شناسه خبر:55141
1401/2/20 09:21:28

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس امور عشایر استان همدان با بیان اینکه هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی و مولد است، گفت: 25 درصد گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود و یک خانوار عشایر تامین پروتئین 20 نفر را برعهده دارد.

حسین محمدی از استقرار عشایر در سطح سامانه‌های عرفی عشایری این استان خبر داد و اظهار کرد:2500 خانوار عشایر همراه با 470 رأس دام خود در 72 سامانه عرفی عشایری استان همدان از سه روز پیش مستقر شدند.

وی افزود: هر ساله از 15 اریبهشت ماه استان همدان میزبان عشایرانی از ایلات مختلف مانند ترکاشوند، یارم‌طاقلو، جمور و طوایفی چون مگسه، خزایی و کورانی بوده که در سامانه‌های ییلاقی مورد نظر عشایری در سطح استان مستقر شده و در 15 آذرماه مهیا برای کوچ قشلاقی می‌شوند.

محمدی با اشاره به اینکه بر اساس مجوزهای صادره هر ساله 2500 خانوار عشایر به همراه 470 رأس دام به مراتع استان کوچ کرده و وارد می‌شوند، افزود: عشایر استان همدان شامل چهار ایل و 24طایفه عشایری بوده که 10 درصد از مراتع استان در اختیار آنان است.

وی ایل ترکاشوند را از بیشترین جمعیت عشایری در استان همدان برشمرد و تصریح کرد: شیر، ماست، کره، روغن حیوانی و پنیر، گلیم و فرش از مهمترین تولیدات عشایر استان همدان بوده که با استقرار در استان به تولید این محصولات اقدام می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه استان همدان دارای چهار زیست بوم است، افزود: از مجموع سامانه‌های عرفی در ییلاق و قشلاق سامان به وجود می‌آید که در همین رابطه استان همدان دارای 10 سامانه عشایری است.

 

شناسه خبر 55141