شناسه خبر:56495
1401/3/23 08:44:22

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: هفت هزار و 945 خانه خالی در این استان شناسایی شد.

«علی حبیبی کمیجانی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: خانه‌های خالی براساس ثبت‌نام افراد در درگاه املاک و اسکان کشور و توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده و سازمان امور مالیاتی گیرنده این اطلاعات است.

وی ادامه داد: پیامک‌هایی از امروز برای صاحبان خانه‌های خالی ارسال می‌شود و صاحبان این خانه‌ها تا پایان تیرماه با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات واحدهای خود اقدام کنند، در غیر این صورت اقدام قانونی انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی یادآور شد: بیش از 13 میلیون دستگاه کارتخوان در کشور موجود است که 9 میلیون آن‌ها تعیین تکلیف شده و به یک پرونده مالیاتی متصل بوده و چهار میلیون آن‌ها درحال اجرای این فرآیند قرار دارند.

حبیبی افزود: اتصال پایانه فروش به پرونده مالیاتی امسال در دستور کار اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی است و تلاش می‌شود با اجرای این مهم میزان واقعی درآمدها مشخص شود.

وی افزود: نیاز است براساس قانون پزشکان دستگاه‌های کارتخوان خود را تعیین تکلیف کنند، در غیر این صورت براساس قانون مجازت‌هایی برای آنان لحاظ می‌شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی بیشترین پرونده مالیاتی در این اداره کل را مربوط به مشاغل دانست و گفت: 76 هزار پرونده مشاغل تا پایان سال گذشته در این اداره کل وجود داشت که این پرونده‌ها سه درصد درآمد مالیات وصولی در این بخش را شامل می‌شود.

حبیبی تعداد پرونده‌های مؤدیان اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی را 68 هزار پرونده تا پایان سال گذشته عنوان کرد و افزود: تعداد این پرونده‌ها تا پایان سال 99 حدود 61 هزار و 142 پرونده بوده‌ است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 22 هزار میلیارد ریال سال گذشته از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده است.

وی تحقق درآمدهای مالیاتی و اجرای تبصره ماده 100 در استان مرکزی را از برنامه‌های اداره کل امور مالیاتی این استان در سال جاری عنوان کرد و گفت: مؤدیان مالیاتی صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را به این اداره کل ارائه و یا درصورت تمایل مطابق دستورالعمل تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم فرم مربوطه را ارسال کنند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر این اساس تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال گذشته صد برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم (48 میلیارد ریال) باشد، مشمول مقررات این دستورالعمل هستند و درصورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان خردادماه سال جاری از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه اظهار نامه‌های مالیاتی معاف هستند.

حبیبی افزود: استفاده کسبه از معافیت‌های مالیاتی مشروط به تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر است و تسهیلاتی همچون پرداخت قسطی هم برای مؤدیان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این فرم مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 (قانون مالیات‌های مستقیم) با توجه به اطلاعات موجود و دریافتی از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا فروش ابرازی حسب مورد و براساس قوانین و مقررات تعیین می‌شود و چنانچه مالیات تعیین‌شده مورد پذیرش مؤدی باشد، می‌تواند با تسلیم فرم مذکور از شرایط این دستورالعمل بهره‌مند شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی اضافه کرد: درصورتی که اطلاعات موجود در فرم موضوع تبصره ماده 100 ق. م. م مورد پذیرش مؤدیان نباشد، این گروه مکلف‌اند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطابق با قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند؛ پایان مهلت استفاده از تبصره 100 آخر خردادماه است و درصورت عدم تسلیم اظهارنامه در این مدت ماده 100 به مؤدیان تعلق نگرفته و شامل جریمه نیز می‌شوند و سازمان مالیاتی برای آنان اظهارنامه درنظر می‌گیرد.

حبیبی یادآور شد: براساس اسناد و مدارک مثبته درصورتی که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات مؤدی بیشتر از 48 میلیارد ریال بوده، علاوه‌بر مطالبه مالیات، مشمول جرایم متعلقه و عدم استفاده از معافیت‌ها و نرخ صفر است.

وی افزود: نیاز است مؤدیان مالیاتی درآمدهای واقعی خود را در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند زیرا ما به تفاوت درآمدها به‌عنوان کتمان مالیاتی نگاه می‌کنیم و علاوه‌بر گرفتن مالیات 30 درصد، جریمه به آنان تعلق می‌گیرد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: مؤدیانی که اظهارنامه مالیاتی پُر می‌کنند مبلغ خریدوفروش را اعلام می‌کنند و اظهارنامه‌هایی که مبلغ درآمد آن‌ها صفر وارد شود، اظهارنامه درنظر گرفته نمی‌شود.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.

شناسه خبر 56495