شناسه خبر:57717
1401/4/25 08:24:53

سپهرغرب، گروه خبر: تعدادی از کارکنان مخابرات همدان عنوان می‌کنند از 30 نفر کارمندان 2020 همدان تنها چند نفر از نزدیکان مدیران به‌کار گرفته شدند، تعدادی از نیروها به سمت بیمه بیکاری رفتند و به برخی نیز کار بازاریابی واگذار شده که عملاً بیکار شده‌اند.

هفتم خردادماه بود؛ طبق اظهارات یکی از کاربران خبرگزاری مبنی بر اینکه «شرکت مخابرات 30 نفر از کارکنان پاسخگویی 2020 را به‌علت طرح سامان‌دهی کارکنان دولت و افزایش حقوق کارگری تعدیل کرده و پاسخگویی در این زمینه را به تبریز ارائه داده و همین موضوع باعث بیکاری ما شده و مطالبه پیگیری موضوع را داریم» به سراغ مدیر امور تجاری و مشتریان مخابرات منطقه همدان رفتیم و پاسخ وی را چنین شنیدیم که تعدیل نیرو نداشتیم.

حسنعلی نسیم‌دوست بیان کرده بود «نیروها هنوز از کار بیکار نشدند و در ادامه همکاری کار دیگری برای آن‌ها درنظر گرفتیم» اما بعد از چندماه از این اظهار نظر، این نیروها عنوان می‌کنند «ما مدت‌ها است بیکاریم، مدیران مخابرات تنها چند نفر از نزدیکان خود را در این کار نگه داشته‌اند و بقیه را یا پی بیمه بیکاری فرستاده‌اند و یا بازاریابی.

یکی دیگر از این افراد با بیان اینکه 2020 همدان را منحل و 30 نفر از نیروهای پشتیبان آن را تعدیل کردند، اظهار کرد: امروز 2020 همدان به استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز منتقل شده است.

درحال حاضر اگر مردم همدان با 2020 تماس بگیرند و خواستار رفع مشکل اینترنت خود باشند، نیروهای بومی استان همدان نیستند که پاسخگو باشند و نیروهای شهر تبریز این کار را برعهده دارند، از 30 نفر نیروی تعدیل‌شده استان تقریباً پدر 6 نفر در مخابرات فعالیت داشتند و به‌واسطه ارتباط نگه داشته و در جای دیگری به‌کار گرفته شدند، تعدادی از نزدیکان مسئولان مخابرات نیز در جای بهتری مشغول کار شدند، اینکه می‌گویند جای دیگری کار ایجاد کردیم، تنها برای چند نفر از نزدیکان خود بوده است.

این نیروها به چهارراه پاستور که اخیراً آنجا یک دفتر پیشخوان ایجاد کردند، منتقل شده‌اند؛ نزدیک 9 نفر از نیروها هم انصراف دادند و به سمت بیمه بیکاری رفتند، به تقریباً 6 نفر هم کار بازاریابی حضوری و تلفنی داده‌اند؛ فروش ADSL، شماره‌های رند و سیم‌کارت را برعهده ما گذاشته‌اند که مثلاً به دنبال مشتریان شماره‌ تلفن‌های رند هستیم که اگر از 2.5 تا 5 میلیون تومان بفروشیم، سهم برای ما از این فروش 10 درصد خواهد بود.

از 31 اردیبهشت‌ماه که بیکار شدیم، تاکنون هیچ قراردادی با ما امضا نکرده‌اند که بگویند طبق این قرارداد شما را برای بازاریابی فرستاده‌ایم؛ کاری که پیشنهاد دادند و می‌گویند هیچ نیرویی تعدیل نشده این است که بازاریابی کنیم و آن هم به‌صورت پورسانتی بوده که نه حقوق مشخصی دارد و نه بیمه مشخص!

قرار است تعدادی از ما نیروها در خانه بازاریابی کنند و تعدادی در کوچه و خیابان؛ به فرض مثال من شماره‌ای از مطب‌ها و کارخانه‌ها را در 118 ثبت کنم تا دیگران دسترسی داشته باشند، به‌واسطه آن 20 هزار تومان به قبض مشتری می‌آید که از آن 10 درصد پورسانت چیزی حدود دو هزار تومان به من تعلق می‌گیرد!

این مبلغ دو هزار تومان حتی هزینه رفت‌وآمد نیست، شرکت مخابرات مدعی است کار ایجاد کردیم، درصورتی که حتی یک فرمی که مشتریان پُر کنند، چاپی به دست ما نرسیده و به‌صورت pdf است که می‌گویند خودتان بروید پیرینت بگیرند و هزینه هم پای خودمان است و عملاً پورسانتم هم برای چاپ یک برگه می‌رود!

منِ نوعی اگر در کار بازاریابی شماره ثابت ثبت کنم، هفت هزار تومان روی قبض مشتری می‌آید و 10 درصد یعنی تنها 700 تومان به من تعلق می‌گیرد که با این مبلغ چطور باید پاسخگوی زندگی شد، حال متأهل باشی و مستأجر که دیگر هیچ!

اگر بخواهیم پورسانتی کار کنیم، شرکت‌های لبنیاتی که حقوق ثابت و بیمه تکمیلی دارند و پورسانت هم می‌دهند، به آن‌ها مراجعه می‌کنیم؛ تقریباً اکثر ما هفت یا هشت سال برای مخابرات کار کرده‌ایم و می‌توان گفت از چهار سال به بالا سابقه داریم و امروز بدون هیچ پشتوانه‌ای عملاً باید از مجموعه خارج شویم.

وقتی با آقای نسیم‌دوست و دیگر مسئولان صحبت می‌کنیم، می‌گویند شرایط بهتر خواهد شد؛ درحالی که چند روزی کار فروش انجام دادیم و عملاً فروشی نداریم، وقتی حقوق ثابت نداشته باشیم، آخر برج چطور باید هزینه‌هایمان را تسویه و مدیریت کنیم؟

حداقل انتظار داشتیم چندماه قبل بگویند قرار است تعدیل شوید تا به فکر جای دیگر باشیم و نه به یکباره شوک وارد شود.

شناسه خبر 57717