شناسه خبر:53313
1400/12/19 09:27:15

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار گفت: شهرستان بهار اولین شهرستان در استان است که طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی را اجرا کرده است و برای اراضی ملی در راستای تثبیت مالکیت دولت سند تک برگی صادر شده است

مهدی محمدی در جمع خبرنگاران شهرستان بهار اضافه کرد: برخی از روستاهای شهرستان نیازمند عملیات کشت گیاهی به صورت بیولوژیک بود که با کمک اهالی و در اختیار قراردادن بذر گیاهان مرتعی و دارویی از سوی اداره منابع طبیعی، برای احیای اقدامات اصلاحی انجام شد و هدف گسترش پوشش گیاهی و حفاظت خاک 25 هکتار در حصار قره‌باغی و 100 هکتار در چوتاش اجرا شد و برای تهیه بذر کار بیولوژیک 100 میلیون تومان هزینه شد.

وی ادامه داد: اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع موجب تقویت پوشش گیاهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از طریق جذب روان‌آبها، تولید علوفه برای جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش گرد و غبار و در نهایت ارتقای سطح معیشت پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

وی به اصلاح اعتبارات و توسعه اشاره کرد و گفت: 189 میلیون تومان برای نگهداری منابع طبیعی شهرستان در کمیته برنامه ریزی مصوب شد این در حالی است که این مبلغ برای نگهداری جنگلکاری آقبلاغ نیز کافی نبود و برای این منظور 240 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی افزود: هفته منابع طبیعی 18 هزار اصله نهال در شهرستان بهار توزیع شد که شامل نهال سنجد، توت، سرو نقره ای، سرو خمره‌ای، اقاقیا، زبان گنجشک، صنوبر و نهال جنگلی بوده است.

وی به سطح جنگلکاری شهرستان اشاره کرد و گفت: در حدود 41 هکتار در چایان، 70 هکتار حاشیه جنگل و 530 هکتار در آقبلاغ لتگاه جنگل کاری شده است.

وی اعلام کرد طبق آمار جدید اراضی ملی شهرستان بهار 45 هزار هکتار است و شهرستان بهار آمادگی لازم برای در اختیار گذاشتن زمین‌های منابع طبیعی در راستای بهره برداری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را به صورت رایگان دارد.

محمدی تصریح کرد در راستای کاهش مراجعات مردم مراجع قضایی و رضایتمندی مردم، رفع تداخلات 30 روستای شهرستان بهار در سال جاری انجام شده و در سال آینده در کل روستاهای شهرستان رفع تداخلات انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: با دستور استاندار و همکاری محیط زیست، شهرداری و منابع طبیعی کمربند سبز در روستای چایان ایجاد خواهد شد و این اقدام در راستای توسعه فضای سبز و تلطیف هوا و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر بهار انجام می‌شود.

وی به جذب همیار طبیعت اشاره کرد و گفت: در سال جاری جذب 250 نفر طبیعت در شهرستان بهار مصوب شد که 410 نفر جذب همیار طبیعت شدند.

وی به اولویت‌ها و اقدامات سال 1400 اشاره کرد و گفت: توسعه جنگل در شهرستان، اصلاح و احیای مراتع، طرح‌های آبخیزداری شهرستان، احیا و بازسازی جنگل کاری چایان، رفع تداخلات کل روستاهای شهرستان از اولویت‌های سال آینده است.

وی تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های آبخیزداری بسیار کم بوده و با انجام شده 500 میلیون تومان برای عملیات حوزه جعفراباد اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: کاروان نیکوکاری در بهادربیگ با مشارکت جمعیت هلال احمر و همچنین طرح مدرسه همیار طبیعت در دو مدرسه حسین آباد آشوری برگزار شد.

وی افتتاح جنگلکاری چایان و آقبلاغ لتگاه را از دیگر اقدامات هفته منابع طبیعی برشمرد.

محمدی به موضوع تجاوز به حریم رودخانه سیمینه رود اشاره کرد و گفت: در این خصوص هفت نفر شناسایی و چهار نفر مدعی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: امسال در شهرستان بهار 85 فقره پرونده تصرف اراضی ملی داشتیم که برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

شناسه خبر 53313