شناسه خبر:54973
1401/2/17 10:00:13

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف، گفت: رونق بخش گردشگری می‌تواند باعث توسعه استان شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جشن بزرگ رمضان در میراث جهانی هورامان که در روستای پالنگان کامیاران و با حضور دبیر کل یونسکو در ایران و میهمانانی از سراسر کشور برگزار شد، اظهارکرد: از روز حضور خود در کردستان بارها تاکید کرده‌ام که توسعه این استان از مسیر گردشگری رقم خواهد خورد و ما باید به این مهم توجه خاص و ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز خدا را شاکرم که بعد از جشن‌های نوروز و معرفی سنندج به عنوان پایتخت نوروز جهان و در استمرار آن جشن‌ها، برنامه‌های عرفانی از این دست شکل گرفته است.

استاندار کردستان گفت: روستای پالنگان همچون نگینی درخشان در منطقه است که باید زیرساخت‌های آن برای حضور گردشگران بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای توسعه و ارتقای زیرساخت‌های هورامان استفاده می‌کنیم تا بستر و زمینه حضور بیش از گذشته گردشگران در منطقه فراهم شود.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت: اگر منطقه اورامان به درستی تبلیغ و معرفی و زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شود به قطب بزرگ گردشگری تبدیل خواهد شد به گونه ای که از همه جهان به این نقطه سرازیر خواهند شد.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون یونسکو اظهار کرد: نوای عرفانی و زیبای دف انسان را به آسمان می‌برد و جایی برای هیچ حرف و سخنی باقی نمی‌گذارد.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: صحنه‌هایی که امروز در کردستان فرهنگی خلق شد یک صحنه ماندگار برای همه ایرانیان و موجب فخر و افتخار است.

ایوبی با تاکید براینکه ما امروز به واسطه این میزان از توانمندی و هنر جهانی شده‌ایم، گفت: روزی که نماینده سازمان ملل برای ثبت جهانی اورامان به این منطقه آمد و بعد از آن در نمایشگاه عکس اورامان حضور پیدا کرد گفت«اگر من ندیده بودم با چشمان خودم این همه زیبایی و عظمت و شکوه را این عکس‌ها را باور نمی‌کردم و می‌گفتم فتوشاپ است اما دیدم در ایران مردمانی ساکن هستند که تاریخ چند هزار ساله را حفظ کردند و آسمانی زندگی می‌کنند».

وی افزود: امروز بسیار خوشحال هستیم که تلاش‌ها به ثمر نشست و اورامان ثبت جهانی شد تا جهانیان از این همه زیبایی بهره بگیرند.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران خواستار معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و بکر منطقه اورامان از سوی مسئولان استان شد و اظهار کرد: اگر این منطقه به درستی تبلیغ و معرفی و زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شود به قطب بزرگ گردشگری تبدیل خواهد شد به گونه‌ای که از همه جهان به این نقطه سرازیر خواهند شد.

ایوبی با عنوان اینکه کوه، درخت و دشت و آب ممکن است در هر نقطه از این کره خاکی وجود داشته باشد، اما این فرهنگ دیرپای هزار دف در هیچ کجای جهان غیر از کردستان عزیز و باشکوه وجود ندارد، گفت: این برنامه‌ها آغاز راه است، روزی را می‌بینیم که تمام این کوه‌ها محل حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران اضافه کرد: خواهند دید ملتی کهنسال و دیرپایی با زبان هنر و زبان تنبور و دف با جهان سخن می‌گویند آن مردم نمی‌توانند مگر اینکه مردمانی در اوج تمدن باشند ما ایرانیان آموزگار فرهنگ و هنر بودیم و شعر و ادب و هنر و خط را به جهان شناسانیدم و امروز بار دیگر همه جهان باید گوش و چشم شود و ما را بشنود و ببیند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون اجرای همزمان 500 دفنواز از جمله بخش‌های جشن رمضان در روستای پالنگان بود.روستای پالنگان از توابع شهر کامیاران در محدوده منطقه هورامان واقع شده است که سال گذشته از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

شناسه خبر 54973