شناسه خبر:54522
1401/2/1 10:02:45

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان کرمانشاه با تأکید بر لزوم حفاظت از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض، گفت: دستگاه‌های کم‌کار در اجرای طرح حدنگار (کاداستر) معرفی می‌شوند.

شهرام کرمی روز گذشته در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت اجرای طرح حدنگار، اظهار کرد: نتیجه اجرای کامل این طرح شناسایی اراضی کشور و گامی مهم برای پیشگیری از وقوع زمین‌خواری و مبارزه با زمین‌خواران خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه همه ادارات دولتی باید در راستای اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند، ادامه داد: از سازمان ثبت اسناد و املاک استان به‌عنوان دستگاه متولی اجرای این طرح می‌خواهیم اطلاعات تمامی دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای طرح حدنگار همکاری لازم را نداشته‌اند، به دادسرا معرفی کند و مهم‌ترین مشکلات و موانع پیش روی اجرای طرح را شناسایی کرده و به ما ارائه دهند.

دادستان کرمانشاه در ادامه به برداشت بی‌رویه از برخی از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض در استان هم اشاره‌ای کرد و افزود: از آنجایی که طی سال‌های اخیر برداشت‌های بی‌رویه سبب کاهش تراکم برخی گونه‌های ارزشمند گیاهی در استان شده و حتی خطر انقراض بسیاری از این گونه‌ها احساس می‌شود، بنابراین اداره کل منابع طبیعی استان باید رویشگاه‌های در معرض تهدید را مورد حفاظت ویژه قرار دهد و طرح‌های مرتع‌داری با تأکید بر موضوع گیاهان دارویی مد نظر کارشناسان این حوزه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که در زمینه کشت گیاهان دارویی زمینه ایجاد اشتغال، تولید و صادرات بیشتری فراهم شود که در این رابطه اجرای کلاس‌های ترویجی و آگاه‌سازی عمومی از فواید جنگل و مراتع به‌عنوان بستر توسعه بخش‌های کشاورزی اقتصادی، باید در دستور کار قرار گیرد.

کرمی به شیوع آفات و برخی بیماری‌ها در بخشی از جنگل‌های استان هم پرداخت و گفت: آفات و بیماری‌ها در جنگل‌ها با تغییرات اقلیمی تشدید شده و بخش‌هایی از جنگل‌های استان در معرض آسیب‌پذیری‌های غیر قابل جبران هستند، بنابراین اداره کل منابع طبیعی استان باید مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر را در دستور کار قرار داده و در این راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز بودجه‌های لازم را اختصاص دهد.

دادستان کرمانشاه به کاهش شدید بارندگی‌ها طی یکی دو سال اخیر هم اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی در سال گذشته و بهار سال جاری و احتمال ادامه این روند در ماه‌های پیش‌ رو که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای مردم به‌وجود آورده و درنهایت به بحرانی جدی تبدیل شود، دستگاه‌های ذی‌ربط باید مقابله با کشت‌های پُرآب‌بر در ماه‌های آتی را در دستور کار قرار دهند.

شناسه خبر 54522