شناسه خبر:56791
1401/3/30 09:14:33
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه:

پروژه تله‌کابین کرمانشاه در هفته آتی تعیین تکلیف می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه از پیگیری برای تعیین تکلیف پروژه تله‌کابین کرمانشاه در هفته آتی خبر داد.

جبار گوهری در پاسخ به انتقادات اخیر شهردار کرمانشاه درخصوص تعلل میراث فرهنگی در صدور موافقت اصولی برای اجرای پروژه تله‌کابین، اظهار کرد: اصل پروژه احداث تله‌کابین در تاق‌بستان مغایر ضوابط ابلاغی سال 1398 محدوده عرصه و حریم این مجموعه تاریخی است.

وی ادامه داد: هرچند طرح احداث پروژه تله‌کابین کرمانشاه از مدت‌ها قبل موافقت‌های مقطعی، غیر شفاف و دارای ابهامی را گرفته، اما متأسفانه به دلایل فراوانی همچون مشکلات حقوقی زمین پروژه، نبود سرمایه‌گذار، وجود تحریم‌ها برای تأمین قطعات و تأسیسات پروژه و نیز عدم توجه به قوانین بالادستی میراث فرهنگی، هنوز به سرانجام نرسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: عدم توجه مدیران سابق شهرداری به قوانین و انجام عملیات اجرایی و عقد قرارداد مشارکت بدون درنظر گرفتن قوانین حفاظتی میراث فرهنگی این فرآیند را خیلی طولانی‌تر کرده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: با‌این‌حال معتقدم می‌توان موضوع تله‌کابین را با تعامل و بدون اینکه به عرصه و حریم مجموعه فرهنگی تاریخی تاق‌بستان خدشه‌ای وارد کند، حل‌وفصل کرد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر این پروژه در عرصه و حریم تاق‌بستان قرار دارد و کارشناسانی در حوزه باستان‌شناسی در میراث فرهنگی داریم که در ادوار گذشته نخواسته اند یک «نه» بزرگ به شهرداری بگویند و این ماجرا تا به امروز معطل مانده است.

گوهری به پیگیری‌های مکرری که برای تعیین تکلیف پروژه تله‌کابین از طریق میراث فرهنگی استان شده هم اشاره‌ای کرد و گفت: طی یک سال گذشته مراجعات متعددی به معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه، امور پایگاه‌ها و پژوهشکده باستان‌شناسی داشته‌ایم و مکاتباتی برای حل‌وفصل مشکل این پروژه با کمترین عارضه و در بستر قانونی انجام شده است‌.

این مقام مسئول ادامه داد: مقرر شده تا اواسط این هفته دعوتنامه‌ای را به وزارتخانه ارسال کنیم که طی آن از تمام افراد و کارشناسان تصمیم‌گیر دعوت شود به کرمانشاه آمده و با حضور استاندار و شهرداری جلسه‌ای تشکیل دهیم و این پروژه را برای همیشه تعیین تکلیف کنیم؛ درنهایت یک بله و یا یک نه را به‌صورت قطعی پیش روی آن قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما مخالف این پروژه نیستیم، اما باید در بستر قانون صورت گیرد. بنابراین به دنبال راه حلی هستیم که اجرای پروژه خدشه‌ای به فرآیند ثبت جهانی تاق‌بستان وارد نکند و حفاظت و صیانت از عرصه و حریم آن برای آیندگان اتفاق بیفتد و از طرفی این پروژه توسعه‌ای هم برای استان رقم بخورد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه اضافه کرد: متأسفانه شهرداری در سال‌های گذشته بدون دریافت هیچگونه موافقت اصولی از میراث فرهنگی اقدام به کوه‌بری و نصب دکل کرده که کاملاً غیر قانونی است و همین عاملی شده تا به امروز این تنش ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری باید پیش از اجرای این پروژه موافقت میراث فرهنگی را می‌گرفت، اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که ما با شهرداری و شهرداران گذشته داشته‌ایم، این است که دوستان هیچگونه توجهی به قوانین حفاظتی میراث گران‌بهای کرمانشاه نداشته‌اند که انتظار می‌رود شهردار فعلی کرمانشاه با توجه به سابقه حقوقی و دغدغه‌های فرهنگی که از ایشان سراغ داریم، این نوع نگاه را در سیستم مدیریتی شهرداری اصلاح کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه همچنین درخصوص چرایی مخالفت میراث فرهنگی با احداث شهربازی در منطقه فانفار تاق‌بستان گفت: با هرگونه اقدام توسعه‌ای در بستر ضوابط میراثی موافق هستیم، مگر اینکه ضوابط میراثی رعایت نشود و اجرای آن پروژه خدشه‌ای به فرآیند ثبت جهانی تاق‌بستان وارد کند.

شناسه خبر 56791