شناسه خبر:5746
1397/11/17 09:41:38
سپهرغرب با نگاهی به انفعال معاونت فرهنگی جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان همدان مطرح کرد:

بی‌برنامگی، ذوق جوانان همدانی را کور کرده

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نگاهی به شرح وظایف معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان همدان نشان می‌دهد این نهاد، رسالت‌های مهمی دارد که مطالعه و پژوهش در حوزه‌‌های راهبردی امور جوانان به منظور شناسائی نیازهای گوناگون جوانان، شناسایی، نظارت، حمایت و تقویت تشکل‌های غیردولتی جوانان، شناسائی فعالیت‌های قابل‌ واگذاری دستگاه‌های اجرائی به تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی جوانان با همکاری مراجع ذی‌ربط، ساماندهی و نظارت بر مراکز خدمات مشاوره‌‌ای و اطلاع‌‌رسانی جوانان، طراحی و مدیریت برنامه‌های استانی ویژه جوانان با همکاری دستگاه‌های مرتبط با امور جوانان، سازماندهی فعالیت‌های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستائی، ارائه شیوه‌‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانائی جوانان و بهره‌‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط و موارد بیشمار دیگر تنها گوشه‌ای از ماموریت‌های مذکور است؛ بررسی‌های میدانی و مشاهدات نشان می‌دهد این معاونت در گوشه‌ای امن قرار گرفته و آنچنان که باید و شاید به انجام تکالیف خود نپرداخته است! شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نگارنده پس از تماس با چند نفر از جوانان نخبه علمی، هنری، فرهنگی و... خود را که معرفی کرده و سوال «اقدامات معاونت فرهنگی ورزش و جوانان برای شما به عنوان جوانان نخبه استان چه بوده؟» را پرسید با پاسخ یکسانی روبرو شد: «این نهاد کجاست؟!»

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با علیرضا اکبری جوان هنرمند همدانی است که کارشناس ارشد مدیریت استراتژی بوده و قریب به 18 سال است که در عرصه نویسندگی، کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی و گرافیک فعالیت می‌کند او در حال حاضر کارشناس و مسئول هنری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان است. عضویت در انجمن نویسندگان دفاع مقدس همدان، ساخت 115 مستند با موضوع دفاع‌ مقدس و زندگی شهدا و تالیف سه جلد کتاب مجموعه داستان در این حوزه تنها گوشه‌ای از تجربه اکبری در کارنامه هنری‌اش است، البته دو جلد کتاب نیز از وی در دست چاپ بوده و سال آینده منتشر خواهد شد.

مسئول هنری دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: جوانان در ظاهر متولیان زیادی دارند از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه‌ها گرفته تا اداره کل ورزش و جوانان و نهادهای مختلفی که مشغول کار هستند اما باید این را پذیرفت که سیاست‌گذاری درست و مناسبی در این بخش وجود ندارد.

علیرضا اکبری با اشاره به اینکه ادغام سازمان ورزش و سازمان جوانان بر اساس هر تفکری که بود تبعات مثبتی برای جوانان نداشت، گفت: این امر منجر به گرایش کلیه برنامه‌ریزی‌ها‌ی حوزه جوانان به سمت ورزش شد در حالی که باید مسائل اقتصادی، اجتماعی، تفریح و سایر موارد نیز در نظر گرفته شود.

وی در ادامه افزود: ورزش، تنها یک شاخه از نیاز جوانان است که متاسفانه از آنجایی که ورزش حرفه‌ای با مسائل سیاسی دخیل بوده و بودجه بسیاری نیز در این مسیر هزینه می‌شود، سایر مسائل مورد نیاز جوانان مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

این هنرمند همدانی با ابراز انتقاد از اینکه دولت‌های مختلف با شعارهای جذابی وارد میدان رقابت می‌شوند، افزود: جوانان به این شعارها اعتماد کرده و رأی می‌دهند اما برخی از آقایان وقتی رأی می‌آورند حتی شعارهایی که برای طیف خودشان بوده را نیز انجام نمی‌دهند!

اکبری تاکید کرد: وقتی سیاست‌های کلی مسئولان کشوری، مشغول کردن مردم و جوانان به مسائل دست چندم باشد و مسائل اصلی مانند اشتغال و معیشت جوانان مورد غفلت قرار گیرد، نمی‌توان توقع داشت معاونت فرهنگی و جوانان که سیاست‌های خرد را دنبال می‌کند از این قاعده پیروی نکند.

وی اضافه کرد: ببینید در چند سال گذشته چه اقدامات مهمی برای کار و اشتغال جوانان انجام شده، می‌گویند دولت قبل اشتباه کرده، بله! اما دولت فعلی که 6 سال است بر سرکار آمده چه اقدامات مثبتی برای امور جوانان انجام داده؟ معاونت جوانان چه کرده؟ همان طور که عرض کردم وقتی در سیاست کلان اراده‌ای برای این موضوع نباشد اصلا نمی‌توان از یک معاونت توقع تحرک داشت.

این مستندساز جوان با بیان اینکه بنده با توجه به فضای شغلی و کاری خود با طیف گسترده‌ای از جوانان مواجه هستم و این مواجهه در حد نظاره نبوده و مشکلات و خواسته‌های آنان را با تمام وجود درک می‌کنم، تصریح کرد: یک جوان با هزار امید، آرزو و هزینه‌های بسیاری که خانواده برای وی صرف کرده‌اند وارد دانشگاه شده اما پس از فارغ‌التحصیلی و ورود به جامعه بدون شغل و مسکن است، چه برنامه‌ریزی صحیحی برای جهت‌دهی به این ظرفیت‌ها وجود دارد؟

اکبری اعلام کرد: در حال حاضر نیاز واقعی جوانان توجه به اقتصاد، اشتغال و معیشت است نباید با عَلَم کردن کنسرت، فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام و... آدرس غلط به جوان داد؛ بله تفریح لازم است اما با شرایط فعلی جامعه در اولویت نخست نیست.

وی با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان باید زیرساخت‌های مورد نیاز این قشر در عرصه‌های مختلف را به عنوان یک نهاد متولی فراهم کند، افزود: امروز جوانان ابتدا به شغل نیاز دارند در کنار آن تفریح، کنسرت و ورزش هم باشد، نباید آدرس غلط داد باید اصل و فرع را تشخیص داد، اگر ازدواج، اشتغال، معیشت و مواردی از این قبیل برای جوانان حل نشود جامعه به فساد کشیده خواهد شد و این امر مشکلات بسیار دیگری را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

این نویسنده همدانی ابراز کرد: بنده به جرأت می‌گویم نهادهای متولی به ویژه معاونت فرهنگی و امورجوانان برای موارد مذکور که برنامه‌ای ندارد، در طول این چند سال هم برنامه‌ای ندیده‌ایم، شاهد مثال هم وجود هزاران نفر از جوانانی هستند که با بهترین مدرک‌های تحصیلی بیکارند و نادیده گرفته شده‌اند و حتی در حوزه فرهنگی هم شاهد کارهای قابل قبولی نیستیم.

اکبری با بیان اینکه تا انتخابات مجلس چیزی نمانده و ما کما فی‌السابق شاهد سودجویی عده‌ای با شعارهای جوان‌پسند، به اسم امام و انقلاب خواهیم بود، اذعان کرد: باید جلوی این تفکر گرفته شود ما اگر در جامعه پیشرفتی می‌بینیم با سیاست‌های پیر و از کار افتاده نیست، پیشرفت‌ها مرهون مدیریت جهادی است اگر مسئولان در هر سطحی می‌خواهند برای جوانان کاری انجام دهند چاره‌ای جز رویکرد جهادی و ترسیم دورنمای خوب مطابق با واقعیت‌ها ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین شعار امام راحل این بود که این کشور متعلق به امام زمان (عج) است، لذا برنامه‌ریزی برای جوانان باید با عصاره آمادگی جهت ظهور و تربیت منتظرانی باشد که در مسیر کمک به ملت‌های مظلوم جهان باشند، مسئولان ما باید در این مسیر حرکت کنند تا آرمان‌های ما محقق شود.

در خاتمه بایستی اذعان کرد معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان همان‌طور که از اسم عریض و طویل آن پیدا است وظایف تعیین‌کننده‌ای در بخش جوانان دارد تا بتواند با شاخص‌های عالمانه و عاقلانه یک بانک اطلاعاتی از جوانان نخبه در بخش‌های مختلف تهیه کرده و علاوه بر برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای آنان، از ظرفیتشان در بزنگاه‌ها و نقاط حساس و کلیدی استفاده کند. از مسئولیت خاص آنان در قبال نخبگان که بگذریم باید دید به طور کلی این نهاد متولی برای امور جوانان به طور کلی چه اقداماتی را انجام داده است؟! آیا می‌توان به برگزاری چند کلاس تابستانی و چند برنامه مناسبتی اکتفا کرد و بعد دست روی دست گذاشت و به بهانه نبود بودجه هیچ کاری نکرد!

دور از واقعیت نیست اگر بگوییم برای بهبود وضعیت جوانان نیاز به سازمانی مستقل است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان همدان مشکل از ساختار نیست بلکه مشکل از نگاه است! معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان که این روزها جوانان همدانی کمتر نام آن را شنیده و می‌شناسند باید ستادی عمل کرده و اگر امکانات زیادی هم ندارد در هم‌افزایی و تعامل سازنده با دیگر نهادها و دستگاه‌ها برای ساماندهی به امور جوانان و به طور خاص نخبگان تصمیم‌سازی کند.

معاونت امور جوانان در برابر جوانانی که امروز همزمان به اشتغال، تحصیل، مسکن و ازدواج نیاز دارند و همچنین در محاصره آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند، مسئول است.

به راحتی می‌توان با ورق زدن دستاوردهای بزرگ ملی در سال‌های اخیر در بخش‌های انرژی هسته‌ای، ورزش، فناوری نانو، علوم فضایی و صنعت، رد پای جوانان را دید و این همان فرصتی است که امروز در دست داریم اینکه جوان را باور کرده، برایش برنامه داشته و به او میدان دهیم، نه اینکه در حاشیه‌ای امن به انجام چند کار ویترینی آن هم با نگاه سیاسی کفایت کنیم؛ در روزهای آتی در این باره بیشتر خواهم نوشت.

شناسه خبر 5746