دارد.

  آب این منطقه را تامین کردیم

فرشاد یاسمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام گفت: ما منطقه زیتون را به عنوان یک کانون عشایری تلقی می‌کنیم و تامین آب آشامیدنی این منطقه بر عهده امور عشایری است.

وی افزود: آب این منطقه توسط چشمه‌ای که از داخل یک دره به سمت پایین سرازیر می‌شود توسط امور عشایری به وسیله لوله به سمت بالا دست روستا و مستقیماً به یک مخزن 50 متر مکعبی هدایت شده است.

مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: امور عشایری سرچشمه را دوباره بهسازی و از لحاظ تست اقداماتی انجام داده که مشکلی در زمینه مسائل بهداشتی آب وجود نداشته باشد و عشایری که در این کانون زندگی می‌کنند از آن استفاده ‌کنند این منطقه دارای آب لوله کشی است.

وی افزود: از لحاظ وضعیت تأمین برق این منطقه کسانی که دارای شرایطی هستند پنل خورشیدی بین آنها توزیع شده است بعضی هم شخصاً اقدام به خرید پنل خورشیدی کرده‌اند.

یاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه راه دسترسی این منطقه خاکی و برخی مواقع دچار تخریب می‌شود که هرساله توسط امور عشایری مرمت و بازسازی می‌شود و همچنین در قالب آیین نامه ساماندهی بعضی مواقع سایر دستگاه‌ها هم در این امر کمک رسانی می‌کنند الان خودرو در این مسیر می‌تواند رفت و آمد کند.

قابل توجه مسئولان استان امیدواریم که نسبت به رفع مسائل مناطق روستایی و دورافتاده استان که باعث مهاجرت مردم می‌شود اقداماتی انجام دهند.

نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی امیدواریم از طریق وزیران نسبت به تخصیص اعتبارات کافی برای رفع مشکلات مناطق محروم استان اقدامات انجام دهند.

شناسه خبر 51500