شناسه خبر:54665
1401/2/6 09:50:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر استفاده صنایع از انرژی خورشیدی، گفت:‌ واحدهای صنعتی می‌توانند برای احداث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی پیشقدم شوند و از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده دولت در این زمینه استفاده کنند.

«احمد شانیان» روز دوشنبه اظهار کرد:‌ زیرساخت‌های لازم برای این طرح درحال فراهم‌سازی است و صاحبان صنایع می‌توانند از بسته حمایتی دولت برای احداث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: قطعی برق و تأمین کسری انرژی مورد نیاز صنایع از دغدغه‌های ما است و در راستای جبران این کمبود موضوع استفاده از انرژی خورشیدی اهمیت فراوانی دارد.

شانیان خاطرنشان کرد: این طرح با تأکید استاندار همدان با توجه به کمبود منابع آبی برای تولید برق، در اولویت قرار گرفته و زیرساخت‌های آن درحال آماده‌سازی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار کرد: پس از اعلام دستورالعمل مربوطه فراخوان این طرح به اطلاع صاحبان صنایع و متقاضیان خواهد رسید تا در جریان فرآیند این طرح سودمند قرار بگیرند.

شانیان همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در استان خبر داد و گفت: این طرح با حمایت وزارت نیرو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در راستای تأمین انرژی پاک درصورت استقبال صنایع و واحدهای تولیدی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در گام نخست امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهرک خورشیدی موضوع مهمی است که در دستور کار قرار خواهیم داد و طرح مطالعاتی آن را اجرا می‌کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان تأمین برق پایدار را از نیازهای اساسی صنایع دانست و تصریح کرد:‌ خاموشی با وقفه‌ای که در خط تولید ایجاد می‌کند، از چندین جهت برای کارخانه‌ها زیان‌آور است؛ بنابراین انرژی خورشیدی راهکاری بوده که نیازمند مشارکت و همکاری صاحبان واحدهای تولیدی است.

شانیان تأکید کرد: طبق وعده‌های وزرات نیرو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی از طریق ارائه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری، واگذاری زمین، ارائه مجوز و خریداری انرژی تولیدشده حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی انقلابی در تأمین برق بخش صنعت و تولید به‌وجود می‌آورد، یادآوری کرد: با رایزنی‌های صورت‌گرفته و جلساتی که با صنایع بزرگ استان داشتیم، چند واحد تولیدی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اعلام آمادگی کرده و به‌تازگی در کارخانه آرد سینا این طرح به بهره‌برداری رسید.

حدود یک‌هزار و 100 واحد صنعتی در استان همدان درحال فعالیت است.

شناسه خبر 54665